Zamknij

Firma pisze do Archidiecezji Łódzkiej: ZUK blokuje dostęp do instalacji odgazowania składowiska

09:29, 30.01.2025 Aktualizacja: 12:21, 01.02.2025
Skomentuj

Firma ENERGIA 3000 pisze do Archidiecezji Łódzkiej: ZUK blokuje dostęp do instalacji odgazowania składowiska. 

 - Czcigodna Eminencjo,

            Zwracamy się o pomoc bezpośrednio do Władz Archidiecezji Łódzkiej, jako większościowego właściciela Spółki „Zakład Usług Komunalnych" sp. z o.o. (ZUK) z Krośniewic, która to spółka zarządza składowiskiem odpadów komunalnych we Frankach, znajdującym się na terenie Gminy Krośniewice powiat Kutno (Składowisko).

Nasze pismo kierujemy do Państwa jako większościowego współwłaściciela ZUK w trosce, szukając, zgody, prawdy, kompromisu, szacunku oraz powstrzymania wojny, a także powstrzymania powstawania dalszych szkód.

Niniejszym pismem zwracamy się do Archidiecezji Łódzkiej jako rozsądnego Właściciela spółki ZUK, jako wyższej instancji nad zarządem spółki ZUK z powodu braku możliwości porozumienia się z zarządem spółki ZUK w osobach: prezes - Piotr Manelski oraz Jerzy Zalas.

Zarząd spółki ZUK jest wybierany przez Radę Nadzorczą Spółki ZUK, w której, zgodnie ze statutem spółki ZUK większościowy skład posiada Archidiecezja Łódzka w osobach ks. Tomasz Bardczak oraz Dariusza Sobolewskiego.

Zwracamy się do Państwa z gorącą prośbą o pomoc, ponieważ obecnie popierany przez Archidiecezję obecny zarząd Spółki ZUK w naszej ocenie działa na szkodę spółki ZUK, na szkodę właścicieli ZUK, czyli:

Archidiecezji Łódzkiej (51% udziałów w ZUK sp. zoo) oraz gminy Krośniewice (49% udziałów w ZUK sp. zoo), a także na szkodę ENERGA 3000 sp. z o.o.

W rezultacie szkodliwego, niegospodarnego działania obecnego zarządu ZUK oraz widocznego i rażącego braku odpowiedzialności osób pełniących zarząd ZUK wnikającego z nieprofesjonalnego zarządzania ZUK,  spółce ZUK oraz gminie Krośniewice, a co za tym idzie również Archidiecezji Łódzkiej grozi niebezpieczeństwo znacznych rozmiarów,  które wynika z zamierzonych, szkodliwych działań zarządu dotyczących świadomego zaniechania ochrony przeciwpożarowej składowiska.

Działania zarządu ZUK są jednoznaczne, w celowy, zaplanowany sposób są nakierowane na sprowadzenie na Składowisko potencjalnie możliwej katastrofy ekologicznej dużych rozmiarów w postaci umożliwienia wybuchu pożaru Składowiska, co wynika załączonych do niniejszego pisma dokumentów.

ENERGIA 3000 sp. z o. o. do ponad 20 lat na podstawie Umów dwustronnych z ZUK współpracowała w zgodzie do 2023 roku ze wszystkimi wcześniejszymi zarządami ZUK w sprawie świadczenia usługi odgazowania składowiska odpadów, eksploatując wybudowaną na terenie składowiska przez ENERGIA 3000 instalację, służącą do odgazowania składowiska oraz do produkcji odnawialnej energii eklektycznej.

Funkcjonowanie obecnego zarządu ZUK, wybranego po przejęciu kontroli nad spółką ZUK przez Archidiecezję Łódzką, nacechowane jest agresją i bezprawnymi działaniami o znamionach czynów zabronionych.

W drugiej połowie 2023 roku zarząd ZUK rozpoczął nielegalne działania wobec ENERGIA 3000 sp. z o.o.  bezprawnie wypowiadając obowiązującą do końca 2028 roku Umowę z ENERGIA 3000 o odgazowanie Składowiska. Dodatkowo od początku 2024 roku ZUK uniemożliwił nam dostęp do instalacji, której właścicielem jest ENERGIA 3000 służącej do odgazowania Składowiska oraz produkcji odnawialnej energii eklektycznej.
W szczególności zarząd ZUK blokuje fizycznie dostęp pracownikom i serwisom Energia 3000 do instalacji na Składowisku uniemożliwiając serwisowanie i utrzymanie w sprawności technicznej instalacji w tym urządzeń służących ochronie przeciwpożarowej składowiska oraz produkcji energii eklektycznej.

Mimo licznych wezwań od Energia 3000 pism i prób ugody skierowanych przez Energia 3000 do zarządu ZUK (w załączeniu pisma) oraz mimo nakazu w formie decyzji administracyjnej nr 27/2024 wydanej w dniu 13 listopada 2024 r. przez Komendanta Państwowej Powiatowej Staży Pożarnej z Kutna (w załączeniu), zarząd ZUK do dnia dzisiejszego uporczywie, zabrania przedstawicielom Energia 3000 do serwisowania i utrzymania w sprawności urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się na Składowisku.

Takie działania zarządu spółki ZUK nie mają cech prawidłowego dbania o Składowisko oraz o spółkę ZUK, w tym na bezpieczeństwo przeciwpożarowe Składowiska.

    Przy tej okazji na pewno należy zwrócić uwagę na inne obszary niegospodarności obecnego zarządu ZUK, który swoimi działaniami sprowadza dodatkowe szkody na spółkę ZUK, której Archidiecezja Łódzka jest większościowym współwłaścicielem.

Zarząd ZUK do dziś blokuje bezprawnie Energia 3000 dostęp do instancji odgazowania składowiska w tym do elektrowni na biogaz wysypiskowy, czym nie tylko naraża składowisko na pożar, ale zwłaszcza spowodował zatrzymanie produkcji oraz sprzedaży odnawialnej energii eklektycznej powstającej z pozyskanego przez system odgazowania składowiska z biogazu wysypiskowego, co powoduje utratę przychodów dla ZUK oraz Energia 3000.

W wyniku szkodliwych dla obydwu stron, agresywnych działań zarządu ZUK powstają starty ekonomiczne zarówno po stronie ZUK oraz po stronie Energia 3000.

 

Do tej pory wyniku bezprawnego zerwania przez ZUK umowy o odgazowanie oraz fizycznego uniemożliwienia od ponad roku działania elektrowni na biogaz wysypiskowy będącej własnością Energia 3000 zarząd ZUK na własne życzenie doprowadził nie tylko do zagrożenia ekologicznego i przeciwpożarowego na Składowisku, ale również doprowadził do straty ekonomicznej na szkodę spółki ZUK której w wysokość szacujemy na ponad 300 tyś zł oraz do szkody ENERGIA 3000 na ponad jeden milion zł.

Rozumiemy, że Archidiecezja Łódzka posiada swoich dwóch przedstawicieli w Radzie Nadzorczej spółki ZUK, ale nie jesteśmy pewni czy władze Archidiecezji Łódzkiej na pewno mają pełną wiedzę o opisanych w niniejszym pismie działaniach zarządu ZUK.

Dlatego warto będzie prawdopodobnie również rozważyć sprawdzenie m.in. następujących, pozostałych kwestii będących efektem szkodliwej dla Spółki ZUK i jej właścicieli działalności obecnego zarządu ZUK popieranego przez Archidiecezję, a które mogą w przyszłości przerodzić się w większe problemy niż te z którymi się zwracamy o pomoc w niniejszym piśmie

 

a)    Czy prawdą jest, że w 2021 roku, kiedy Archidiecezja Łódzka przejmowała kontrolę nad ZUK, nabywając 51 % nowo utworzonych udziałów za 3 mln zł od Burmistrz Krośniewic Katarzyny Erdman

- obecny wtedy, ten sam zarząd ZUK nie przygotował rzetelnego procesu wyceny tej spółki ani obiektywnego przejrzystego procesu pozyskiwania inwestora, w formie rzetelnego publicznego postępowania konkurencyjnego co może stanowić szkodę dużych rozmiarów na niekorzyść mieszkańców Krośniewic?

-  zarząd ZUK wiedział, że transakcja zbycia większościowego pakietu udziałów w spółce ZUK odbywa się bez ujawnienia prawdziwego biznes planu i wyceny okazanej do właściciela ZUK jakim była Burmistrz Krośniewic biorąc pod uwagę okoliczność, że ZUK zakończył na początku 2021 roku kosztowną inwestycję budowy nowej kwatery Składowiska do przyjmowania odpadów na Składowisko Frankach Gmina Krośniewice w ilości do 160 tysięcy ton co w żaden sposób nie jest warte tylko 3 mln zł?

- obecny wtedy, ten sam co jest teraz zarząd ZUK wiedział, że zbywane 51% udziałów w spółce ZUK do Archidiecezji jest warte kilkadziesiąt razy więcej niż tylko 3 mln zł - mając świadomość, że na dzień przejęcia ZUK miał zakończoną budowę nowej kwatery z decyzjami i pozwoleniami, gdzie można było zdeponować nowe 160 tyś ton odpadów po średniej cenie ok 400-500 zł za tonę.

-  zarząd ZUK przekonywał Panią jako Burmistrza Krośniewic, jako 100% właściciela spółki ZUK, żeby transakcja zbycia kontroli nad największą spółką gminy Krośniewice na rzecz Archidiecezji Łódzkiej odbywała się bez wiedzy i zgody Rady Miasta Krośniewice po cenie nominalnej udziałów widocznych w KRS pomimo posiadanej wiedzy o prawdziwej wartości ZUK?

- Dlaczego burmistrz Krośniewic sprzedała kontrolę nad spółką ZUK do Archidiecezji Łódzkiej bez zgody i wiedzy Radnych Krośniewic oraz bez jawnego procesu szukania inwestora branżowego oraz wyceny ZUK?

- Dlaczego Burmistrz Krośniewic chciała zataić fakt sprzedaży największej spółki Krośniewic przed Radnymi i mieszkańcami Krośniewic?

- Dlaczego zarząd ZUK wiedząc, że nowa kwatera na Składowisku ZUK miała potencjał przyjąć przychód w wysokości ok 60- 80 mln zł rekomendował do Pani cenę nabycia nowych udziałów przez Archidiecezję Łódzką za 3 mln zł?

- Jaką korzyść z nieinformowania Radnych Krośniewic o procesie szukania inwestora dla ZUK i potem sprzedaży większości udziałów i kontroli nad ZUK za tylko 3 mln zł - wyniknęła dla mieszkańców Gminy Krośniewice, a jaka dla Archidiecezji Łódzkiej, a jak dla Pani jako Burmistrza?

b)    Archidiecezja Łódzka nabywając większościowy pakiet w spółce ZUK podpisała w dniu 19.04.2021 r. z panią jako Burmistrzem Krośniewic „Porozumienie w sprawie objęcia udziałów" w ZUK oraz „List Intencyjny" z dnia 12.04.2021, w których to dokumentach Archidiecezja Łódzka zobowiązała się do pozyskania na rzecz ZUK 30 mln zł. 

- Minęło 4 lata i do tej pory ani zarząd ZUK, ani Burmistrz Krośniewic, ani Archidiecezja Łódzka nic nie zrobiły w celu wywiązania się z tego pustego zobowiązania. (Porozumienie oraz List Intencyjny stanowią załączniki do niniejszego Pisma). Proszę wyjaśnić, dlaczego nic w tej sprawie Burmistrz Krośniewic ani zarząd ZUK nic nie zrobiły?

- Czy może więc jest prawdą, że taka obietnica pozyskania 30 mln zł dla ZUK miała na jedynie na celu wprowadzić w błąd Burmistrz Krośniewic dla wyłudzenia decyzji Burmistrz Krośniewic o przejęciu spółki ZUK przez Archidiecezję Łódzką za jedynie 3 mln zł obiecując gminie w 2021 pozyskanie 30 mln zł a których do tej pory nie pozyskała?

- Co przez ostatnie 3 lata czasie zrobił obecny, popierany przez Archidiecezję oraz burmistrz Krośniewic zarząd ZUK jako „dobry" gospodarz spółki ZUK w celu wyegzekwowania zobowiązania Archidiecezji Łódzkiej do pozyskania 30 mln zł dla ZUK?

- Czy można powiedzieć, że powstaje wrażenie o nieuczciwym a nawet pozaprawnym działaniu Archidiecezji Łódzkiej, która obiecując rzekome pozyskanie 30 mln dla ZUK jakoby „okradła" gminę Krośniewice z najbardziej wartościowego aktywa, które mieli mieszkańcy Krośniewic jaki była spółka ZUK nie wypełniając swojego zobowiązania dostarczenia 30 mln zł?

- Jaką korzyść ma zarząd ZUK, jaką gmina Krośniewice a jaką Archidiecezja Łódzka z niewywiązania się z zobowiązania dostarczenia dla ZUK 30 mln zł finansowania?

c)    Analiza sprawozdań finansowych ZUK oraz sprawozdań zarządu dostępnie w internetowych serwisie e-KRS za lata 2021, 2022, 2023 wskazuje na to, że przyjmowane w nienaturalnie szybkim tempie odpady na składowisko przez zarząd ZUK, odbywała się najprawdopodobniej niższej niż rynkowe cenach, a zwłaszcza w 2022 roku, kiedy przyjęto na składowisko 48 tysięcy ton odpadów po średniej cenie niższej niż 330 zł za tonę.

- WIOŚ na stronie nr 6 ww. protokołu pokontrolnego wymienia pośredników, którzy mają wystawione przez zarząd ZUK awizacje. Są to małe spółki: Best Polimers Group S.A oraz Green Koneko sp. z o.o.

- Jaką korzyść mógł mieć zarząd ZUK lub rada nadzorcza ZUK lub właściciele udziałów spółki ZUK, z takiego działania zważając, że odpady były przywożone przez  pośredników na co zwrócił uwagę WIOŚ podczas kontroli w sierpniu 2024 roku, o czym jest mowa w protokole pokontrolnym Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 12.08.2024 (w załączeniu)? 

- Jaki był powód zaangażowania  pośredników w przywożeniu na składowisko odpadów. Jaka była korzyść dla ZUK z oddawania marzy za przyjmowane na Składowisko odpady pośrednikom, jaka była korzyść dla zarządu spółki ZUK, jaka dla Pani Burmistrz a jaką korzyść mieli mieszkańcy gminy Krośniewice?

- Czy było to profesjonalne działanie na rzecz i korzyść ZUK i gminy Krośniewice?

d)    Obecny zarząd ZUK w latach 2021-2023 zapełnił nową kwaterę Składowiska o pojemności 160 tyś. ton w nienaturalnie, niczym nieuzasadnionym szybkim tempie i nie zostawił miejsca na odpady z gminy Krośniewice czego efektem jest fakt, że w 2025 gmina Krośniewice nie będzie mogła składować swoich odpadów na terenie składowiska, nad którym kontrolę przejęła Archidiecezja Łódzka, o czym właśnie poinformowała gmina Krośniewice w komunikacie.

- Czy taki efekt był zamiarem Pani, kiedy Pani sprzedawała ZUK za 3 mln do Archidiecezji Łódzkiej?

e)    Składowisko, którym zarządza ZUK oraz nowo wybudowana Kwatera, miała służyć gminie Krośniewice przez wiele lat, a zostało zapełnione w trzy lata o czym pisze WIOŚ w protokole pokontrolnym z sierpnia 2024 roku (w załączeniu).  Takie działanie zarządu ZUK doprowadziło do sytuacji, że obecnie ZUK nie mając tak wielkich przychodów jak w latach 2021-2024 rozważa zwolnienia pracowników.

- Czy taka sytuacja nie wynika z niegospodarności zarządu ZUK w latach 2021 -2024?

- Jaki był powód takiego działania zarządu ZUK od momentu przejęcia tej spółki przez Archidiecezję Łódzką?

- Jakie korzyści osiągnęła pani takim działaniem popieranego przez siebie Zarządu ZUK dla mieszkańców gminy Krośniewice?

f) Czy aktywnie blokowanie przez popierany przez Panią obecny zarząd ZUK przywrócenia sprawności systemu anty pożarowego Składowiska jest świadomym działaniem nakierowanym na efekt jakim ma być spalenie Składowiska?

Zwracamy się więc do Państwa jako Troskliwego Właściciela tej Spółki z uprzejmą prośbą o pomoc.                                          

W celu zakończenia obecnych sporów oraz w celu uniknięcia jeszcze większych problemów niż są obecnie prosimy Władze Archidiecezji Łódzkiej o rozważenie niezwłocznego podjęcia niezbędnych działań prawnych na rzecz powstrzymania nieprofesjonalnych działań obecnego zarządu ZUK w osobach Piotr Manalski oraz Jerzy Zalas oraz prokurenta Jakuba Krassowskiego które powodują szkody i niebezpieczeństwo dla wszystkich stron w tym zwłaszcza dla mieszkańców gminy Krośniewice lub prosimy o rozważenie wymiany zarządu tej spółki na profesjonalny.

 

Prosimy o właścicielskie podjęcie dialogu z zarządem ZUK w celu:

- powstrzymania blokowania Energia 3000 dostępu do instalacji odgazowania i produkcji energii eklektycznej zgodnie z obowiązującą pomiędzy ZUK i Energia 3000 umową

- niezwłocznego umożliwienia swobodnego, nieograniczonego dostępu pracownikom Energia 3000 oraz serwisowi p. poż na zlecenie Energia 3000,

-  Umożliwienie Energia 3000 realizacji postanowień pokontrolnych KPSP z Kutna nakierowanych na przywrócenie sprawności instalacji przeciw pożarowej chroniącej składowisko przed pożarem.

- zawarcia porozumienia z Energia 3000 w celu umożliwienia kontynuacji produkcji energii eklektycznej i otrzymywania przychodów dla obydwu stron, które obecnie są zablokowane.

           W przypadku podzielenia przez Państwa naszych powyżej opisanych trosk i obaw na temat działalności obecnego zarządu ZUK przedstawionych w niniejszym piśmie, ale odmowy zarządu ZUK do realizacji postanowień pokontrolnych KPSP oraz odmowy zarządu ZUK do zawarcia ugody z Energia 3000 prosimy o rozważenie przez Archidiecezję Łódzką podjęcia odpowiedniej pilnej interwencji umożliwiającej ewentualną zmianę zarządu ZUK na uczciwy zarząd który nie będzie szkodził spółce ZUK , właścicielom  spółki ZUK oraz mieszkańcom gminy Krośniewice.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że Archidiecezja Łódzka zgodnie ze statutem spółki ZUK posiada większość w Radzie Nadzorczej Spółki ZUK która to Rada ma możliwość w formie uchwały odwołania obecnego zarządu i powołania nowego.  

Sprawa jest bardzo pilna, ponieważ Komendant Straży Pożarnej z Kutna wyznaczył termin do dnia 31 stycznia 2025 r. na aktualizacje przeglądów instalacji przeciwpożarowej znajdującej się na składowisku odpadów w obiektach Energia 3000 do których zarząd ZUK blokuje nam dostęp.

Zwracamy się również z uprzejmą prośbą o umożliwienie i zaproponowanie spotkania Władz Archidiecezji Łódzkiej z zarządem Energia 3000 w celu omówienia w/w sytuacji oraz w celu znalezienia właściwego rozwiązania.

         W przypadku braku osiągnięcia porozumienia w wyżej wymienionych sprawach do dnia 28 lutego stycznia 2025 r. spółka Energia 3000 szukając pomocy, z żalem będzie zmuszona skierować przedstawioną w niniejszym piśmie sprawę do kolejnych organów mogących mieć wpływ na działalność spółki ZUK  w tym m.in. : Rady Miasta Krośniewice, Rady Powiatu Kutno, Wojewody łódzkiego, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Prokuratury Rejonowej, Prokuratury Krajowej, Konferencji Episkopatu Polski jako nadzorcy Archidiecezji Łódzkiej, organów kontroli wewnętrznej w instytucji Kościoła Katolickiego w Watykanie, mediów lokalnych oraz krajowych, instytucji kontroli poselskich oraz wejść na drogę sądową przeciw wszelkim osobą oraz organom działającymi na szkodę Energia 3000, szkodę spółki ZUK która jest współwłasnością mieszkańców Krośniewic.

Prosimy o pisemną odpowiedź i wyjaśnienie wszystkich kwestii poruszonych w naszym piśmie w terminie 30 dni od otrzymania pisma.

W załączeniu:

1)    Pismo ENERGIA 3000 do zarządu ZUK o umożliwienie wstępu do własnej instalacji, która jest blokowana przez ZUK z 6.09.2024 r.  w sprawie przygotowania instalacji p.poż do zapowiedzianej kontroli Straży Pożarnej z Kutna.

2)    Protokół pokontrolny KPPSP z dnia 26.09.2024 r.

3)    Pismo ENERGIA 3000 sp. z o.o. do Komendanta PSP z Kutna oraz do Zarządu ZUK z dnia 24.10.2024 r.

4)    Decyzja nr 27/2024 Komendanta Państwowej Straży Pożarnej z Kutna z dnia 13 listopada 2024 r. wyznaczające termin do 30 stycznia 2025 r. na usunięcie nieprawidłowości w instalacji przeciwpożarowej na Składowisku odpadów we Frankach gmina Krośniewice.

5)    Pismo ENERGIA 3000 wzywające ZUK do udostępnienia instalacji do zarządu ZUK z dnia 20.12.2024 r.

6)    List Intencyjny pomiędzy Archidiecezją Łódzką i Gminą Krośniewice w sprawie pozyskania przez Archidiecezje dla ZUK 30 mln zł z dnia 12.04.2021 r.

7)    „Porozumienie za 30 mln zł w sprawie objęcia udziałów w ZUK" pomiędzy Archidiecezją Łódzką i Gminą Krośniewice w sprawie pozyskania przez Archidiecezje dla ZUK 30 mln zł z dnia 19.04.2021 r.

8)    Protokół pokontrolny WIOŚ w spółce ZUK ukazujący szybkie wypełnienie składowiska oraz działalność Firm przywożących odpady na składowisko jako pośrednicy.

Z wyrazami szacunku,

Artur Olszewski Prezes Zarządu Energia 3000 sp. z o.o. oraz Tomasz Sęk Członek zarządu Energia 3000 sp. z o.o.

 

List otwarty dotarł do szerokiego grona instytucji publicznych i mediów regionalnych 

Za oświadczenia, ogłoszenia, listy otwarte redakcja nie ponosi odpowiedzialności

(Artur Olszewski Prezes Zarządu Energia 3000 sp. z o.o. oraz Tomasz Sęk Członek zarządu Energia 3000 )

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%