W piątek, 14 marca 2025 roku w Krośniewicach odbyło się już drugie spotkanie samorządowców poświęcone reaktywacji blisko 50-kilometrowej trasy wąskotorowej na odcinku Krośniewice-Ozorków oraz budowie towarzyszącej ścieżki rowerowej. Projekt, nad którym gminy pracują aktywnie od stycznia, ma szansę stać się turystyczną wizytówką regionu, łącząc historię z nowoczesną aktywnością dla mieszkańców i gości.
Ślady po niegdyś tętniącej życiem kolei wąskotorowej wciąż widoczne są na terenie Krośniewic, Daszyny, Łęczycy i Ozorkowa. Przed laty kolejka służyła mieszkańcom jako główny środek transportu do pracy, szkół czy targów. Dziś, choć infrastruktura wymaga rewitalizacji, samorządowcy dostrzegają w niej ogromny potencjał – zarówno historyczny, jak i turystyczny.
Drugie już spotkanie – Krok naprzód
Podczas piątkowego spotkania, w którym udział wzięli:
omawiano kolejne etapy projektu. Głównym celem jest przejęcie terenów kolejowych od PKP, opracowanie dokumentacji oraz pozyskanie funduszy unijnych i wsparcia instytucjonalnego.
Katarzyna Erdman, burmistrz Krośniewic, podkreśliła:– „To projekt, który łączy pokolenia. Dla wielu naszych mieszkańców kolej wąskotorowa to część życia. Reaktywacja pozwoli nie tylko ożywić te wspomnienia, ale też przyciągnąć turystów. Ścieżka rowerowa wzdłuż trasy to dodatkowa wartość. Wyzwaniem są finanse, ale liczymy na pomoc Urzędu Marszałkowskiego i środki unijne”.
Samorządy już podejmują konkretne działania. Łęczyca, jako pierwsza, wyraziła zgodę na nieodpłatne przejęcie terenów po wąskotorówce i planuje połączenie ścieżki rowerowej z przejazdami drezynowymi. Z kolei Gmina Daszyna analizuje możliwość włączenia się w projekt po konsultacjach z radą gminy.
W marcu planowane jest kolejne spotkanie, podczas którego samorządowcy przedłożą analizy dokumentów i map. Kluczowe będzie podjęcie oficjalnych uchwał przez rady gmin oraz finalizacja przejęcia terenów.
– „Działamy systematycznie od stycznia i widzimy ogromne zaangażowanie wszystkich stron. To daje nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się zrealizować ten ambitny plan” – podsumowała Katarzyna Erdman.
Mieszkańcy śledzący rozwój projektu mogą spodziewać się kolejnych informacji po marcowych konsultacjach. Samorządy liczą, że reaktywacja wąskotorówki i ścieżki rowerowej stanie się przykładem udanej współpracy, która przywróci blask lokalnej historii i otworzy nowe możliwości dla regionu.
7 0
chcesz kasę wyrzucić w błoto, to wyrzuć ją w błoto, ewentualnie w kolejkę
7 0
Proszę zerknąć na aktualne zadłużenie Gminy Krośniewice! Dodać do tego wydatki, które musiałaby ponieść Gmina żeby odnowić i przywrócić infrastrukturę kolejową. Życzę powodzenia i gratuluję optymizmu!!!