Zamknij

Na co PKP Polskie Linie Kolejowe SA wyda środki z KPO?

18:00, 06.08.2024 Aktualizacja: 18:01, 06.08.2024
Skomentuj
Ministerstwo Infrastruktury dokonało przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Efektem tych prac jest decyzja o zmianie sposobu zagospodarowania części środków zaplanowanych na ten cel. Zostaną one przeznaczone na realizację projektów PKP PLK, dzięki którym osiągnięte zostaną lepsze efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce.

Zmiana alokacji finansowania części inwestycji kolejowych dotyczy wyłącznie nieefektywnych zadań, których realizacja mogłaby wpłynąć na poniesienie niezasadnych kosztów przy braku spodziewanych efektów. Chodzi o takie zadania, których realizacja mogłaby prowadzić np. do utrwalenia dotychczasowego, niekorzystnego układu torowego, konieczności wprowadzania dalszych zmian w ramach obszaru prowadzenia inwestycji, kolizje z innymi planowanymi działaniami lub powstania po realizacji zadania wąskiego gardła, którego usunięcie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów inwestycji.

–  Działania korygujące prowadzimy od grudnia ubiegłego roku. W ramach tych prac dokonujemy przeglądu wcześniej planowanych inwestycji. Pierwszym z efektów przeglądu była Towarowa Obwodnica Poznania, a kolejne dotyczą inwestycji zaplanowanych do finansowania z KPO, zadań przewidzianych w programie Kolej + oraz Krajowego Programu Kolejowego.  Niestety, z uwagi na duże zaawansowanie, często na etapie budowalnym, nie udało się zatrzymać niektórych absurdalnych pod kątem transportowym, ekonomicznym i społecznym inwestycji w Programie Przystankowym, w ramach którego powstały bez żadnych analiz przystanki, z których nikt nie korzysta. Przykładem takiej inwestycji jest przystanek Patrzyków na magistrali Warszawa – Poznań, na którym zatrzymało się 4 tys. pociągów, a skorzystały z niego zaledwie 23 osoby.  Ministerstwo Infrastruktury stawia i będzie stawiać bardzo duży nacisk na efektywne inwestowanie środków publicznych, generujących jak największy efekt dla pasażerów, przewoźników i konkurencyjności całego sektora transportu kolejowego – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

W związku z decyzją o przesunięciu przyznanego w ramach KPO finansowania na inne projekty kolejowe, PKP Polskie Linie Kolejowe odstąpiły od zawarcia umów w ramach następujących postępowań:

•             „Zabudowa urządzeń SDIP granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353 wraz z zabudową terminala operatora na st. Iława”

•             „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn” oraz „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce”

•             „Zabudowa CSDIP i SMW na liniach: nr 219 (odcinek Szczytno – Ełk Towarowy), nr 220 (odcinek Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo)”

•             „Przebudowa urządzeń srk w stacji Powroźnik. Zabudowa systemu nadrzędnego z włączeniem do zdalnego sterowania stacji Krynica Zdrój „Kr””

•             „Włączenie sterowania stacjami Brzeźnica i Przeciszów do st. Spytkowice”

•             „Modernizacja urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA i budowa urządzeń sterowania zdalnego podg Kościelnik”

•             „Przeniesienie sterowania st. Papowo Toruńskie, Turzno, Wąbrzeźno do st. Kowalewo Pomorskie”

•             „Zabudowa zdalnego sterowania na nastawni w Siedlcach (sterowanie stacjami Platerów, Niemojki oraz Sokołów Podlaski)”

•             „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego podg Książki zew st. Jabłonowo Pomorskie”

•             „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego na st. Kołodziejowo, Janikowo ze sterowaniem ze st. Mogilno”

•             „Budowa stacji Surochów na linii kolejowej nr 101 Munia – Hrebenne”

PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania około 500 mln zł, które zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresów innych zadań lub realizację kolejnych projektów, które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego.

PKP PLK  niezwłocznie wdrożyły działania mające na celu możliwie jak najszybsze uruchomienie projektów pozwalających na pełne zagospodarowanie wskazanej powyżej kwoty. PKP PLK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wszczęły już procedurę aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Wybrane postępowania, mające na celu zagospodarowanie środków z KPO, PKP PLK planują ogłosić w IV kwartale 2024 roku. Łączna wartość unijnego wsparcia z KPO na kolej to przeszło 18 mld zł.

 

(Rusłana Krzemińska rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%