Zamknij

Z cyklu motorozmaitości.pl Peugeot 404- francuski Mercedes

12:50, 02.05.2024 Michał Świercz Aktualizacja: 12:56, 02.05.2024
Skomentuj

W połowie 1960 roku francuska marka Peugeot zaprezentowała nowy model 404 w kilku odmianach. Na początku pojawiła się limuzyna o wymiarach 4492 mm długości, 1680 mm szerokości i 2650 mm w rozstawie osi, która zapewniała wygodną podróż czterem pasażerom. Na krótkich dystansach z powodzeniem można było zabrać na pokład samochodu pięć osób. Pojazd z Sochaux swoją elegancką i ponadczasową linię zawdzięcza włoskiemu studiu Pininfarina, gdzie został zaprojektowany. Z czasem wprowadzono do produkcji inne odmiany, kombi, kabriolet, pick-up oraz coupe. Duża ilość chromu oraz trapezoidalne kontury tylnej części samochodu to znaki rozpoznawcze modelu 404. Poza nowoczesnym designem, Peugeot wyróżniał się ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Należy chociażby wspomnieć o jednym z pierwszych na świecie silników benzynowych z wtryskiem paliwa Kugelfischer, który znalazł również zastosowanie w późniejszym modelu 504. Jednostka o pojemności 1600 cm dysponowała mocą 62 KM i potrafiła rozpędzić pojazd do prędkości 148 km/h, zużywając 10,8 litra benzyny przy 110 km/h. Standardowo silnik konfigurowano z czterobiegową przekładnią synchronizowaną. Opcjonalnie dostępna była również trzybiegowa automatyczna skrzynia biegów firmy ZF. Peugeot stał się również jednym z czołowych w Europie producentów silników diesela. Francuski silnik o pojemności 1900 cm miał 51 KM, rozpędzał się do 128 km.h, zużywając 8,3 litra ropy przy 110 km/h. W tamtym okresie poza Peugeotem jedynie Mercedes mógł się pochwalić dostępnością w swojej ofercie jednostek wysokoprężnych.

Co warte podkreślenia model 404, podobnie jak samochody z trójramienną gwiazdą odznaczał się wysokim komfortem podróżowania poprzez miękkie nastawy zawieszenia oraz wysoką niezawodnością. Została ona potwierdzona serią zwycięstw Peugeota w rajdzie Safari w latach 1963, 1966, 1967, 1968. O udanej konstrukcji modelu świadczy długość jego produkcji. W Europie samochód oferowano przez 15 lat (1960-1975), następnie wytwarzano go w Argentynie i Kenii. Najdłużej bo do 1991 roku utrzymała się w produkcji odmiana pick-up. Łącznie wytworzono 2 885 374 egzemplarzy, najwięcej limuzyn 1 672 395, najmniej zaś wersji coupe 6 837 sztuk.

Samochód skierowany był do zamożnych klientów. W 1961 roku na rynku niemieckim kosztował 11 275 marek, Mercedesa 190 można było nabyć w cenie 10 440 marek.

Peugeota 404 do dnia dzisiejszego często można spotkać na afrykańskich drogach. W Europie zaś często jest ozdobą wielu kolekcji, zarówno muzealnych jak i miłośników motoryzacji.

Dzięki nowoczesnej linii nadwozia, elegancji, niezawodności, jakości wykonania oraz wysokiemu komfortowi jazdy, Peugeot 404 słusznie zyskał miano francuskiego Mercedesa. W latach swojej świetności samochodem tym podróżowało wielu przywódców od prezydenta Francji Charlesa de Gaulle, poprzez królową Beatrix, holenderskiego księcia Clausa po księcia Monako Rainiera III Grimaldi i księżniczki Greace. Peugeotem 404 jeździła również Hannelore Kohl, żona niemieckiego kanclerza Helmuta Kohla, czy gwiazda francuskiego kina Brigitte Bardot.

Peugeot 404 zapisał się bardzo pozytywnie w historii światowej motoryzacji. Dziś stanowi model kolekcjonerski, którym bez problemu można poruszać się na co dzień.

Michał Świercz

Więcej artykułów dla fanów motoryzacji na motorozmaitosci.pl

(Michał Świercz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ekutno.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@ekutno.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%