Kontenerowce to - jak sama nazwa wskazuje - statki, które stworzono po to, by umożliwiły przewożenie kontenerów. Transport kontenerowcami z Azji, zajmuje około 30 dni, kluczowe jest zatem, aby za jednym razem zabrać jak największą ilość towarów.
Międzynarodowy transport morski cieszy się ogromną popularnością między innymi z uwagi na niskie koszty, a wciąż rozwijający się handel między krajami znajdującymi się w różnych częściach świata prowadzi do tego, że tworzy się coraz większe kontenerowce. Jak na ten moment wygląda grupa najpotężniejszych statków tego typu?
MSC Gülsün i HMM Algeciras
To na chwilę obecną największy, wyprodukowany w 2019 roku kontenerowiec, którego długość wynosi niemal 400 metrów, a szerokość - 61,5 metra. Podobne wymiary ma wyprodukowany w 2020 roku HMM Algeciras, którego pojemność jest większa o zaledwie 208 TEU.
MSC Gülsün należy do klasy megamax-24 i został zwodowany w Korei Południowej. Co ciekawe, w momencie wodowania Gülsüna, armator deklarował budowę kolejnych kontenerowców o tak dużych wymiarach. Swą decyzję podpierał tezą, że spedycja morska może być doskonałą drogą do obniżenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery, jeśli kontenerowce będą odpowiednich rozmiarów i dobrze zaprojektowane.
OOCL Hong Kong
Jeszcze w 2017 roku dumnie stał na pierwszym miejscu w rankingu największych kontenerowców. Służy głównie do łączenia portów północnoeuropejskich z rynkami zbytu znajdującymi się na Dalekim Wschodzie. Jest pierwszą z sześciu zapowiadanych przez armatora jednostek tego samego typu i mierzy 399,9 metra długości oraz 58,8 m szerokości.
MV Barzan
Pływający pod maltańską banderą kontenerowiec Barzan, podobnie jak znajdujący się na pierwszej pozycji MSC Gülsün, mierzy sobie aż 400 metrów długości, jednak jest nieco węższy - bowiem w tym zakresie ma jedynie 58,5 metra szerokości. Został zwodowany w 2015 roku i od tamtej pory, pod banderą maltańską, wspiera transport międzynarodowy. Co więcej, zgodnie z deklaracją producenta, na chwilę jego wytworzenia, charakteryzował się znacznie niższą niż przeciętna emisją dwutlenku węgla do atmosfery.
Mc-Kinney Møller
Jest to kontenerowiec typu Triple-E i należy do duńskiej firmy A.P. Møller-Mærsk. W momencie jego budowy oraz wodowania w Korei Południowej w 2013 roku, był największym kontenerowcem na świecie, o długości 399 metrów i szerokości 59 metrów. Pomimo zbliżonych wymiarów do poprzedniej pozycji na liście, Mc-Kinney Møller może pomieścić mniej kontenerów typu TEU - stąd właśnie jego nieco niższa pozycja w rankingu. Do obsługi tego kontenerowca konieczna jest 19-osobowa załoga.
Alexander von Humboldt
Ten kontenerowiec został zwodowany w 2013 roku w południowokoreańskim Busan i jest własnością firmy CMA CGM. Długa na 396 metrów i szeroka na 54 metry jednostka ma za zadanie łączyć Francję z azjatyckimi rynkami.
Powyższe kontenerowce to na chwilę obecną największe statki tego typu uczestniczące w transporcie morskim. Choć, zgodnie z prezentowanymi przez różne instytucje danymi, zdarzają się sytuacje, że z powierzchni kontenerowców podczas sztormów zmywana jest część ich zawartości - wciąż są dla większości firm najbardziej opłacalną (a przy tym coraz bardziej ekologiczną) opcją transportu towarów. Firmy dążą do tego, by możliwości załadunkowe były coraz większe - co widać po powyższym zestawieniu.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz