Zamknij
REKLAMA

Środa z profilaktyką: Zakrzepica

13.12, 30.11.2022 Anna Leder rzecznik prasowy Zespół Komunikacji Społecznej i Promocji Łódzki Oddział Wojewód Aktualizacja: 13.14, 30.11.2022
Skomentuj
REKLAMA

Zakrzepica to choroba, na którą może zachorować każdy z nas. Co roku 1 na 4 osoby na świecie umiera z powodu zakrzepicy. To więcej zgonów niż z powodu raka piersi, prosty i wypadków samochodowych razem wziętych (dane za Fundacją Trombofilia)! Co roku w Polsce przybywa od 200 do 300 nowych przypadków choroby na 100 tysięcy mieszkańców. To duży wskaźnik zachorowalności. W 50% przypadkach zakrzepica jest bezobjawowa.

Zapraszamy także do obejrzeniu filmu: Zakrzepica często atakuje żyły w podudziach🦵| w 50% jest bezobjawowa | Środa z Profilaktyką - YouTube

 Zakrzepica jest poważną chorobą, której nie można bagatelizować. Nieleczona może prowadzić do zatorowości płucnej, a w skrajnych przypadkach nawet do śmierci. Zapraszamy po „garść" praktycznych porad w zapobieganiu choroby zakrzepowo zatorowej.

Objawy wewnętrzne zakrzepicy żył to:

  • uczucie pieczenia nóg
  • uczucie obrzęku
  • ciężkość nóg
  • ból kłujący w obrębie podudzi.

Objawy zewnętrzne to:

  • pajączki
  • sucha skóra
  • zaczerwienienie
  • żylaki

Nie lecz się na własną rękę. Jeżeli zauważysz u siebie objawy choroby zakrzepowo-zatorowej, zgłoś się do swojego lekarza rodzinnego. W razie konieczności otrzymasz skierowanie do specjalisty w celu dalszej diagnostyki.

Po pierwsze profilaktyka

  • Dbaj o systematyczną aktywność fizyczną, szczególnie taką, w której pracują mięśnie łydek.
  • W trakcie pracy siedzącej rób przerwy na spacer i zmianę pozycji ciała.
  • Na czas długich podróży samolotem, autokarem, pociągiem czy samochodem wkładaj luźne ubrania, a w trakcie, o ile to możliwe, rób przerwy, spaceruj lub systematycznie napinaj mięśnie łydek.
  • Pamiętaj o wypijaniu odpowiedniej ilości wody każdego dnia.
  • Rzuć palenie.
  • Unikaj spożywania alkoholu.
  • Nie siedź ze skrzyżowanymi nogami. Pozwól, aby krew z nóg mogła przepływać swobodnie. Pamiętaj, że mięśnie nóg to pompa tłocząca krew wyżej.
  • Uprawiaj sport, który lubisz.
  • Często spaceruj.
  • Odpoczywaj z nogami uniesionymi powyżej linii bioder.
  •  Zdrowo się odżywiaj

Dietą zalecaną w profilaktyce chorób układu krążenia jest dieta DASH. Bezpłatne jadłospisy, kilka tysięcy przepisów, e-booki znajdziesz na portalu.

ULOTKA

(Anna Leder rzecznik prasowy Zespół Komunikacji Społecznej i Promocji Łódzki Oddział Wojewód)
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%