Trzeci, obok borówki i maliny, wielki wygrany ostatnich lat. Badania Kantar Polska pokazują, że jeżynom rocznie przybywa ponad 800 tys. konsumentów. Wzrost jest systematyczny. W sierpniu 2020 r. było ich 5,2 mln, w sierpniu 2025 roku już 9,4 mln.
Rośnie popularność sezonowych owoców. Rekordy biją już nie tylko borówki, maliny, truskawki, porzeczki czy jagoda kamczacka. Według badań Kantar Polska to jeżyny są liderem wzrostu zainteresowania konsumentów w ciągu ostatnich lat. Dynamiką przyrostu ilości konsumentów wyprzedzają nawet borówkę wysoką.
Dane Kantar Polska pokazują wyraźny wzrost liczby Polaków jedzących jeżyny.
„Cieszymy się, że wzrasta konsumpcja jeżyn w Polsce. Odwiedzając wiele plantacji w Polsce, obserwujemy, że obecnie konsumenci chętniej kupują jeżyny. Potwierdza to także zwiększona liczba zamówień na sadzonki jeżyn. Po latach obalony został mit, że >>jeżyna jest kwaśna<<. Na rynku pojawiły się owoce słodkich odmian czy to zagranicznych - np. Viktoria, Sweet Royala, czy naszych polskich - np. Glorniwa, Jagna, Maryna - komentuje dr Katarzyna Król-Dyrek, Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.
Jeżyny należą do gatunków, które zyskują najwięcej. W ujęciu procentowym jeżyny są najszybciej rosnącym gatunkiem wśród wszystkich polskich owoców i warzyw.
W skali trzech ostatnich lat zyskały o 1/4 więcej konsumentów (24%). Jest to wynik lepszy nawet od borówki, która wzrosła o 1/5 (20%).
Wzrosty liczby konsumentów jeżyn w okresie ostatnich 4 lat jest jeszcze wyższy i wynosi 38%.
W liczbach bezwzględnych w sierpniu, w okresie 4 lat - od sierpnia 2021 do sierpnia 2025 roku, najbardziej wzrosło spożycie borówek, jeżyn i malin. Jeżyny zyskały 3,6 mln nowych konsumentów. W sierpniu br. jeżyny jadło już 9,4 mln osób.
To bardzo podobny wynik do malin, które zyskały 3,5 mln nowych konsumentów. W sierpniu br. maliny jadło już 18,7 mln osób. Liderem wzrostów jest borówka wysoka, która w tym okresie zyskała 4,3 mln nowych konsumentów.
Więcej o innych gatunkach w materiale „Historyczne wzrosty konsumpcji owoców jagodowych".
„Konsumenci coraz chętniej kupują owoce jeżyny. Po pierwsze, dlatego, że jeżyny smakują, a po drugie, dlatego że wzrasta świadomość ich wartości prozdrowotnych. Jako firma hodowlana obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania uprawą wczesnych, słodkich, odmian jak Glorniwa, Loch Tay. Wzrasta również popyt na owoce jeżyny w terminie jesiennym, z odmian powtarzających owocowanie. Przykładem Maryny, która wydaje słodkie, duże i jędrne owoce" - dodaje dr Katarzyna Król-Dyrek.
Jeżyny świetnie wyglądają, są smaczne i zachwycają walorami. Coraz więcej konsumentów sięga po nie ze świadomością, że to prawdziwe superowoce.
Jeżyny mają wyjątkowo bogaty skład odżywczy i silne właściwości prozdrowotne. Zawierają duże ilości witamin C - filiżanka jeżyn zapewnia połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C - oraz witaminę K, która poprawia krzepnięcie krwi i zdrowie kości.
Jeżyny działają przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, co czyni je cennymi w profilaktyce jesiennych infekcji. Ich intensywnie ciemna barwa świadczy o wysokim stężeniu antocyjanów i kwasu elagowego. Te związki wspierają odporność, chronią komórki przed stresem oksydacyjnym, poprawiają pracę serca i układu pokarmowego.
Jeżyny są niskokaloryczne, a jednocześnie bogate w błonnik, co sprzyja lepszemu trawieniu i daje uczucie sytości. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, jeżyny wspierają prawidłowe funkcjonowanie jelit, przyspieszają metabolizm i sprzyjają oczyszczaniu organizmu.
Więcej o walorach zdrowotnych jeżyn na stronie PolskieSuperowoce.pl.
Prezentowane badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Prezentowane badania realizuje Kantar Polska w ramach projektu „Core Team". Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają wyników na temat liczby konsumentów poszczególnych gatunków i ich przetworów, i częstotliwości konsumpcji. Szczegółowe dane dla wszystkich gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl.
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII". Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ekutno.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@ekutno.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz