Mimo że zgodnie z art. 106e Ustawy o podatku od towarów i usług, w którym wymieniono obowiązkowe elementy faktury, nie ma terminu płatności, niemal wszystkie tego typu dokumenty go zawierają. Każdy przedsiębiorca sprzedając swoje produkty lub usługi chce uzyskać za nie zapłatę w możliwie jak najkrótszym terminie, dlatego powszechną praktyką jest umieszczanie na fakturze terminu płatności.
Gdy terminu płatności nie ma na fakturze
Brak terminu płatności na fakturze nie oznacza, że na zapłatę należności trzeba czekać wiecznie lub do momentu, w którym kontrahent zdecyduje się uregulować należność. W takim przypadku zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie z Kodeksem cywilnym należność należy uregulować "niezwłocznie po wezwaniu do zapłaty". Takiego wezwania nie stanowi sama faktura, trzeba w takiej sytuacji stworzyć osobny dokument, w którym zawarty będzie termin płatności i jej forma i dostarczyć do kontrahenta.
Jaki może być termin zapłaty na fakturze?
Zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 2013 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, termin płatności w transakcjach między przedsiębiorcami nie może być dłuższy niż 60 dni. Przewiduje się dwa wyjątki od tego przepisu. Termin płatności może być dłuższy niż 60 dni jeżeli strony w umowie wyraźnie ustaliły inny termin płatności oraz ustalenie stron nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. Nie przewiduje się dolnej granicy terminu płatności, z zastrzeżeniem, że oczywiście nie może być on wcześniejszy niż dzień doręczenia faktury.
Transakcje z podmiotami publicznymi
Zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 2013 roku termin płatności w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami a podmiotami publicznymi nie może być dłuższy niż 30 dni. Wyjątek od tej zasady stanowi jedynie sytuacja, w której inny, dłuższy termin płatności na fakturze, będzie spowodowany zapisami w umowie. Nawet w takim przypadku jednak nie przewiduje się możliwości, aby termin płatności był dłuższy niż 60 dni. Dość powszechnie przyjęte zostało, że 60 - dniowy termin płatności stosowany jest w transakcjach pomiędzy podmiotami leczniczymi (na przykład szpitalami) a przedsiębiorcami. Zapis w umowie, stanowiący o terminie dłuższym niż 60 dni, jest w takim przypadku traktowany jako zwykłe opóźnienie w zapłacie, uprawniające do egzekwowania od kontrahenta ustawowych odsetek w wysokości 9,5 % w skali roku.
Jak ustalić termin płatności na fakturze?
Warto pamiętać, że dokumentem nadrzędnym w stosunku do faktury, jest umowa o sprzedaży produktów lub świadczeniu usług. Jeżeli taką umowę podpisaliśmy i jest w niej zawarty termin płatności, to taki sam termin powinien znaleźć się również na fakturze. Jeżeli na fakturze zawarty zostanie inny termin, terminem wiążącym jest nadal termin płatności ustalony w umowie.
Jaki termin ustalić jeżeli nie wiąże nas żadna umowa? Decyzja należy do podmiotu wystawiającego fakturę. Najczęstszą praktyką jest ustalanie 7 lub 14 - dniowego terminu płatności za fakturę. Rzadko spotykane są terminy płatności krótsze niż 7 dni. Wiąże się to z tym, że termin powinien być wygodny dla obu stron i dawać spokojną możliwość uiszczenia należności w terminie.
Odsetki ustawowe za opóźnienia w płatnościach
Ustawa z dnia 8 marca 2013 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych przewiduje możliwość naliczania odsetek. Odsetki ustawowe można egzekwować w sytuacji kiedy sprzedawca usługi lub produktu spełnił swoje świadczenie a nie otrzymał za nie zapłaty w terminie ustalonym w umowie lub na fakturze. Możliwość naliczania odsetek pojawia się po upływie 30 dni od dnia dostarczenia towaru lub usługi. Odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych to 9,5 % w skali roku. Poza ustawowymi odsetkami, w przypadku kiedy dochodzi do konieczności ich naliczania, czyli opóźnienie w płatności, sprzedawcy przysługuje także zryczałtowana kwota rekompensaty za koszty odzyskiwania należności w wysokości 40 euro.
Informację o rozliczaniu faktur dostarczył serwis Faktury.pl umożliwiający wystawianie faktur online.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz