Spółka ENERGIA 3000 sp. zo.o zdecydowała się wystąpić z listem otwartym, skierowanym do Katarzyny Erdman Burmistrz Krośniewic w sprawie nieprawidłowości, które jej zdaniem występują w spółce Zakład Usług Komunalnych. List z pytaniami została skierowany również do Najwyższej Izby Kontroli, wspólnika w spólce Archidiecezji Łódzkiej, Radnych Miasta i Gminy Krośniewice, Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Kutnie.
Szanowna Pani Burmistrz,
Zwracamy się w imieniu Spółki Energia 3000 sp. z o.o. do Pani Burmistrz Krośniewic jako gospodarza Miasta Krośniewice, który m. in. sprawuje nadzór właścicielski w imieniu mieszkańców Krośniewic nad spółką „Zakład Usług Komunalnych" sp. z o. o. (ZUK), która zarządza składowiskiem odpadów komunalnych we Frankach, znajdującym się na terenie Gminy Krośniewice (Składowisko). Nasze pismo kierujemy z powodu braku możliwości porozumienia się z obecnym zarządem spółki ZUK w osobach Jerzy Zalas oraz Piotr Manelski, który w naszej ocenie działa na szkodę spółki ZUK oraz na szkodę Gminy Krośniewice.
Niniejsze pismo jest przede wszystkim wynikiem szkodliwego, niegospodarnego działania w ZUK oraz widocznego i rażącego braku odpowiedzialności osób pełniących funkcje w zarządzie ZUK.
W naszym mniemaniu Gminie Krośniewice grozi niebezpieczeństwo znacznych rozmiarów, którego powodem jest zaniedbanie ochrony przeciwpożarowej „Składowiska", które prawdopodobnie wynika ze świadomego zaniechania zarządu ZUK dla utrzymania w sprawności technicznej systemu przeciwpożarowego Składowiska. Konsekwencje tych zaniedbań mogą doprowadzić do wybuchu pożaru Składowiska.
Od ponad roku zarząd ZUK prowadzi agresywny, bezprawny i szkodliwy konflikt z naszą spółką ENERGIA 3000 , blokując fizycznie możliwość prawidłowego eksploatowania i serwisowania przez ENERGIA 3000 wszelkich urządzeń służących odgazowaniu Składowiska Odpadów Komunalnych na terenie gminy Krośniewice w tym urządzeń przeciwpożarowych ryzykując doprowadzeniem do awarii urządzeń spalających wybuchowy biogaz, jakim jest metan.
Działania obecnego zarządu ZUK naszym zdaniem noszą znamiona czynów zabronionych stanowiących podstawę do wszczęcia postępowania przygotowawczego przez organy ścigania.
Nasza spółka Energia 3000 od ponad 20 lat do września 2023 współpracowała zgodnie z wieloma poprzednimi zarządami ZUK na podstawie umów dwustronnych w zakresie świadczenia usługi odgazowania Składowiska, eksploatując wybudowaną na terenie składowiska przez Energia 3000 instalację służącą do odgazowania składowiska oraz do produkcji odnawialnej energii elekrtycznej. Obecny zarząd ZUK blokując dostęp serwisantom Energia 3000 do instalacji na Składowisk uniemożliwia prawidłową pracę elektrowni na biogaz wysypiskowy oraz uniemożliwia utrzymanie w sprawności technicznej instalacji przeciwpożarowej, co jest niezbędne i wymagane przepisami prawa dla Składowiska.
Działania zarządu ZUK wydają się nieracjonalne i szkodliwe dla ZUK ponieważ blokują podejmowanie czynności mających na celu ochronę życia, zdrowia,mienia oraz środowiska przed pożarem klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.
Szanowna Pani Burmistrz,
1) Pomimo licznych naszych wezwań i prób ugodowych skierowanych przez ENERGIA 3000 do Zarządu ZUK (w załączaniu przedmiotowe pisma) oraz mimo nakazu w formie decyzji administracyjnej nr 27/2024 wydanej w dniu 13 listopada 2024 r. przez Komendanta Państwowej Powiatowej Staży Pożarnej z Kutna (w załączeniu), zarząd ZUK do dziś uporczywie, uniemożliwia serwisowanie i utrzymania w sprawności urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się na Składowisku.
Takie działania zarządu spółki ZUK są jawnym i celowym działaniem na szkodę spółki ZUK nakierowanymi na sprowadzenie na Składowisko możliwej katastrofy ekologicznej dużych rozmiarów w postaci umożliwienia wybuchu pożaru Składowiska, który to pożar może nastąpić, gdy nie ustanie blokowanie możliwości doprowadzenia do sprawności technicznej instalacji przeciwpożarowej, o które wnosi Komendant Państwowej Straży Pożarnej z Kutna po przeprowadzonej kontroli tej instalacji.
2) Dodatkowo, obok w/w szkodliwych dla ZUK i Krośniewic działań zarządu ZUK należy zwrócić również uwagę na niegospodarne działania obecnego zarządu ZUK w tym inne szkody wyrządzane przez w obecny zarząd ZUK jakimi są wysokie szkody finansowe dla gminy Krośniewice oraz samej spółki ZUK.
Zarząd ZUK blokując bezprawnie ENERGIA 3000 dostęp do instancji odgazowania składowiska w tym elektrowni na biogaz wysypiskowy spowodował zatrzymanie produkcji oraz sprzedaży odnawialnej energii eklektycznej powstającej z pozyskanego przez system odgazowania Składowiska z biogazu wysypiskowego co spowodowało utratę przychodów dla ZUK oraz ENERGIA 3000.
Do tej pory wyniku bezprawnego zerwania przez ZUK umowy z ENERGIA 3000 oraz fizycznego uniemożliwienia od ponad roku działania elektrowni na biogaz wysypiskowy będącej własnością ENERGIA 3000 zarząd ZUK na własne życzenie doprowadził nie tylko do zagrożenia ekologicznego i przeciw pożarowego na Składowisku, ale również doprowadził do straty ekonomicznej na szkodę spółki ZUK której w wysokości, którą szacujemy na ponad 300 tyś. zł oraz do szkody ENERGIA 3000 na ponad jeden milion zł.
3) Rozumiemy, że Pani Burmistrz Krośniewic posiada swojego przedstawiciela w Radzie Nadzorczej spółki ZUK, ale nie jesteśmy pewni, czy Pani Burmistrz Krośniewic na pewno ma pełną wiedzę o wyżej opisanych działaniach zarządu ZUK.
Dlatego warto będzie prawdopodobnie również rozważyć sprawdzenie przez Panią m.in. następujących, pozostałych kwestii będących efektem szkodliwej działalności obecnego zarządu ZUK dla Spółki ZUK i jej właścicieli, w tym mieszkańców Krośniewic, a które mogą w przyszłości przerodzić się w większe problemy niż te, z którymi się zwracamy o pomoc w niniejszym piśmie:
a) Czy prawdą jest, że w 2021 roku, kiedy Archidiecezja Łódzka przejmowała kontrolę nad ZUK, nabywając 51 % nowo utworzonych udziałów za 3 mln zł od Burmistrz Krośniewic Katarzyny Erdmann:
- obecny wtedy, ten sam zarząd ZUK nie przygotował rzetelnego procesu wyceny tej spółki ani obiektywnego przejrzystego procesu pozyskiwania inwestora, w formie rzetelnego publicznego postępowania konkurencyjnego co może stanowić szkodę dużych rozmiarów na niekorzyść mieszkańców Krośniewic?
- zarząd ZUK wiedział, że transakcja zbycia większościowego pakietu udziałów w spółce ZUK odbywa się bez ujawnienia prawdziwego biznes planu i wyceny okazanej do właściciela ZUK jakim była Burmistrz Krośniewic biorąc pod uwagę okoliczność, że ZUK zakończył na początku 2021 roku kosztowną inwestycję budowy nowej kwatery Składowiska do przyjmowania odpadów na Składowisko Frankach Gmina Krośniewice w ilości do 160 tysięcy ton co w żaden sposób nie jest warte tylko 3 mln zł?
- obecny wtedy, ten sam co jest teraz zarząd ZUK wiedział, że zbywane 51% udziałów w spółce ZUK do Archidiecezji jest warte kilkadziesiąt razy więcej niż tylko 3 mln zł - mając świadomość, że na dzień przejęcia ZUK miał zakończoną budowę nowej kwatery z decyzjami i pozwoleniami, gdzie można było zdeponować nowe 160 tyś ton odpadów po średniej cenie ok 400-500 zł za tonę.
- zarząd ZUK przekonywał Panią jako Burmistrza Krośniewic, jako 100% właściciela spółki ZUK, żeby transakcja zbycia kontroli nad największą spółką gminy Krośniewice na rzecz Archidiecezji Łódzkiej odbywała się bez wiedzy i zgody Rady Miasta Krośniewice po cenie nominalnej udziałów widocznych w KRS pomimo posiadanej wiedzy o prawdziwej wartości ZUK?
- Dlaczego burmistrz Krośniewic sprzedała kontrolę nad spółką ZUK do Archidiecezji Łódzkiej bez zgody i wiedzy Radnych Krośniewic oraz bez jawnego procesu szukania inwestora branżowego oraz wyceny ZUK?
- Dlaczego Burmistrz Krośniewic chciała zataić fakt sprzedaży największej spółki Krośniewic przed Radnymi i mieszkańcami Krośniewic?
- Dlaczego zarząd ZUK wiedząc, że nowa kwatera na Składowisku ZUK miała potencjał przyjąć przychód w wysokości ok 60- 80 mln zł rekomendował do Pani cenę nabycia nowych udziałów przez Archidiecezję Łódzką za 3 mln zł?
- Jaką korzyść z nieinformowania Radnych Krośniewic o procesie szukania inwestora dla ZUK i potem sprzedaży większości udziałów i kontroli nad ZUK za tylko 3 mln zł - wyniknęła dla mieszkańców Gminy Krośniewice, a jaka dla Archidiecezji Łódzkiej, a jak dla Pani jako Burmistrza?
b) Archidiecezja Łódzka nabywając większościowy pakiet w spółce ZUK podpisała w dniu 19.04.2021 r. z panią jako Burmistrzem Krośniewic „Porozumienie w sprawie objęcia udziałów" w ZUK oraz „List Intencyjny" z dnia 12.04.2021, w których to dokumentach Archidiecezja Łódzka zobowiązała się do pozyskania na rzecz ZUK 30 mln zł.
- Minęło 4 lata i do tej pory ani zarząd ZUK, ani Burmistrz Krośniewic, ani Archidiecezja Łódzka nic nie zrobiły w celu wywiązania się z tego pustego zobowiązania. (Porozumienie oraz List Intencyjny stanowią załączniki do niniejszego Pisma). Proszę wyjaśnić, dlaczego nic w tej sprawie Burmistrz Krośniewic ani zarząd ZUK nic nie zrobiły?
- Czy może więc jest prawdą, że taka obietnica pozyskania 30 mln zł dla ZUK miała na jedynie na celu wprowadzić w błąd Burmistrz Krośniewic dla wyłudzenia decyzji Burmistrz Krośniewic o przejęciu spółki ZUK przez Archidiecezję Łódzką za jedynie 3 mln zł obiecując gminie w 2021 pozyskanie 30 mln zł a których do tej pory nie pozyskała?
- Co przez ostatnie 3 lata czasie zrobił obecny, popierany przez Archidiecezję oraz burmistrz Krośniewic zarząd ZUK jako „dobry" gospodarz spółki ZUK w celu wyegzekwowania zobowiązania Archidiecezji Łódzkiej do pozyskania 30 mln zł dla ZUK?
- Czy można powiedzieć, że powstaje wrażenie o nieuczciwym a nawet pozaprawnym działaniu Archidiecezji Łódzkiej, która obiecując rzekome pozyskanie 30 mln dla ZUK jakoby „okradła" gminę Krośniewice z najbardziej wartościowego aktywa, które mieli mieszkańcy Krośniewic jaki była spółka ZUK nie wypełniając swojego zobowiązania dostarczenia 30 mln zł?
- Jaką korzyść ma zarząd ZUK, jaką gmina Krośniewice a jaką Archidiecezja Łódzka z niewywiązania się z zobowiązania dostarczenia dla ZUK 30 mln zł finansowania?
c) Analiza sprawozdań finansowych ZUK oraz sprawozdań zarządu dostępnie w internetowych serwisie e-KRS za lata 2021, 2022, 2023 wskazuje na to, że przyjmowane w nienaturalnie szybkim tempie odpady na składowisko przez zarząd ZUK, odbywała się najprawdopodobniej niższej niż rynkowe cenach, a zwłaszcza w 2022 roku, kiedy przyjęto na składowisko 48 tysięcy ton odpadów po średniej cenie niższej niż 330 zł za tonę.
- WIOŚ na stronie nr 6 ww. protokołu pokontrolnego wymienia pośredników, którzy mają wystawione przez zarząd ZUK awizacje. Są to małe spółki: Best Polimers Group S.A oraz Green Koneko sp. z o.o.
- Jaką korzyść mógł mieć zarząd ZUK lub rada nadzorcza ZUK lub właściciele udziałów spółki ZUK, z takiego działania zważając, że odpady były przywożone przez pośredników na co zwrócił uwagę WIOŚ podczas kontroli w sierpniu 2024 roku, o czym jest mowa w protokole pokontrolnym Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 12.08.2024 (w załączeniu)?
- Jaki był powód zaangażowania pośredników w przywożeniu na składowisko odpadów. Jaka była korzyść dla ZUK z oddawania marzy za przyjmowane na Składowisko odpady pośrednikom, jaka była korzyść dla zarządu spółki ZUK, jaka dla Pani Burmistrz a jaką korzyść mieli mieszkańcy gminy Krośniewice?
- Czy było to profesjonalne działanie na rzecz i korzyść ZUK i gminy Krośniewice?
d) Obecny zarząd ZUK w latach 2021-2023 zapełnił nową kwaterę Składowiska o pojemności 160 tyś. ton w nienaturalnie, niczym nieuzasadnionym szybkim tempie i nie zostawił miejsca na odpady z gminy Krośniewice czego efektem jest fakt, że w 2025 gmina Krośniewice nie będzie mogła składować swoich odpadów na terenie składowiska, nad którym kontrolę przejęła Archidiecezja Łódzka, o czym właśnie poinformowała gmina Krośniewice w komunikacie.
- Czy taki efekt był zamiarem Pani, kiedy Pani sprzedawała ZUK za 3 mln do Archidiecezji Łódzkiej?
e) Składowisko, którym zarządza ZUK oraz nowo wybudowana Kwatera, miała służyć gminie Krośniewice przez wiele lat, a zostało zapełnione w trzy lata o czym pisze WIOŚ w protokole pokontrolnym z sierpnia 2024 roku (w załączeniu). Takie działanie zarządu ZUK doprowadziło do sytuacji, że obecnie ZUK nie mając tak wielkich przychodów jak w latach 2021-2024 rozważa zwolnienia pracowników.
- Czy taka sytuacja nie wynika z niegospodarności zarządu ZUK w latach 2021 -2024?
- Jaki był powód takiego działania zarządu ZUK od momentu przejęcia tej spółki przez Archidiecezję Łódzką?
- Jakie korzyści osiągnęła pani takim działaniem popieranego przez siebie Zarządu ZUK dla mieszkańców gminy Krośniewice?
f) Czy aktywnie blokowanie przez popierany przez Panią obecny zarząd ZUK przywrócenia sprawności systemu anty pożarowego Składowiska jest świadomym działaniem nakierowanym na efekt jakim ma być spalenie Składowiska?
4) Zwracamy się do Pani jako troskliwego Właściciela Spółki ZUK z uprzejmą prośbą o pomoc!
W celu zakończenia obecnych sporów oraz w celu uniknięcia jeszcze większych problemów niż są obecnie, prosimy Panią o rozważenie niezwłocznego podjęcia niezbędnych działań prawnych na rzecz powstrzymania nieprofesjonalnych działań obecnego zarządu ZUK w osobach Piotr Manalski oraz Jerzy Zalas oraz prokurenta Jakuba Krassowskiego, które powodują szkody i niebezpieczeństwo dla wszystkich stron, w tym zwłaszcza dla mieszkańców gminy Krośniewice.
Alternatywnie prosimy Panią jako nadzorcę ZUK o rozważenie wymiany zarządu tej spółki na zarząd profesjonalny
Wzywamy Panią Burmistrz jako nadzorcę właścicielskiego spółki ZUK do niezwłocznego podjęcia działań, w tym prawnych na rzecz powstrzymania działań zarządu ZUK, które powodują szkody i niebezpieczeństwo dla wszystkich stron, w tym zwłaszcza dla mieszkańców Krośniewic i okolic, w szczególności.
- powstrzymania blokowania Energia 3000 w dostępie do instalacji odgazowania i produkcji energii eklektycznej, zgodnie z obowiązującą pomiędzy ZUK i Energia 3000 umową.
- niezwłocznego umożliwienia swobodnego, nieograniczonego dostępu pracownikom Energia 3000 oraz serwisantom (szczególnie w zakresie ppoż.) do instalacji odgazowania i produkcji energii eklektycznej,
- umożliwienie Energia 3000 realizacji postanowień pokontrolnych KPSP z Kutna nakierowanych na przywrócenie sprawności instalacji przeciw pożarowej chroniącej Składowisko przed pożarem.
- umożliwienie Energia 3000 produkcji i sprzedaży energii odnawialnej z biogazu na zasadach zaproponowanej do ZUK przez Energia 3000 umowy z ZUK.
5) W przypadku podzielnia przez Panią Burmistrz naszych uwag i obaw przedstawionych w niniejszym piśmie, w szczególności realizacji postanowień pokontrolnych KPSP, prosimy Panią o pilną interwencję w interesie mieszkańców gminy Krośniewice, w tym o zmianę składu Zarządu ZUK na bardziej profesjonalny, który nie będzie szkodził spółce ZUK i Gminie Krośniewice.
Należy zawrócić uwagę na fakt, że Burmistrz Krośniewic zgodnie z umową Spółki ZUK dysponuje uprzywilejowaną większością na Zgromadzeniu Wspólników ZUK, umożliwiającą podjęcie uchwał, w tym o zmianie umowy Spółki ZUK.
6 W związku z zaistniałą sytuacją niebezpieczeństwa znaczących rozmiarów oraz istnienie prawdopodobnej niegospodarności obecnego zarządu ZUK na szkodę spółki ZUK oraz gminy Krośniewice zwracamy się do Pani Burmistrz o niezwłoczne:
1) zwołanie Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników ZUK sp. z o.o. (NZW) w celu zmiany umowy spółki ZUK,
2) zaproponowanie na NZW zmiany zapisów umowy Spółki ZUK w taki sposób by Gmina Krośniewice miała większość w Radzie Nadzorczej Spółki ZUK,
3) zobowiązania wybranych przez Gminę Krośniewice przedstawicieli w Radzie Nadzorczej do odwołania obecnego Zarządu ZUK oraz wyboru nowego Zarządu ZUK, który nie będzie działał na szkodę spółki ZUK oraz przywróci prawidłowe działanie Spółki ZUK, w tym stosunki z Energia 3000.
7) Sprawa jest bardzo pilna, ponieważ Komendant Straży Pożarnej z Kutna wyznaczył termin do dnia 31 stycznia 2025 r. na aktualizacje przeglądów instalacji przeciwpożarowej znajdującej się na składowisku odpadów w obiektach Energia 3000 do których ZUK blokuje nam dostęp.
Zatem prosimy uprzejmie o pilne wyznaczenie terminu spotkania z Zarządem Energia 3000, do dnia 30 stycznia br., w celu omówienia w/w sytuacji oraz znalezienie właściwego rozwiązania.
W przypadku braku osiągnięcia porozumienia w wyżej wymienionych sprawach spółka Energia 3000 będzie zmuszona zwrócić się również po pomoc , m. in. do Rady Miasta Krośniewice, Rady Powiatu Kutno, Wojewody Łódzkiego, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Mediów lokalnych oraz krajowych, Prokuratury Rejonowej, Prokuratury Krajowej w ramach działania prokuratury Krajowej wobec umorzonych przez prokuratury spraw przeciwko urzędnikom PIS oraz wejść na drogę sądową przeciw wszelkim osobą oraz organom działającymi na szkodę Energia 3000 oraz szkodę spółki ZUK, która jest współwłasnością mieszkańców Krośniewic.
Prosimy o pisemną odpowiedź w terminie 14 dni na wszystkie kwestie poruszone w niniejszym piśmie.
List otwarty dotarł do szerokiego grona instytucji publicznych i mediów regionalnych
Za oświadczenia, ogłoszenia, listy otwarte redakcja nie ponosi odpowiedzialności
5621:21, 29.01.2025
12 0
Ulalaaa
Observer00:07, 30.01.2025
24 1
Czyli to Kepisty miał rację
5908:26, 30.01.2025
14 0
Jak racja po ich stronie, to do sądu po wyrok i sprawa rozwiązana.
Obiektywny09:24, 30.01.2025
16 0
Powiem tak, jest grubo. Afera z apartamentem P. Nawrockiego przy tym to jak mrówka przy słoniu. Myślę, że gdyby Kuria nie była udziałowcem ZUK, to służby z urzędu gminy by nie wychodziły.
99815:35, 30.01.2025
3 0
ZUK chce robić jakąś wielką inwestycje przy wysypisku za grube miliony. Skąd te miliony sie wezmą, jak gmina wolnym groszem nie śmierdzi? Czy to z kredytu? A jak to by było z kredytu to kto to będzie oddawał jak inwestycja nie wyjdzie?
Krośniewiok16:57, 30.01.2025
12 0
By coś w tym temacie drgnęlo, sprawę należy zgłosić do mediów ogólnopolskich. Wtedy ktoś zareaguje bo mleko się rozleje.
Yey18:00, 31.01.2025
6 0
Coś czuję że coś tu cuchnie pani burmistrz pytanie tylko co?