Sygnatariusze Paktu dostrzegają potrzebę zwiększenia dostępności transportowej województwa łódzkiego, wzmocnienia wewnętrznej spójności regionu oraz wykorzystania jego centralnego położenia. Strony będą dążyły do tego, aby maksymalnie wykorzystać możliwości transportu kolejowego po ukończeniu inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego. Wśród nich są projekty realizowane: w Łódzkim Węźle Kolejowym przez PLK SA oraz Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., na Centralnej Magistrali Kolejowej (budowa stacji Biała Rawska), a także w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 i środków programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027. Celem Paktu jest osiągnięcie synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych, która umożliwi efektywną realizację przewozów wojewódzkich i międzywojewódzkich.
– Wspólnie z samorządem oraz PLK będziemy dążyć do zapewnienia synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych poprzez bilansowanie inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego realizowanych obecnie w regionie. Zwiększenie dostępności transportowej województwa pozwoli na wzmocnienie jego wewnętrznej spójności oraz maksymalne wykorzystanie geograficznego, centralnego położenia. Kolej jako transport publiczny odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu i zrównoważonym rozwoju regionów. Wpływa pozytywnie na wiele aspektów życia mieszkańców. Poprawa dostępu do kolei i lepsze połączenia transportowe będą skutkować zmniejszeniem wykluczenia komunikacyjnego w regionie – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Rozwój infrastruktury kolejowej w województwie łódzkim przyczyni się do lepszej integracji regionalnych połączeń, co umożliwi sprawniejsze i bardziej efektywne przewozy między miastami. Dzięki temu mieszkańcy zyskają więcej opcji podróży a przedsiębiorstwa będą mogły szybciej i łatwiej transportować towary. To przyniesie korzyści zarówno dużym miastom, jak i lokalnym społecznościom – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Rozbudowa sieci kolejowej w województwie łódzkim to kluczowy element naszych działań na rzecz zwiększenia efektywności przewozów pasażerskich i towarowych. Inwestycje, w tym budowa kolejnych tras, pozwolą na stworzenie nowej siatki połączeń w regionie i kraju. Wspólnie przeprowadzimy analizy dotyczące poprawy przepustowości na kluczowych liniach, co przyczyni się do dalszego dynamicznego rozwoju infrastruktury kolejowej – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.
– Nasz region stoi przed transportową rewolucją. Olbrzymie projekty, takie jak Kolej Dużych Prędkości czy budowa dwóch tunelów pod centrum Łodzi otwierają przed nami nowe możliwości rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego. Jednak te inwestycje nie mogą istnieć bez swoich „dopływów" w postaci połączeń regionalnych. Odpowiedzią na dynamiczne zmiany w Łódzkiem jest właśnie Pakt Kolejowy. To trójstronne zobowiązanie do wspólnej pracy na rzecz rozwoju sieci komunikacyjnej w województwie zapewni nam konkretny plan działania na najbliższe lata. Bardzo dziękuję naszym partnerom – Ministerstwu Infrastruktury i PKP Polskim Liniom Kolejowym za to, że dostrzegają olbrzymi potencjał regionu, wynikający z centralnego położenia i rozumieją nasze potrzeby – powiedziała Joanna Skrzydlewska, Marszałek Województwa Łódzkiego.
W przypadku dostępności środków planuje się realizację poniższych prac:
Powyższe działania zostaną zainicjowane w 2025 r. przez uruchomienie procedury przetargowej dla:
Kolejne działania i priorytety inwestycyjne ustalone zostaną na podstawie wyników Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej. Województwo Łódzkie w miarę dostępności środków finansowych, działając w porozumieniu z PLK SA, podejmie działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą potencjalną oś rozwoju kolei w regionie w zakresie:
Województwo Łódzkie podejmie też działania zmierzające do uruchomienia szybkiego połączenia kolejowego na odcinku Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Warszawa.
Dofinansowanie projektów nastąpi ze środków będących w dyspozycji stron Paktu Kolejowego. Województwo Łódzkie deklaruje, że zapewni wykonywanie przewozów wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PLK SA infrastrukturze kolejowej z założeniem uruchomienia bądź utrzymania minimum 8 par pociągów na dobę.
1 0
MIJANKI NA LINI KUTNO ZGIERZ ? i 160 km/h bujać to my ale nie nas byście się wstydzili TU SĄ POTRZEBNE DWA OSOBNE TORY !!! ZA DWA LATA JAK O ILE SKOŃCZYCIE KDP BĘDĄ POTRZEBNE DWA TORY W WYLOCIE NA PÓŁNOC POLSKI Z ŁODZI PRZEZ KUTNO jak płuca są potrzebne będą potrzebne ale wy swoje OSTRZEGAM DWA TORY NA JUŻ KUTNO ŁÓDŹ A NIE JAKIEŚ MIJANKI to właśnie przez brak tego drugiego toru jest tak nędzne połączenie i tak mało ludzi używają tego połączenia Kutno Łódź
0 0
Może dla kolei regionalnych mijanki to są wystarczające ale Pomyślcie o pociągach dalekobieżnych nie będą mogły być realizowane połączenia jeżeli tu będą mijanki tam ktoś kiepsko widzi przyszłość Janki to krótko mówiąc opóźnienia
1 0
A tak na marginesie Przepraszam że się pytam ale kiedy w końcu dokończycie informacje na dworcu kolejowym w Kutnie bo przestawienie zegarów z jednego konta w drugi nic nie daje one nadal nie informują pasażerów
1 0
Ambitne plany A kiedy zrobicie przejazd na Józefowie
0 0
Najkrótsza linia kolejowa nr 16 w województwie łódzkim i najbardziej zaniedbana byście razem zrobili ją porządnie i by był spokój Tylko nie mówcie że nie macie na to pieniędzy Unia Europejska aż się prosi żeby brać kasę