Zamknij

Krośniewice: Państwowa Inspekcja Pracy zawiadamia prokuraturę

Ola Rzadkiewicz- Śliwicka Ola Rzadkiewicz- Śliwicka 19:53, 30.10.2025 Aktualizacja: 19:48, 30.10.2025
Skomentuj

W dniach 30 kwietnia, 8,16,20,22,23,26,27,28,29 maja, 2,3,4,9,11,12,13 czerwca tego roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła przedostatnią kontrolę w Miejskim Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Krośniewicach. Protokół kontroli został podpisany 13 czerwca 2025 r. W wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli inspektor pracy skierował do pracodawcy 3 polecenia, wystąpienie zawierające 29 wniosków oraz skierowano zawiadomienie do prokuratury. W stosunku do osoby działającej w imieniu pracodawcy zastosowano postępowanie wykroczeniowe – zastosowano w dniu 13.06.2025 r. postępowanie mandatowe.

Państwowa Inspekcja Pracy Okręgowy Inspektorat w Łodzi skierował trzy polecenia:

  • Wydanie dwóm pracownicom kopii dokumentacji pracowniczej zgodnie ze złożonymi przez nie wnioskami.
  • Niezwłoczne wydanie jednej pracownicy świadectwa pracy.
  • Wydanie dwóm pracownicom informacji o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej.

Polecenia zostały zrealizowane w trakcie kontroli.

Skierowano do pracodawcy wystąpienie z 17 czerwca 2025 r. zawierające 29 wniosków:

1. Wydawanie świadectw pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy, a jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, przesyłanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu, pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego albo doręczanie w inny sposób.

2. Wydawanie pracownikowi lub byłemu pracownikowi kopię całości lub części dokumentacji pracowniczej określonej we wniosku nie później niż w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.

3. Dokonanie zmiany zapisów regulaminu pracy i dostosowanie ich do aktualnie obowiązujących przepisów prawa w części dotyczącej:

- terminu i sposobu wypłaty wynagrodzenia za pracę,

- systemu i rozkładu czasu pracy oraz przyjętego okresu rozliczeniowego dla pracowików oczyszczalni ścieków w Pawlikowicac

4. Zapewnianie pracownikowi w każdym tygodniu prawa do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego, a w przypadku zmiany pory wykonywania pracy przez pracownika w związku z jego przejściem na inną zmianę, zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy, prawa do co najmniej 24 godzin nieprzerwanego odpoczynku.

5. Prawidłowe prowadzenie ewidencji czasu pracy dla … (jednego pracownika) poprzez wskazywanie liczby godzin dyżuru oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem miejsca jego pełnienia.

6. Organizowanie pracownikowi dyżuru w taki sposób, alby czas pełnienia tego dyżuru nie naruszał prawa pracownika do odpoczynku dobowego i tygodniowego.

7. Organizowanie czasu pracy w taki sposób, aby pracownik, do którego nie stosuje się przerywanego systemu czasu pracy, oraz wobec którego nie są stosowane rozkłady czasu pracy przewidziane w art. 1401 Kodeksu pracy, nie wykonywał pracy ponownie w tej samej dobie.

8. Dokonanie zmiany zapisów regulaminu wynagradzania w części dotyczącej dodatku stażowego w ten sposób, aby były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

9. Wypłacanie pracownikom składników wynagrodzenia, w tym dodatków wynikających z obowiązującego regulaminu wynagradzania.

10. Terminowe wypłacanie pracownikom wynagrodzenia za pracę.

11. Terminowe wypłacanie ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

12. Dokonywanie potrąceń należności inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7 Kodeksu pracy z wynagrodzenia pracownika wyłącznie za jego zgodą wyrażoną na piśmie.

13. Ponowne naliczenie i wypłacenie … (jednemu pracownikowi) wynagrodzenia chorobowego za wrzesień i październik 2024r. z uwzględnieniem właściwej podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

14. Naliczenie i wypłacenie … (jednemu pracownikowi) dodatku za wieloletnią pracę za okres wrzesień 2024r.- kwiecień 2025r.

15. Ponowne naliczenie i wypłacenie … (jednemu pracownikowi) wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby za luty i marzec 2025r. z uwzględnieniem właściwej podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

16. Ponowne naliczenie i wypłacenie … (jednemu pracownikowi) dodatku za wieloletnią pracę za luty i marzec 2025r. bez proporcjonalnego zmniejszania dodatku do okresu niezdolności do pracy.

17. Ponowne naliczenie i wypłacenie … (jednemu pracownikowi) dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2024r. z uwzględnieniem właściwej wysokości dodatku za wieloletnią pracę.

18. Wypłacanie wynagrodzenia do rąk własnych pracownika wyłącznie na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.

19. Naliczenie i wypłacenie pracownikom dodatkowego wynagrodzenia rocznego w każdym przypadku jego zaniżenia w okresie ostatnich trzech lat.

20. Naliczenie i wypłacenie pracownikom wyrównania dodatku za wieloletnią pracę w każdym przypadku jego zaniżenia w okresie ostatnich trzech lat.

21. Prawidłowe naliczanie pracownikom wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby.

22. Usunięcie z treści Regulaminu ZFŚS § 5.4, w którym zapisano, że "Wysokość świadczenia jest proporcjonalna do okresu zatrudnienia w danym roku i wymiaru czasu pracy."

23. Dostosowanie § 3.1 Regulaminu ZFŚS określającego osoby uprawnione do korzystania z Funduszu do zapisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

24. Ustalenie rocznego planu dochodów i wydatków zgodnie z § 11 obowiązującego u pracodawcy Regulaminu ZFŚS.

25. Przydzielanie świadczeń z ZFŚS zgodnie z regulaminem ZFŚS w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.

26. Terminowe przekazywanie na rachunek bankowy ZFŚS równowartości dokonanych odpisów i zwiększeń.

27. Gromadzenie środków FŚS na odrębnym rachunku bankowym.

28. Zaprzestanie przydzielania świadczeń socjalnych z udziałem Komisji Socjalnej, której działalność nie ma podstaw w aktualnie obowiązującym u pracodawcy Regulaminie ZFŚS.

29. Zapewnienie przedkładania stosownych informacji o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia.

Państwowa Inspekcja Pracy zawiadamia prokuraturę

W wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli inspektor pracy 17 czerwca skierował zawiadomienie do Prokuratury zawierające zapisy:

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Działając na podstawie art. 304 § 2 ustawy z dnia 6.06.1997r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 2025r. poz. 46), zawiadamiam o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa z art.284§1 ustawy z dnia 6.06.1997r.- Kodeks karny (Dz. U. z 2024r. poz. 17) i wnoszę o wszczęcie postępowania w sprawie

Art.  284 kk

§  1. Kto przywłaszcza sobie cudzą rzecz ruchomą lub prawo majątkowe, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.)

UZASADNIENIE

W dniach 30.04., 8,16,20, 22,23,26,27,28,29.05., 2,3,4,9,11,12,13.06.2025r. inspektorzy pracy działający w ramach właściwości Okręgowego Inspektoratu Pracy w Łodzi, Oddział w Kutnie, … przeprowadzili kontrolę w Miejskim Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Krośniewicach. Kontrola obejmowała m.in. zagadnienia dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i wykazała w tym zakresie szereg nieprawidłowości. Część środków z tego funduszu została wydatkowana w sposób niezgodny z regulaminem ZFŚS i na cele niezgodne z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Stwierdzono przy tym, że mogło dojść do przywłaszczenia środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przez osoby dysponujące tym funduszem.

I tak kontrola wykazała przypadek wypłaty ,, zapomogi zwrotnej” … w dniu 13.12.2022r. w kwocie 3500zł, przy czym jedynym dokumentem okazanym w toku kontroli jest pismo w/w do Komisji Socjalnej z dnia 12.12.2022r o treści: ,, Zwracam się z prośbą o przyznanie zapomogi zwrotnej z ZFŚS w wysokości 3500 zł. Zapomogę spłacę w całości w styczniu 2023r.”

Regulamin ZFŚS z dnia 11 maja 2020r. nie przewidywał możliwości przeznaczania środków na zapomogi zwrotnej. Kontrola wykazała przyznanie … kolejnej ,,zapomogi zwrotnej” w 2024r. w wysokości 3 500zł. Okazano Umowę nr 1/2024 o zapomogę zwrotną z Zakładowego Funduszu świadczeń Socjalnych zawartą w dniu 30.09.2024r. oraz Dowód wypłaty KW /511/2024/KASAF z dnia 1.10.2024r. … 3500zł ,, pożyczka z ZFŚS lista numer 7/10/2024” Regulamin ZFŚS z dnia 18 stycznia 2023r. nie przewiduje możliwości przeznaczania środków na zapomogi zwrotne.

Ponadto kontrola wykazała, że w dniu 2.10.2024r. wypłacono … kwotę 3400 zł tytułem ,, pożyczka z zfśs” .

Okazano :

-Umowę nr 8/2024 o pożyczkę na cele mieszkaniowe z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zawartą w dniu 02.10.2024r. – umowa została podpisana tylko przez pożyczkobiorcę

-niepodpisany Wniosek … o przyznanie pożyczki z ZFŚS na cele mieszkaniowe z dnia 02.10.2024r. wraz z Opinią Komisji Socjalnej MZGKiM w Krośniewicach ( z podpisem 1 członka) z pozytywną opinią do udzielenia Wnioskodawcy pożyczki na cele mieszkaniowe w kwocie 3000zł

-niepodpisane poręczenie spłaty pożyczki na cele mieszkaniowe

-Raport kasowy – pobranie gotówki z banku na kwotę 3400zł

-dowód wpłaty i wypłaty … kwoty 3400zł

Ustalono, że w tym czasie Marcin Wiśniewski pełnił obowiązki Dyrektora MZGKiM w Krośniewicach. Kontrola wykazała, że część dokumentów dotyczących przyznawania świadczeń z zfśs prowadzona była w sposób nieczytelny, uniemożliwiający ustalenie jakie faktycznie kwoty zostały przyznane, a w przypadku przyznania świadczeń zwrotnych, czy zostały zwrócone.

-Dla przykładu w Umowie nr 01/2022 o pożyczkę na cele mieszkaniowe z zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zawartej z … w dniu 3.01.2022r. udzielono pożyczkobiorcy pożyczkę z środków ZFŚS na remont budynku w wysokości 3000,00zł i jednocześnie zapisano ,,uzupełnienie pożyczki w kwocie 625,00zł – do wypłaty. ( do spłaty 3000,00zł.) , a w umowie nr 5/2022 o pożyczkę na cele mieszkaniowe z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zawartej z … w dniu 21.06.2022r. udzielono pożyczkobiorcy pożyczkę z środków ZFŚS na remont w wysokości 750,00zł i jednocześnie zapisano ,, ( do spłaty 3000)”

W/w umowy zostały podpisane przez Kierownika Działu Organizacyjno-Administracyjnego

- Dla przykładu z wyciągu z dnia 2022-12-31 za okres : od 2022-01-01 do 2022-12-31 wynika, że … wpłaciła na rachunek ZFŚS kwotę 250zł w dniu 08.02.2022r., kwotę 2000 ,00 zł w dniu 21.07.2021r, kwotę 1000,00 w dniu 03.08.2022r jako ,, spłata” – nie było możliwe ustalenie w toku kontroli tytułem jakich świadczeń spłaty te dotyczyły.

... wyjaśniła, że w okresie 2022-2024 … otrzymała z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych łącznie kwotę 13 825 zł tytułem pożyczek, pożyczek uzupełniających, zapomóg zwrotnych, a spłaciła w tym okresie kwotę 6831,88zł ( wpłaty osobiste na konto , potrącenia z wynagrodzeń ).

Należy dodać, że z przyjętego od ... ( która w tym okresie pełniła funkcje kasjera) oświadczenia z dnia 4.06.2025r. wynika, że … nie dokonywała wpłat kwot tytułem zapomóg czy spłat pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z kolei … - członek komisji socjalnej w złożonym w toku kontroli oświadczeniu u z dnia 4.06.2025 wskazała m.in. ,że nie było żadnego wyboru jej na członka Komisji Socjalnej i że tylko raz była uczestnikiem obrad w składzie trzyosobowym, a w pozostałych przypadkach dostawała dokumenty do podpisu przygotowane i przedstawione jej przez Panią … . Nie analizowała przy tym, czy świadczenia były przyznawane zgodnie z regulaminem.

Przewodniczący Komisji Socjalnej … w oświadczeniu z dnia 10.06.2025r. wskazał m.in. ,że ,,W całym okresie działania Komisji Socjalnej konsultowana ze mną tylko jedna zapomoga to była zapomoga bez zwrotna przyznana … . Żadne inne zapomogi nie były ze mną konsultowane.”

Przyznawanie świadczeń socjalnych nie było też uzgadniane z organizacją związkową , co wynika z przyjętego w dniu 10.06.2025r. oświadczenia od przewodniczącego NSZZ,,Solidarność” … .

Ponadto ustalono, że w kontrolowanym okresie z rachunku ZFŚS ( nr rachunku 09 9023 0006 0000 0983 2000 0030) przekazywano kwoty na rachunek ogólny Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej .

Dla przykładu:

-kwota operacji : 30 000,00 w dniu 03.02.2022r.

-kwota operacji: 5 000 ,00 w dniu 03.02.2022r.

-kwota operacji: 10 000 ,00 w dniu 23.02.2022r.

-kwota operacji: 30 000 ,00 w dniu 14.06.2022r.

-kwota operacji: 10 000 ,00 w dniu 23.06.2022r.

-kwota operacji: 16 279 ,00 w dniu 30.09.2022r. ( w dniu 30.09.2022r. przekazano wcześniej na rachunek ZFŚS kwotę 16 279,00zł tytułem ,, odpis na ZFŚS 2020-25%”)

-kwota operacji: 50 000 ,00 w dniu 1.06.2023r. ( w dniu 1.06.2023r. przekazano wcześniej na rachunek ZFŚS kwotę 50 000,00zł tytułem ,, odpis na ZFŚS 2023-75%”)

-kwota operacji: 17 000 ,00 w dniu 29.09.2023r. ( w dniu 29.09.2022r. przekazano wcześniej na rachunek ZFŚS kwotę 17 000,00zł tytułem ,, odpis na ZFŚS 2023-25%”)

-kwota operacji 13 400,00zł w dniu 4.01.2024r

 

Wobec wskazanych wyżej okoliczności inspektor pracy uznał, że zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa z art. 284§1 Kodeksu karnego.

O działaniach prokuratury poinformujemy wkrótce.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%