Zamknij

Jak zgłosić nieruchomość do opodatkowania we Wrocławiu?

. + 16:02, 01.08.2024 Aktualizacja: 16:03, 01.08.2024
Skomentuj

Dopełniasz ostatnich formalności związanych z zakupem mieszkania, domu lub działki? Pamiętaj, że na wizycie u notariusza nie kończą się Twoje obowiązki! Zgłoś zakup nieruchomości do urzędu miejskiego we Wrocławiu. Sprawdź, jak zrobić to tradycyjnie lub przez internet.

Kogo obejmuje podatek od nieruchomości?

Podatek od nieruchomości obejmuje właścicieli, użytkowników wieczystych oraz posiadaczy gruntów, domów i mieszkań. Stawki określane są każdego roku przez radę miasta – nie mogą jednak przekroczyć stawek maksymalnych ogłaszanych przez Ministra Finansów drogą obwieszczenia.

Ważnym obowiązkiem nabywcy nieruchomości jest zgłoszenie jej do opodatkowania. Jeśli Twój nowy dom, mieszkanie lub działka znajdują się we Wrocławiu, organem podatkowym właściwym dla rozliczenia podatku od nieruchomości będzie urząd miejski we Wrocławiu. Nie ma znaczenia, gdzie aktualnie mieszkasz lub gdzie posiadasz zameldowanie – nieruchomości zgłasza się do urzędu według ich adresu.

Jak zgłosić nieruchomość do opodatkowania?

Zgłoszenie nieruchomości do opodatkowania wymaga złożenia w urzędzie odpowiedniej dokumentacji. Rodzaj formularza zależy od statusu właściciela gruntu lub obiektu budowlanego:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki bez osobowości prawnej składają DN-1: Deklarację na podatek od nieruchomości, wraz z załącznikiem:

ZDN-1 dla nieruchomości opodatkowanych

ZDN-2 dla nieruchomości zwolnionych z podatku

Osoby fizyczne składają IN-1: Informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, wraz z odpowiednimi załącznikami:

ZIN-1 dla nieruchomości opodatkowanych

ZIN-2 dla nieruchomości zwolnionych z podatku

ZIN-3 dla wykazania danych współwłaścicieli

Na złożenie dokumentów masz 14 dni, licząc od dnia zaistnienia okoliczności powodujących obowiązek podatkowy. Dodatkowo osoby prawne muszą ponawiać deklarację DN-1 do końca stycznia każdego kolejnego roku.

Jak rozliczyć podatek od nieruchomości?

Dokumenty możesz wypełnić ręcznie lub w formie elektronicznej. Jak obliczyć podatek od nieruchomości Wrocław - online? To proste z Przyjaznymi Deklaracjami – kreatorem dokumentów rozliczeniowych. Aby z niego skorzystać, wystarczy urządzenie z dostępem do internetu oraz przeglądarką. Kreator krok po kroku poprowadzi Cię przez proces uzupełnienia deklaracji lub informacji wymaganymi danymi. Na koniec zweryfikuje ich poprawność i przygotuje dokumenty do wydruku lub elektronicznej wysyłki.

Formalności możesz dopełnić w urzędzie miejskim we Wrocławiu osobiście, pocztą lub online. W ostatnim przypadku skorzystaj z platformy ePUAP. Konieczne okaże się posiadanie aktywnego Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego.

Kiedy jeszcze trzeba złożyć IN-1 lub DN-1?

Informację IN-1 lub deklarację DN-1 musisz złożyć także przy każdej zaistniałej okoliczności, która ma wpływ (choćby potencjalny) na zmianę wysokości zobowiązania podatkowego. Taka zmiana to np. przeznaczenie dotychczas prywatnego lokalu na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Dokumenty te należy też wypełnić i przekazać do urzędu miejskiego we Wrocławiu przy sprzedaży nieruchomości, rozwiązaniu umowy użytkowania wieczystego, posiadania itp. Podobnie jak w pozostałych przypadkach, obowiązuje termin 14 dni.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ekutno.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@ekutno.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%