Nie daj się zaskoczyć, sprawdź swoje ubezpieczenie. Podczas rejestracji na wizytę lub badanie podajesz PESEL, by potwierdzić swoje prawo do leczenia w ramach ubezpieczenia w NFZ. Teraz możesz w każdej chwili sprawdzić w aplikacji mojeIKP, czy system potwierdza Twoje prawo do bezpłatnego leczenia. mojeIKP to bezpłatna aplikacja na telefon, która daje dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Teraz na swoim telefonie, dzięki aplikacji, możesz kontrolować, czy Twoje ubezpieczenie w NFZ jest aktualne. Jeśli nie, podejmij odpowiednie kroki, zanim pójdziesz do lekarza.
Czym jest eWUŚ
Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który:
Kiedy podajesz swój PESEL w rejestracji, pracownik opieki zdrowotnej sprawdza Twoje ubezpieczenie w systemie. Jeśli w systemie masz status:
Jak sprawdzisz eWUŚ w mojeIKP
Uruchom aplikację mojeIKP i:
Jeśli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia, zobaczysz też wyjaśnienie dodatkowe (znaczek „i” w kółeczku).
Co zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia
Oto, co możesz zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia (Twojego lub Twojej rodziny).
Złóż pisemne oświadczenie
Jeśli przysługuje Ci prawo do świadczeń, potwierdź to pisemnym oświadczeniem. To wystarczy, aby lekarz przyjął Cię w ramach ubezpieczenia.
Za osobę niepełnoletnią oświadczenie podpisuje opiekun. Oświadczenie składaj tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że posiadasz aktywne ubezpieczenie zdrowotne – jeśli go nie masz, NFZ obciąży Cię kosztami leczenia.
Przedstaw dokument potwierdzający ubezpieczenie
Pokaż dokument potwierdzający Twoje prawo do świadczeń, np. legitymację emeryta-rencisty, zaświadczenie od pracodawcy lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Wyjaśnij swoją sytuację
Potwierdź u swojego pracodawcy, że objął Cię ubezpieczeniem i że odprowadza za Ciebie składkę zdrowotną. A także – że Twoja rodzina (np. mąż, żona, dzieci) jest zgłoszona do ubezpieczenia. Przekaż te informacje do swojego oddziału NFZ.
System nie potwierdza ubezpieczenia – zgłoś się do oddziału NFZ
Jeśli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia, czyli – potocznie mówiąc – nie wyświetla cię na zielono, zgłoś się do oddziału NFZ. EWUŚ się nie myli, a z pomocą pracowników NFZ możesz wyjaśnić swój status. W tym roku do Łódzkiego NFZ zgłosiło się już 865 osób, które w IKP lub w rejestracji poradni dowiedziały się, że EWUŚ nie potwierdza ich prawa do bezpłatnego leczenia.
Najczęstsze powody problemów ze statusem ubezpieczenia dotyczą członków rodziny osób zatrudnionych lub osób prowadzących działalność gospodarczą. Należą do nich między innymi:
Często system eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń w okresie oczekiwania przez osoby na decyzje innych organów. Jednakże po uzyskaniu decyzji przyznającej prawo do świadczeń zdrowotnych jest ona widoczna w systemie i problem znika.
W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą doradzamy, aby pamiętały o zgłaszaniu do ubezpieczenia zarówno siebie, jak i członków rodziny. Przypominamy, że data zgłoszenia członka rodziny nie może być wcześniejsza niż zgłoszenie głównego ubezpieczonego. Dotyczy to również sytuacji, w których zmiana danych płatnika polega jedynie na zmianie kodu tytułu do ubezpieczenia w ZUS. Prosimy również pamiętać, że nowe zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego musi być poprzedzone dokonaniem wyrejestrowania z poprzedniego ubezpieczenia.
Wniosek o weryfikację ubezpieczenia możesz złożyć:
Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty potwierdzające, że mamy prawo do ubezpieczenia – dokument z pracy:
lub
lub
Po weryfikacji zgłoszenia w bazie danych NFZ, otrzymasz informację o Twoim aktualnym statusie ubezpieczenia zdrowotnego. Postępowanie wyjaśniające trwa zazwyczaj do 30 dni.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz