Każdy właściciel domu, mieszkania lub gruntu musi znać podstawowe przepisy dotyczące podatku od nieruchomości. Dzięki temu uniknie opóźnień w formalnościach, odsetek karnych i innych nieprzyjemności. Sprawdź, jak rozliczyć podatek od nieruchomości dla osób fizycznych i prawnych.
Osoby fizyczne mogą użytkować nieruchomość w celach prywatnych lub w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zależnie od sposobu, w jaki wykorzystują dom, mieszkanie lub działkę, stawka podatku od nieruchomości będzie inna. Najwięcej zapłaci posiadacz gruntu lub obiektu wykorzystywanego na cele firmowe.
Podatek od nieruchomości osoby fizyczne płacą w czterech ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Wysokość daniny oblicza urząd miasta lub gminy, na terenie której położona jest nieruchomość będąca przedmiotem opodatkowania. Jednak nie odbywa się to automatycznie.
Wcześniej osoba fizyczna musi złożyć w urzędzie informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych na druku IN-1. Obowiązują dla niej trzy załączniki:
Informację IN-1 należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia, w którym nabyto nieruchomość, podpisano umowę użytkowania wieczystego lub przejęto ją w posiadanie. Podatek od nieruchomości zostaje obliczony na podstawie danych zawartych w złożonych dokumentach. Organ podatkowy informuje o nim nowego nabywcę drogą decyzji.
Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, obliczają podatek od nieruchomości samodzielnie. Służy im do tego deklaracja na podatek od nieruchomości DN-1. Obowiązują do niej dwa załączniki:
Jeśli grunt lub obiekt stanowi współwłasność, każdy ze współwłaścicieli musi złożyć osobną deklarację DN-1. Podobnie jak w przypadku osób fizycznych, nabywca ma 14 dni na dopełnienie formalności.
Osoby prawne nie czekają na decyzję z urzędu gminy. Wymiar podatku obliczają i wpłacają bez wezwania w 12 proporcjonalnych ratach. Każda z nich jest płatna do 15 dnia miesiąca, z wyjątkiem raty za styczeń, którą należy uiścić do 31 stycznia.
Oprócz tego deklarację DN-1 należy składać na początku każdego kolejnego roku – do 31 stycznia. Urząd gminy skontaktuje się z właścicielem nieruchomości wyłącznie wtedy, gdy złożona deklaracja DN-1 będzie zawierać błędy lub braki formalne bądź zawarte w niej informacje wzbudzą wątpliwości urzędnika.
Podatek od nieruchomości należy do danin lokalnych. Oznacza to, że osiągnięte z niego wpływy samorząd przeznacza na potrzeby swoich mieszkańców. Z tego budżetu budowane są place zabaw, parki, drogi, obiekty sportowe i kulturalne, przychodnie itp. Zasadniczo pieniądze z podatku od nieruchomości powinny zostać rozdysponowane lokalnie. To tylko jedna z przyczyn (obok odsetek skarbowych i kar za spóźnienie ze złożeniem deklaracji), dla której warto dbać o terminowe i rzetelne rozliczanie podatku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz