Pierwszym obszarem było korzystanie z informacji – o źródłach informacji, odróżnianiu mediów wiarygodnych od niepewnych i znajdowaniu informacji. Zajęcia na tym etapie pomogły dzieciom zrozumieć czym jest informacja i zdobyć szereg umiejętności związanych z poruszaniem się w świecie mediów. Dzieci nauczyły się odróżniać prawdziwe komunikaty od fałszywych i wiedzą, że warto zwrócić się do dorosłych, jeśli potrzebują pomocy. Odnalezienie się w codziennym natłoku wiadomości jest teraz dla nich dużo łatwiejsze. Po przeprowadzeniu zajęć dzieci rozumieją, że informacji można i należy szukać w wielu różnych źródłach, wiedzą, że aby podjąć świadomą decyzję, najlepiej oprzeć ją o zebrane wcześniej informacje, potrafią wymienić różne źródła informacji oraz wiedzą, jak się nimi posługiwać. Mają świadomość, że nie wszystkie źródła są wiarygodne, należy być krytycznym i sprawdzać zdobyte informacje. Wiedzą też, w jaki sposób można sprawdzić, czy zdobyta informacja jest prawdziwa.
- Dla naszych podopiecznych stało się jasne, że przed przystąpieniem do porządkowania przedmiotów lub informacji trzeba się z nimi wnikliwie zapoznać, wiedzą, po co porządkujemy i klasyfikujemy informacje, oraz potrafią dzielić informacje lub przedmioty na grupy i podgrupy. Na kolejnych zajęciach dzieci poznały prezentacje i wiedzą jakie cechy powinna mieć dobra prezentacja, rozumieją też, że formą tradycyjną i cyfrową rządzą te same zasady- opowiada Wiesław Zwarycz.
Drugi obszar obejmował tematykę dziecka w środowisku medialnym – o tym jak w sieci widzą nas inni, sposobach skutecznej komunikacji i super-bohaterach. Uczniowie dowiedzieli się, co i w jaki sposób warto o sobie opowiadać – nie tylko w Internecie, poznali podstawowe zasady skutecznej i grzecznej komunikacji, by na końcu zanurzyć się w świat fikcji, oraz sprawdzić jacy są ich ulubieni bohaterowie z bajek, gier, czy filmów i czy są do nich chociaż trochę podobni. Dzieci zrozumiały, na czym polega zaprezentowanie siebie przed obcymi i, że pewnymi informacjami nie należy dzielić się z obcymi. Wiedzą, co to jest nick i awatar, potrafią stworzyć własne nicki i awatary. Milusińscy dowiedzieli się, że różne formy komunikacji rządzą się różnymi zasadami i, że podstawową zasadą w komunikacji jest szacunek do drugiej osoby. Ćwiczyły dobieranie rodzaju komunikatu do odbiorcy. Potrafią formułować komunikaty i wiedzą, że można to robić na wiele różnych sposobów (w tym za pomocą obrazu, dźwięku czy gestu). Ponadto potrafią odróżnić świat fikcji i świat rzeczywisty i wiedzą, że świat fikcji jest wytworem ludzkiej wyobraźni i kreatywności.
Trzeci teren obejmował język mediów – o sposobach wyrażania opinii i prezentowania faktów w różnych mediach. Włączając się w kolejne przygody Julki i Kuby dzieci poznały podstawowe funkcje komunikatów medialnych w programach informacyjnych i rozrywkowych. Wiedzą, jakie są podstawowe funkcje komunikatów medialnych (informacyjna i rozrywkowa), znają podstawowe cechy programów rozrywkowych i informacyjnych, potrafią podać przykłady takich programów.
Dowiedziały się, czym się różni opinia od faktu i w jaki sposób kulturalnie przedstawić własne zdanie. Później weszły w świat mediów, by zaobserwować, że te same treści pojawiają się w nich w bardzo różnych formach. Dzieci wiedzą co, to są media i potrafią je wymienić, rozumieją, jakie są podstawowe różnice między nimi, potrafią przełożyć prostą treść na wybraną formę przekazu. Wiedzą do czego służą emotikony i rysunki gestów oraz nauczyły się je rozumieć i samodzielnie stosować.
Zajęcia z „Mega Misją” absorbują i dzieci i dorosłych w 350 świetlicach szkolnych. Świetlica „6. Baza” w SP nr 6 wydaje gazetkę – miesięcznik „MegaMisja” & „6. Baza”. Elementem zabawy są wyzwania, które można podjąć i w nagrodę cieszyć się odwiedzinami honorowych ambasadorów Programu – aktorki Magdaleny Kumorek lub pisarza Grzegorza Kasdepke. Pierwsze wyzwanie polegało na wymyśleniu bajki z elementami fabularnymi MegaMisji. Nasza bajka „Agent z Archiwum XP”, z cechami fantasy, opowiadała o niezwykłych psotach Psotnika w naszej świetlicy i o interwencji wyjątkowego Agenta dysponującego mocą czarnoksiężnika, którego wszystkie dzieci pytają, czy kiedyś dawno był młody i przystojny… Bajka miała dwie wersje: regulaminową (dwie strony A 4) i rozszerzoną – 14 stronicową. Dzieci wykonały też ładne ilustracje. Wyzwanie drugie wymagało, żeby umieścić na stronie szkoły informację o udziale w Mega Misji oraz założyć fanpage na Facebooku, publikować aktualności, zachęcając znajomych do lajkowania i udostępniania informacji.
- Nasz fanpage zawiera już sporo albumów i opisuje wiele wydarzeń. Bardzo ciekawe było też trzecie wyzwanie polegające na zabawie w teatr. Należało przygotować teatrzyk lalkowy z bohaterami MegaMisji i nagrać maksymalnie 3- minutowy filmik. Przygotowaliśmy mini-spektakl pt. „Prawdziwy Psotnik jest tylko jeden” z elementami teatru cieni, teatru żywego planu i króciutkimi rozweselającymi piosenkami. Filmik zamieściliśmy na naszym fanpage’u. Teraz przyszła pora na wyzwanie czwarte - nawiązanie współpracy z mediami – zaproszenie do świetlicy lokalnego dziennikarza, warsztaty i publikacja ciekawego artykułu…- mówi Wiesław Zwarycz.
źródło: SP nr 6
1 0
Super
1 0
Brawo!!! Super pomysł i realizacja!!!! Chyba jedyna świetlica, gdzie coś sie robi z dziecr
1 0
Fajnie. Super wychowawczynie i wychowawcy. Moje dziecko uwielbia tam chodzic.
1 0
Najlepsza szkoła w Kutnie. Nauczą i zabawią. Super.
1 0
Super szkola i swietlica. Duzo sie dzieje.
1 0
Nie chcą wychodzić do domu to prawda. Fajna świetlica
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ekutno.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@ekutno.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz