W przypadku dużych projektów budowlanych ostatnią rzeczą, z jaką chciałby mieć do czynienia wykonawca, są kosztowne błędy i usterki, których usunięcie pochłania część budżetu. Czasem problem bywa naprawdę poważny, tak jak w przypadku usterki, która zdarzyła się podczas realizacji projektu stacji metra w Waszyngtonie.
W przypadku dużych projektów budowlanych ostatnią rzeczą, z jaką chciałby mieć do czynienia wykonawca, są kosztowne błędy i usterki, których usunięcie pochłania część budżetu. Czasem problem bywa naprawdę poważny, tak jak w przypadku usterki, która zdarzyła się podczas realizacji projektu stacji metra w Waszyngtonie. 1750 betonowych płyt użytych do budowy ścian stacji było wykonanych z niewłaściwej mieszanki betonowej, co w rezultacie narażało konstrukcję na działanie wody. Trzeba było pokryć panele substancją ochronną, aby zwiększyć trwałość betonu.
Usterki i błędy konstrukcyjne zdarzały się w budownictwie zawsze i zdarzają się dziś, a co gorsza mogą stać się kosztowne. Usterki mogą pojawić się w każdym momencie budowy i nie zawsze jest łatwo rozwiązać związane z nimi problemy. Jeden mały defekt może wpływać na jakość i trwałość innych elementów projektu. Usterki konstrukcyjne mogą więc wywołać efekt domina, który wpłynie na każdy element konstrukcji.
Metody postępowania w przypadku wystąpienia usterek i błędów konstrukcyjnych
Przyjęcie planu działania w przypadku pojawienia się poważnej usterki lub błędu konstrukcyjnego pozwoli szybko rozwiązać problem, zmniejszyć ilość szkód, zapobiec rozległym przeróbkom i zapewni terminowe zakończenie pozostałej części projektu budowlanego.
Pierwszym krokiem jest ustalenie powodu usterki i kto ponosi za nią winę. To równie ważne jak naprawienie usterki. Dotarcie do źródła problemu jest podstawową znalezienia rozwiązania. Dokonanie pełnej analizy usterki może zapobiec jej ponownemu pojawieniu się w innym projekcie albo jeśli błąd wynikał z kiepskiej jakości materiałów, umożliwi zmianę dostawcy, który oferuje produkty lepszej jakości, co może zapobiec dalszym problemom z przestojami. Ważna jest dokumentacja zdjęciowa usterki. Przy pomocy oprogramowania do współpracy w terenie zdjęcia można osadzać bezpośrednio w arkuszach, więc dokumentacja jest dostępna dla całego zespołu.
Usterki i błędy konstrukcyjne nie powinny być ukrywane. Cały zespół projektowy musi zostać powiadomiony o zaistniałym problemie i jego potencjalnym wpływie na inne aspekty projektu.
Nie każdą usterkę można od razu usunąć. Konieczne może być skoordynowanie działań z różnymi wykonawcami, podwykonawcami, specjalistami – hydraulikami czy elektrykami, którzy będą potrzebni do usunięcia usterki. Ważne jest zatem, niezależnie od rozmiaru problemu, stworzenie harmonogramu usunięcia usterki uwzględniającego potrzebne środki, materiały i zasoby ludzkie. Trzeba pamiętać, by plan usunięcia usterki uwzględnić w ogólnym harmonogramie budowy. Jeśli usterka jest poważna, konieczne może być skorygowanie całego harmonogramu budowy i koordynacja pracy z innymi podmiotami.
Zapobieganie usterkom budowlanym
To oczywiste, że od właściwego postępowania w przypadku wystąpienia usterek lub błędów konstrukcyjnych lepszym wyjściem jest zapobieganie wystąpieniu usterek. Błędy ludzkie są rzeczą naturalną i nieuchronną. Statystycznie im więcej osób jest zaangażowanych w projekt, tym większa szansa na wystąpienie usterek i błędów. Zmniejszenie liczby tych usterek można osiągnąć poprzez automatyzację niektórych zadań, takich jak wprowadzanie danych i nadmiarowe procesy. Zmniejszyć liczbę błędów podczas wprowadzania danych można na przykład stosując narzędzia cyfrowe. Dokładniejsze informacje mogą być przesyłane do wszystkich zespołów i pracowników.
Oprócz zastosowania automatyzacji w zadaniach administracyjnych i obliczeniowych, można również zastosować większą automatyzację w rzeczywistych pracach budowlanych, stosując prefabrykację. Budowa poza placem budowy pozwala na użycie prefabrykowanych materiałów budowlanych, które zostały wstępnie przygotowane zgodnie ze specyfikacjami, które można umieścić w pozostałej części projektu budowlanego, aby skrócić czas, zmniejszyć koszty i zmniejszyć liczbę błędów ludzkich. Podczas gdy większość projektów nie może całkowicie polegać na prefabrykacji, to jednak z pewnością przeniesienie niektórych standardowych aspektów konstrukcji poza miejsce budowy może pomóc.
Kiedy występują luki w łańcuchu komunikacji, pracownicy mogą zostać źle ukierunkowani na zadania, które muszą wykonać, i są bardziej skłonni do popełniania błędów, co z kolei ma istotny wpływ na wystąpienie usterek. Dlatego kluczowe znaczenie ma wykorzystanie technologii cyfrowych w celu usprawnienia komunikacji między administracją, projektantami i innymi specjalistami a zespołami terenowymi. Oprogramowanie do współpracy w terenie umożliwia zespołom utrzymywanie synchronizacji zmian w projektach i aktualizację stanu procesu budowy w czasie rzeczywistym za pomocą urządzeń mobilnych. Narzędzia te mogą również poprawić koordynację na początku projektu, dzięki czemu w trakcie budowy jest mniej przeróbek i zmian. Odpowiednie narzędzia cyfrowe mogą także zapewnić jednolitość projektu i przestrzeganie ustalonych standardów jakości konstrukcji.
Usterki i błędy konstrukcyjne mogą być kosztowne, niebezpieczne i wpływać na przyszłe oferty projektowe. Zapewne nie da się ich całkowicie wyeliminować, choć za pomocą narzędzi cyfrowych, na przykład tych, które są stosowane w modelowaniu informacji o budynku (BIM), można liczbę usterek znacznie ograniczyć. Jak szacują specjaliści w projektach budowlanych występują zwykle 1–2 błędy konstrukcyjne na 10 m², co może skutkować przekroczeniem terminu realizacji i wzrostem kosztów projektu. Jedną z dostępnych na rynku aplikacji, która pozwala lepiej kontrolować usterki w procesie budowlanym, jest PlanRadar. Program nie tylko pozwala na cyfryzację prac poprawkowych i przesyłanie informacji na temat usterek, ale także bieżące monitorowanie prac oraz prowadzenie sprawnej komunikacji pomiędzy uczestnikami inwestycji budowlanej.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz