Zamknij

Z cyklu motorozmaitosci.pl Historia samochodów marki Star

Michał Świercz + 09:23, 02.07.2021 Aktualizacja: 13:20, 02.07.2021
Skomentuj

Po drugiej wojnie światowej w okresie odbudowy kraju po zniszczeniach i rozwijającego się przemysłu potrzeba było wielu samochodów ciężarowych, których brakowało. Pojazdy wyprodukowane przed 1939 rokiem zostały zarekwirowane przez polskie wojsko, następnie Niemców, a te, które przetrwały trafiły w ręce Armii Czerwonej.

Dysponowano jedynie niewielką ilością ciężarówek z demobilu i tak zwanych zdobycznych, czyli niemieckich ciężarówek, używanych przez nazistów, chociażby Opel Blitz, które były mocno wyeksploatowane i brakowało do nich części zamiennych. Dlatego skonstruowanie nowych samochodów ciężarowych stało się priorytetem w pierwszych latach PRL. Duże doświadczenia przedwojenne w budowie ciężkich pojazdów spowodowały, że polscy inżynierowie: Jan Werner, Jerzy Werner, Mieczysław Dębiński już w 1946 roku rozpoczęli prace nad Starem. Podstawowe założenia zostały jasno określone. Miał to być samochód o ładowności do 3,5 tony, maksymalnym rozstawie osi 3 m i mocy silnika ok. 85 KM. Finalny produkt oznaczony symbolem 20, ujrzał światło dzienne w 1948 roku. Nowo skonstruowany pojazd zaczęto produkować w utworzonym przedsiębiorstwie państwowym w Starachowicach, które bazowało na powołanym w 1920 roku Zakładzie Mechanicznym, produkującym w okresie międzywojennym armaty oraz ramy do samochodów wytwarzanych przez Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie.

Star 20 został przyjęty z ogromnym entuzjazmem. Był pierwszym produkowanym po wojnie polskim samochodem, a poza tym jego konstrukcja pozbawiona była większych wad. Model 20 wytwarzano do 1957 roku, w sumie powstało ich ok. 50 000 sztuk. Zastąpiono go modelem 21, w którym zwiększono ładowność do 4 ton, wprowadzono pięcioprzekładniową skrzynię biegów, a w przednim zawieszeniu zastosowano amortyzatory hydrauliczne. W 1959 roku do produkcji trafił Star 25, który otrzymał nowocześniejszy silnik gaźnikowy S-472 o mocy 95 KM oraz zmodernizowane nadwozie i usprawniony układ hamulcowy. Nowością były elektryczne kierunkowskazy migowe, które zastąpiły dotychczasowe wskaźniki ramieniowe. Od 1958 roku w celu poprawy ekonomii podróży, zaczęto pracować nad silnikiem wysokoprężnym, który wdrożono do produkcji w 1962 roku. Nową jednostkę oznaczoną jako S-53 o pojemności 5650 cm i mocy 100 KM zamontowano w Starze oznaczonym symbolem 27. Była to w zasadzie jedyna różnica między wcześniejszym modelem 25 a nowym 27. Produkowano je równocześnie do 1968 roku. Wówczas do produkcji wdrożono Stara 28 z silnikiem diesla i Stara 29 z jednostką benzynową. Pojazdy te wyposażono w kabinę nowego typu, której drzwi nie otwierały się już „pod wiatr”. Poza tym zwiększono ładowność ciężarówek do ponad 5 ton.

W 1976 roku na linię produkcyjną trafił Star 200, w którym zwiększono ładowność do 6 ton. Zastosowano też nowy silnik wysokoprężny S-359 o pojemności 6840 cm i mocy 150 KM. Stara 200 produkowano z licznymi modyfikacjami do 1994 roku.

Na jego podstawie wprowadzono do produkcji wersję o symbolu 244, mającą napęd na obydwie osie. Pojazd przeznaczony był do pracy w trudnym terenie, użytkowany najczęściej w rolnictwie, leśnictwie i budownictwie. Zakład w Starachowicach produkował ciężarówki typowo terenowe. Pierwsze badania prowadzono już w latach 50. gdy na bazie Stara 20 wykonano prototypy o napędzie na cztery lub sześć kół. Stary 44 i 66 przeszły testy drogowe lecz do produkcji w 1958 roku wdrożono jedynie model 66 z napędem na trzy osie. W 1965 roku dokonano istotnych zmian. Powstały wówczas Star 660 M1, który miał zmodyfikowany układ hamulcowy, do wyposażenia dodano 6 tonową wyciągarkę. Wersję późniejszą M2 przystosowano do pokonywania brodów o głębokości 1,8 m. Star 660 był napędzany zarówno benzynowym silnikiem gaźnikowym o mocy 105 KM jak również jednostkami wysokoprężnymi o mocach 105 i 150 KM. Był on skierowany przede wszystkim dla wojska, ale na jego podwoziu skonstruowano papamobile, którym podróżował papież Jan Paweł II podczas pierwszej pielgrzymki do Polski w 1979 roku. Samochód powstał z inicjatywy papieża, który zażyczył sobie podróżować po kraju całkowicie polskim pojazdem. Po powrocie papieża do Rzymu, papamobile zgodnie z poleceniem władz rozebrano. Produkcję modelu 660 zakończono w 1983 roku.

Od 1973 roku wprowadzono do produkcji następcę Stara 660, oznaczonego jako 266. Jest to samochód, który uważany jest za najlepszą starachowicką konstrukcję. Pod maską zamontowano silnik wysokoprężny o mocy 150 KM. W środku kierowcy doceniali mocno zmodyfikowaną, o wiele bardziej komfortową kabinę oraz zsynchronizowaną pięciobiegową skrzynię z dwubiegowym reduktorem, co w praktyce dawało aż 10 przełożeń skrzyni biegów. O przemyślanej i poprawnej konstrukcji świadczy fakt ukończenia przez Stara 266 niezwykle wymagającego rajdu Paryż- Dakar w 1979 roku. Produkcję tego modelu z niewielkimi modyfikacjami kontynuowano do 2000 roku.

Początek lat 90. to stopniowy koniec starachowickiej fabryki. Powstała wówczas spółka przechodziła do kolejnych właścicieli. W 1999 roku Star trafił w ręce niemieckiego koncernu MAN. Produkcję ciężarówek stopniowo ograniczano do 2006 roku. Wówczas zakład zaczął wytwarzać podzespoły dla ciężarówek i autobusów niemieckiej marki. Definitywnym końcem było usunięcie w 2009 roku z nazwy przedsiębiorstwa marki Star.

 

Przy opracowaniu artykułu korzystałem z publikacji autorstwa Adama Zakrzewskiego, Auto-moto PRL. Władcy dróg i poboczy, Warszawa 2012.

W artykule wykorzystałem zdjęcia z prywatnej kolekcji Pani Idy Wojnarowskiej.

Michał Świercz

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%