Zamknij

Czas na eksperyment komunikacyjny w gminie Kutno?

20:44, 22.09.2022 Ola Rzadkiewicz Aktualizacja: 13:34, 28.09.2022
Skomentuj

W poniedziałek w Urzędzie Gminy Kutno Radosław Marek prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Kutno z grupy PKS Grodzisk Mazowiecki odpowiadał na pytania radnych związane z utrzymaniem linii komunikacyjnych w gminie. Teraz usługę dla gminy realizuje Miejski Zakład Komunikacji sp. z o. o w Kutnie.

Nowa oferta pojawiła się dlatego, że MZK zaproponowało większą taryfę. Prezydent Kutna prowadził rozmowy z wójt Justyną Jasińską, przedstawiając nową ofertę z podwyżką na około 10,98 zł za km. Tym samym gmina za transport płaciłaby w 2023 roku  2,9 mln zł. PKS Kutno zaoferował taryfę 5,7 zł za km. 

Na wtorkowym spotkaniu prezes Radosław Marek nie przedstawił radnym rozkładu linii w gminie, taboru i liczby kierowców. Wszystkie odpowiedzi były ogólne i nieprecyzyjne. Radna Edyta Lewandowska podnosiła fakt ciągłych skarg na usługi PKS w zakresie dowozu dzieci do szkół, przeczytała wpis z ostatniego piątku z niepochlebną opinią użytkownika linii do Kąt. - Jak spółka poradzi sobie z prowadzeniem dużego taboru w Kutnie, kiedy nie jest w stanie zabezpieczyć linii szkolnych, autobusy się spóźniają i psują? - pytali radnych.

Prezes zdawał się nie wiedzieć o czym radni mówią i nie odnosił się do tych zarzutów. 

Radni dalej pytali prezesa R. Marka o to, jakim taborem i liczbą kierowców będzie dysponował w gminie Kutno. - 10-12 autobusów od 8 do 25 metrów, od 13 do 16 kierowców - mówił prezes. - Zawsze możemy po podpisaniu umowy zakupić autobusy, z tym problemów nie ma, gorzej z zatrudnieniem kierowców.

- Pamiętajmy, że nie możemy eksperymentować na mieszkańcach- stwierdził radny Michał Kacprzak. 

Deklaracja prezesa była o tyle dziwna, że w przetargu przedstawia on konkretną liczbę z nazwami i rocznikami samochodów. Radni gminni pytali też o dopłatę 3 zł,  którą przewoźnicy dostają od wojewody.  - Czy jest nadzieja, że ona pozostanie? - pytali.

- Raczej w roku wyborczym nie będzie nikt robił takiej zmiany żeby coś znikało - mówił prezes R. Marek. 

PKS Kutno ma bazę przy ul. Żwirki i Wigury. Tam też ewentualnie byłoby biuro przewoźnika. 

W sumie stanęło na tym, że decyzja wójta w wyborze przewoźnika będzie nie tyle podyktowana oszczędnościami, ale przede wszystkim przyszłą kampanią wyborczą. 

Wcześniej w dworku w Leszczynku z radnymi gminnymi spotkali się Jacek Boczkaja zastępca prezydenta miasta  oraz Jacek Sikora prezes spółki MZK. Zastępca prezydenta mówił, że realia są nieubłagane i że trzeba do nich się przymierzyć. 

- Rozumiem, że przed państwem jest trudna decyzja bo z gminą współpracujemy przez lata. Poniekąd ja też jestem mieszkańcem gminy bo mam w Gnojnie letnią nieruchomość i jeździło się do nie autobusami - mówił Jacek Boczkaja. - Chcieliśmy wszystkie wątpliwości, które macie rozwiać, tak żebyście państwo podjęli trudną decyzję, bo niestety koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej rosną z roku na rok. 

-Mieszkańcy gminy przeprowadzają się do miasta, mieszkańcy miasta do gminy Kutno. To nasi kierowcy znają problemy rodzin, które dziecko jest chore, które idzie do szkoły. Na co dzień funkcjonuje to w sposób normalny. Mogę państwu zagwarantować, że my na tej usłudze u państwa nie zarabiamy. Przedstawiamy wam realne ceny, my nie zatrudniamy kierowców na 1/4 etatu a robią 300 godzin, my nie podpisujemy dwóch umów bez dat i ci kierowcy wożą i mieszkańców miasta i gminy. Nie zatrudniamy kierowców w wieku 60 lat, którzy przeszli na tzw. emeryturę pomostową i nie powinni pracować przez 5 lat jako kierowcy, a obsługują mieszkańców gminy. Wszystkie dokumenty mamy podpisane zgodnie z literą prawa - mówił Jacek Sikora, prezes MZK sp. zo.o. - Dlaczego ceny rosną? Płacimy 395 zł za jedną megawatogodzinę do końca grudnia. Propozycję jaką dostaliśmy od Energi to jest prawie 3300 zł za jedną megawatogodzinę. Nikt kompletnie nie wspomógł nas żadną tarczą antykryzysową. Tylko kilka spółek komunikacyjnych w Polsce dostało takie tarcze. I te pieniądze musieli oddać z odsetkami. Paliwo prawie 100% podrożało, wy przyjeżdżacie do kościoła, do szkoły, do sklepów, my na tych usługach nie zarabiamy bo służymy wam. Dziennie przewozimy 40 osób na wózkach inwalidzkich, zżyliśmy się z tymi osobami, z tymi osobami tworzymy wspólnotę, rodzinę. Proszę abyście się zastanowili czy tę wspólnotę jednym pociągnięciem przetniemy czy będziemy budować ją dalej. 

- Miasto dokłada w tym roku do komunikacji miejskiej 12 mln zł - powiedział J. Boczkaja. 

Następnie główna księgowa miejskiej spółki Urszula Rembowska przedstawiła szacunkowe koszty na 2023r. -  Prognozujemy koszty na 19 500 000 zł, przychody 1 600 000 zł z biletów i po odjęciu od kosztów to jest rekompensata dla miasta, dla państwa jeszcze jest odejmowana dzierżawa z projektu unijnego, z którego zakupione były elektryki.  Czyli od 18 126 000 zł trzeba odjąć 1 869 000 zł i to będzie 16 257 000 zł.  Dzielimy km - 1 480 000 i stawka dla Gminy Kutno wynosi na dziś 10,98 zł  - mówiła główna księgowa. - Główne pozycje to paliwo, w planie założone jest 7,54 zł i kwestia energii, o której prezes mówił. 

W budżecie gminy zabezpieczone jest na komunikację 2 000 000 zł, ze stawką zaproponowaną przez MZK na obecnych szacunkach trzeba by dołożyć 900 tys. zł. 

Do jutra PKS Kutno z grupy PKS Grodzisk Mazowiecki ma przedstawić Gminie Kutno konkretne dane dotyczące oferty. Przed wójt Justyną Jasińską trudna decyzja, do 29 września musi zgłosić Powiatowi Kutnowskiemu nowe linie, które mają być dotowane przez Wojewodę Łódzkiego. 

(Ola Rzadkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(22)

podatnikpodatnik

6 3

Dobrze, że odbywają się takie spotkania. Radni Gminni i Pani Wójt mają trudny wybór. Żeby dołożyć 1mln złotych do MZK trzeba najpierw komuś zabrać te pieniądze np. podnieść wszystkim mieszkańcom gminy podatki. Czy radni będą na tyle odważni? 21:45, 22.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Mieszkanka gminy.Mieszkanka gminy.

0 0

A może mniej spraw w sądzie które pani wójt przegrywa i pieniądze się znajda 21:32, 25.09.2022


reo

MiśkaMiśka

19 5

Gmina i miasto tworzą jeden organizm a to dzięki komunikacji MZK - pieniądze na to muszą się znaleźć 21:56, 22.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

podatnik 2podatnik 2

9 0

Gminna Komisja budżetu powinna więc wskazać źródła finansowania tego miliona, jeśli nie podniesienie podatków to np. likwidacja jakiejś szkoły, zwiększenie opłat za wywóz śmieci, rezygnacja z inwestycji drogowych w przyszłym roku, likwidacja biblioteki, likwidacja ośrodka kultury itp. wówczas ten milion się znajdzie dla MZK 23:01, 22.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kaziu BrusikiewiczKaziu Brusikiewicz

10 0

To zgodnie z literą prawa to ma wkute na pamięć.. Nic innego nie potrafi.. No może jeszcze.. bajki opowiadać.. Z dwojga złego... Proszę przyjrzeć się PKS Łęczyca.. 23:06, 22.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DworakDworak

13 0

Procesy sądowe wójt Jasińskiej kosztowały nas ok 400 tys. zł. nie licząc dworskich kapeluszy i rautów a więc skoro gminę stać na takie fanaberie to niech ludzie zasuwają z gminy do miasta na piechotkę metodą pieta palce 23:31, 22.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

 chłop chłop

9 2

No to jeszcze brakuje 600 tys. może diety radnych obniżyć i pensje urzędników? 00:04, 23.09.2022


 florian florian

6 2

A może zmniejszyć dotacje Leszczyniankom można też wystawić na aukcji stroje na licytacje będzie może z 50 tys? 00:09, 23.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AaaAaa

18 1

przypomnę tylko, że w kampanii wyborczej wójt Justyna Jasińska obiecywała rozwój komunikacji autobusowej z miastem. a co mamy? nieustanną jej destrukcję!

cięcia były na początku pandemii, do tej pory nie przywrócono tamtych kursów. wiem, że czasy są ciężkie, ale inni jakoś potrafią. szukają oszczędności i pieniądze znajdują.

pewne jest jedno: nowy przewoźnik to najpewniej całkowite zniszczenie integracji biletowej z MZK, czyli:
przesiadasz się w Kutnie na inne linie? kupuj dwa osobne bilety zamiast jednego. zarówno jednorazowe jak i miesięczne! czyli płać dwa razy za to samo! liczba pasażerów zmniejszy się jeszcze bardziej, korki w mieście się zwiększą, a autobusy będą jeździć puste. to wszystko będzie wynikiem całkowitej nieudolności obecnych władz gminy Kutno. pamiętajmy o tym w nadchodzących wyborach! 03:03, 23.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Kot Kot

6 1

Tak prawda! Obecnie można przesiąść się z jednego autobusu na drugi, autobusy są niskopodłogowe więc mama z wózkiem, małym dzieckiem czy osoba niepełnosprawna może swobodnie wejść i wyjść. Znana jest sieć przystanków itd. Niech napiszą osoby z innych gmin, które korzystają z przewozów PKS-u bo jak na razie opinie na temat ich działalności są negatywne. 07:56, 23.09.2022


Do domuDo domu

8 3

Jak Prezydent nie ma czym jeździć do letniej rezydencji do Gnojna - to niech idzie do pracy, a sorry pracę już ma, więc niech się weźmie do roboty.
10:23, 23.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

......

0 0

Prezydent Kutna nie ma płacone za rozwiązywanie problemów mieszkańców gminy Kutno. 10:45, 25.09.2022


pracowitypracowity

7 5

PRZECIEŻ NIE MUSZĄ JEŹDZIĆ AUTOBUSAMI, niech zrobią prawo jazdy lub wsiądą na rowery. Mi nikt transportu nie sponsoruje.... 11:35, 23.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

chacha

4 4

Chłopie może nie wiesz ale urzędnicy mają zamrożone pensje od 2008 roku to co chcesz im obcinać 13:18, 23.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RtRt

16 4

Nie dajcie zniszczyć MZK inaczej Kutno cofnie się do średniowiecza wystarczy zgasić światła w nocy by znalazły się pieniądze na prąd do autobusów a za jakiś czas kupcie wiatraki by produkowały prąd do autobusów i na oświetlenie ulic TRZEBA TO PRZETRWAĆ a podziękować PiS owi w wyborach i pożegnać ich na zawsze 19:16, 23.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

VarvikVarvik

2 0

Skoro tak chcieliśmy no to i mamy Czarną Komunę odbierającą ludziom to co dała Komuna Czerwona 22:17, 24.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnikczytelnik

1 0

"nie przedstawił radnym rozkładu linii w gminie, taboru i liczby kierowców"

To chyba nie ma co porównywać. 10:40, 25.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

????????????????????????????????????

1 1

Kto mi powie dlaczego niby miejski MZK miałby nie zarabiać na obsłudze innych gmin? Dlaczego? 10:54, 25.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelniczkaczytelniczka

3 0

I znowu stracą mieszkańcy. Teraz dzieci i młodzież do 21 roku życia jeździ autobusami MZK za darmo, a jak zmieni się przewoźnik to trzeba będzie bilety miesięczne kupować ... 10:59, 25.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AsterAster

2 0

Chłodno, głodno i do miasta po zakupy i kościoła na piechtę to Jasińskiej Wersja Gminy Dobrobytu 12:54, 25.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kotkot

1 0

o czym ty człowieczku mówisz? Zapewnienie transportu jest w zadaniach własnych gminy! Dotyczy dojazdu m.in do szpitala, urzędu, szkoły czy pracy itp. Bez możliwości dotarcia do tych miejsc, do pracy itp uwstecznia się ludzi i hamuje jakikolwiek rozwój Nie ma oczywiście obowiązku korzystania z komunikacji zbiorowej! W czasach gdy wszędzie promuje się komunikację zbiorową ze względu choćby na ekologię gmina zastanawia się nad podpisaniem umowy z przewoźnikiem miejskim. Dziwne, że nie zastanawiała się nad podpisaniem tańszej umowy na wywóz śmieci. Oczywiście podpiszą umowę z innym, tańszym przewoźnikiem i tu rodzi się pytanie? Czy zapewni niskopodłogowe autobusy? Dla ilu pasażerów. Wiadomo przecież, że z komunikacji korzysta głównie młodzież i osoby starsze często schorowane i z problem w poruszaniu się. 08:12, 26.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PrzeciwnaPrzeciwna

2 0

Rozumien ,że PKS zapewni możliwość tych samych kursów co MZK tj. Kilkanaście kursów dziennie aby ludzie dostali się do szkół i pracy i z powrotem
.Oczywiście uwzględniając darmowe przejazdy młodzieży szkolnej ? ?Miejmy nadzieję że Pani Wójt w porę się opamieta bo wybory za pasem. ? 12:21, 26.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%