Zamknij
REKLAMA

Jak powstają lody sprzedawane w sklepach? Wyjaśniamy!

08:49, 14.10.2020 | (.)
Skomentuj

Jak pokazują liczne badania (np. Euromonitor International), konsumpcja lodów w Polsce z roku na rok wzrasta. Choć wciąż daleko nam do Włochów lub Amerykanów, prognozy dla całej branży mogą napawać optymizmem. Jednak wymagania konsumentów również rosną. Polacy coraz częściej uważnie studiują składy produktów, które wkładają do koszyka i przy wyborze nie kierują się wyłącznie ceną. To wyzwanie dla producentów, którzy muszą zadbać nie tylko o wysokiej jakości składniki, ale także praktyczne pojemniki na lody i bezpieczny proces transportu. Sprawdź, jak powstają mrożone desery sprzedawane w sklepach.

Przygotowanie mieszanki

Produkcja lodów przeznaczonych do masowej sprzedaży to proces składający się z kilku etapów: mieszania, pasteryzacji, homogenizacji, dojrzewania, zamrażania i napowietrzania. Jednym z kluczowych czynników w całym procesie jest temperatura. Opracowanie receptury i przygotowanie mieszanki lodowej wymaga zaangażowania specjalistów z różnych dziedzin takich jak technologia żywności, a nawet biotechnologia. Co wchodzi w skład lodów? Najczęściej są to: tłuszcz roślinny lub mleczny, sucha masa beztłuszczowa, woda, dodatki smakowe, barwniki, substancje słodzące, a także stabilizatory i emulgatory. Jak rozpoznać produkt z dobrym składem? Jedna z zasad mówi, że im krótszy skład, tym lepiej (i zdrowiej). Najlepsze produkty to takie, które powstają na bazie śmietany, mleka, jajek, cukru i owoców.

Projekt opakowania i etykiety

Wysokiej jakości składniki i doskonała receptura to nie wszystko. Producent musi zadbać o to, żeby produkt bezpiecznie dotarł do klienta. Pojemniki na lody najczęściej powstają z tworzywa sztucznego (np. polipropylenu lub polistyrenu) przeznaczonego do bezpośredniego kontaktu z żywnością. Producenci mrożonych deserów mogą wybrać pojemniki na lody i kuwety z gotowej oferty lub złożyć zamówienie na opakowanie według własnego projektu. Na pojemniku nie może zabraknąć etykiety, która pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale także marketingową. Warto zadbać o przykuwający uwagę projekt i trwałe połączenie etykiety z pudełkiem.

Pojemniki na lody najczęściej powstają w procesie termoformowania lub wtryskiwania. Wielu producentów wybiera technologię IML (In-Mould-Labelling), która umożliwia połączenie etykiety z opakowaniem już na etapie produkcji. Powstałe w ten sposób pojemniki w całości nadają się do ponownego przetworzenia. Charakteryzują się także wysoką jakością i odpornością na wilgoć oraz niską temperaturę.

Transport gotowego produktu do sklepu

Producent musi także zadbać o bezpieczny transport produktów do sklepów. Pojemniki na lody muszą być przewożone w odpowiedniej temperaturze (około -18°C). Mrożone desery po wyjęciu z pudełka powinny mieć gładką, jednolitą konsystencję. Jeśli na powierzchni produktu zauważymy kryształki lodu, to może oznaczać, że łańcuch chłodniczy został przerwany, a lody zostały rozmrożone i ponownie zamrożone. Spożycie takiego deseru może grozić dolegliwościami ze strony układu pokarmowego.

 

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA