Właśnie Rada Miasta Kutna podjęła intencyjną uchwałę w sprawie wprowadzenia oceny opisowej z zachowania w klasach IV-VIII szkoły podstawowej zamiast punktowej dla osób w spektrum autyzmu, ADHD, ADD w kutnowskich szkołach. Podstawą oceny opisowej jest systematyczna i wnikliwa obserwacja dziecka na wielu płaszczyznach prowadzona przez nauczyciela. Kutno dołącza do pionierskich miast w Polsce w tym zakresie.
Z projektem uchwały do Przewodniczącego Rady Miasta Kutna zwróciła się Fundacja Pro Aperte. - To inicjatywa Klubu Świadomej Młodzieży - mówi Przemysław Saczuk prezes Fundacji Pro Aperte. - To wielki sukces Kutna. Wcześnie z inicjatywy klubów podjęto takie uchwały w Łodzi i we Włocławku.
Jak mówi Przemysław Saczuk chodzi o rzetelne ocenianie ucznia w kontekście jego własnych potrzeb. - Po pierwsze oceny w skali wzorowy, bardzo dobry, dobry większości uczniom w spektrum nic nie mówią, więc ocena opisowa to informacja zwrotna w kontekście zachowania. Pozwala mu bowiem przyjrzeć się jakie ma zachowania do poprawy i jakie powinien wzmacniać. Były takie przypadki, że uczeń miał nawet średnią powyżej 4,8 a miał zachowanie niepoprawne i to go dyskwalifikowało w otrzymaniu świadectwa z czerwonym paskiem - mówi nam prezes fundacji. - Ta uchwała dotyczy również wysokiej świadomości nauczycieli jeśli chodzi o negatywne reakcje. Uczeń jest nieświadomy w trakcie wybuchów agresji. Ocena opisowa zachowania tworzy dostępności w przestrzeniach edukacyjnych.
19 marca 2024 był ważnych dniem w obszarze zwiększenia dostępności w przestrzeniach edukacyjnych. Z inicjatywy Klubu Świadomej Młodzieży przy Fundacji „Pro Aperte”, Rada Miasta Kutna podjęła intencyjną uchwałę w sprawie wprowadzenia oceny opisowej (zamiast skalowej, punktowej) zachowania w klasach IV-VIII szkoły podstawowej osób w spektrum autyzmu, ADHD, ADD w kutnowskich szkołach. Kutno jest trzecim miastem w Polsce, po Łodzi i Włocławku, gdzie rekomenduje się stosowanie opisowych, dających rzetelną informację zwrotną ocen zachowania uczniowi z własnymi potrzebami edukacyjnymi. Przypominamy, że wcześniej takie inicjatywy były podejmowane przez Kluby Świadomej Młodzieży działające przy Fundacji Autism Team a jej pomysłodawcą był Jan Gawroński, który w chwili obecnej jest Społecznym Zastępcą Rzeczniczki Praw Dziecka. Jak się okazuje pionierskie ocenianie w zgodzie z Konwencją o Prawach Dziecka i Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych w naszym mieście ma szansę stać się prawdziwą, edukacyjną inkluzją. Kutno głosami radnych odpowiedziało na rzeczywiste potrzeby młodych ludzi.
- Podstawą oceny opisowej jest systematyczna i wnikliwa obserwacja ucznia na wielu płaszczyznach jego funkcjonowania w kontekście jego własnych potrzeb i możliwości prowadzona przez nauczycieli. Oceny w skali wzorowy, bardzo dobry, dobry itp. większości uczniom rozwijającym się w spektrum autyzmu nic lub niewiele mówią. Dzięki opisowej i przekazanej uczniowi ocenie otrzymuje on konkretne informacje, co należy zmienić, co się udaje poprawiać, z czym radzi sobie bez zastrzeżeń- mówi Przemysław Saczuk, prezes Fundacji.
Jako Klub Świadomej Młodzieży mamy doświadczenia, że zdarzały się sytuacje, gdy uczeń z neuroatypowymi potrzebami był „karany” gorszą oceną zachowania, jednak w wielu przypadkach jego trudności wynikały z postawionej diagnozy. Bywało i tak, że wtedy zabrakło właśnie informacji zwrotnej, co dany uczeń ma zmieniać. Nie chodzi tylko o trudniejsze zachowania i reakcje, ale wzmocnienie również tego, co mocne w funkcjonowaniu danej osoby- dodaje Joanna Nolbrzak, samorzeczniczka z Klubu.
miasto 19:28, 19.03.2024
Państwo od oświaty w Urzędzie Miasta, nie ma oceny z zachowania ! Jest ocena zachowania. Nie ma z kim rozmawiać. Zwolnijcie miejsce dla młodszych, lepszych !
kris19:31, 19.03.2024
Mam taką prośbę do pana Sikory którego znam i lubię aby nie sadzał koło siebie Feliniaka. Po pierwsze to gość ma fizjonomię wykidajły z podrzędnej knajpy a po drugie w obejściu to taki arogancki cham. Dziwię się panu Mariuszowi że bierze takich ludzi do swojego komitetu wyborczego.
Nie dla starych ...21:27, 19.03.2024
Przejdź się po mieście, to trochę banerów znanych, znudzonych życiem działaczy zobaczysz. Wszyscy są w pierwszych trójkach list!
zxzxzx12:01, 20.03.2024
Wypad z polityką i politykami!
Tesz13:14, 20.03.2024
A jak pan chce uchwalić uchwałę bez Radnych?
Temat dostępności dla osób w spektrum autyzmu jest tematem apolitycznym.
Ale jaja10:14, 21.03.2024
To nie są kompetencje Rady Miasta. Przepisy Prawo Oświatowe i Statut Szkoły reguluje te kwestie. Miasto jest organem prowadzącym-tylko. Kuratorium Oświaty prowadzi nadzór nad merytoryczną działalnością. ale Rewolucja- żart. Przekroczenie uprawnień Rady Miasta.
bez jaj08:29, 22.03.2024
Proponowałbym zapoznać się najpierw z treścią uchwały (BIP). Uchwała nie wprowadza zmian w prawie a jedynie stanowi formę apelu do Ministra Edukacji...no, ale siać ferment jak widać lubisz. Natomiast moim zdaniem od takich inicjatyw są petycje społeczne a nie sesja tej czy innej Rady JST. Pan z fundacji ma aż takie parcie na "szkło"?
Luz blus10:55, 21.03.2024
A ja mam potrzebę żeby znieść wszystkie oceny albo żebym mógł się oceniać według potrzeb. Pilnie potrzebuję piątki z matmy. A jak się nie da to matma do likwidacji. Bo moja potrzeba jest mojsza. A jak będzie trzeba to szkołę zlikwidujemy albo zamienimy w świetlicę opiekuńczą. I będzie odlotowo.
9 0
Nie ma znaczenia kogo koło siebie sadza, jest emanacją starych układów i betonu w UM. Jest też jedyną nadzieją tego układu. Mina starego układu, gdyby to wszystko padło - bezcenna :-). Powodzenia
4 0
oby ten stary beton skruszył się i znikł z pola widzenia mieszkańców ,mam nadzieję że to nastąpi.