Zamknij

Techniki motywacyjne w zespołach wirtualnych

12:11, 14.03.2024 . Aktualizacja: 12:12, 14.03.2024
Skomentuj

Rzeczywistość firm działających wirtualnie sprawiła, że wiele dotychczas skutecznych metod motywowania pracowników, musi przejść zmianę, aby odpowiadać współczesnym realiom. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii i zmieniającymi się trendami w sposobie pracy, coraz więcej firm przenosi swoje procesy w stronę pracy zdalnej. Zespoły wirtualne stają się normą, a przywódcy muszą dostosować się do nowych wyzwań związanych z budowaniem chęci do działania. W obliczu tego trendu, szkolenia dla managerów obejmujące motywowanie pracowników, stały się kluczowym krokiem w kierunku budowania sukcesu organizacji.

Motywowanie pracowników w zespołach zdalnych

Zespoły wirtualne mają specyficzne potrzeby względem technik motywowania z uwagi na szereg czynników charakterystycznych dla pracy zdalnej. Wśród trzech głównych wyróżników zespołów rozproszonych możemy wymienić:

Poczucie izolacji pracowników - pracownicy działający zdalnie widują się ze sobą dużo rzadziej, niż gdy pracują z jednego biura. Taka sytuacja może prowadzić do poczucia izolacji i wyobcowania. Brak codziennych kontaktów twarzą w twarz może wpływać negatywnie na morale i zaangażowanie ludzi zatrudnionych w firmie. To między innymi z tego powodu szkolenia obejmujące motywowanie pracowników, są tak istotne w obecnym świecie biznesu.

Bariery komunikacyjne - firmy działające zdanie musiały przestawić się na nowy sposób przekazywania informacji. Nie chodzi tutaj o to, że komunikacja wirtualna jest mniej efektywna, ale o to, że wymaga ona wypracowania nowych kompetencji. Inny model działania może prowadzić do niejasności, braku zrozumienia oraz konfuzji wśród członków zespołu.

Różnorodność kulturowa i czasowa - trzecia kwestia to indywidualne preferencje każdego z pracowników. Wirtualne zespoły często składają się z osób z różnych kultur i stref czasowych, co może prowadzić do trudności w koordynacji pracy i porozumiewaniu się efektywnie. Każda z tych osób będzie potrzebowała także innego rodzaju wsparcia i wyszkolenia przez managera innych technik motywacji pracowników.

Techniki motywacyjne zespołów wirtualnych

Jednym ze skutecznych sposobów na motywowanie pracowników jest zauważanie, docenianie i wspólne świętowanie sukcesów. W ten sposób mogą oni zrozumieć swój indywidualny wkład w działanie firmy i dzięki wspólnemu celebrowaniu nawiązać bliższą więź ze współpracownikami.

Kolejną ciekawą techniką jest praca nad budowaniem prawdziwego zaufania w kontaktach zespołowych. Tutaj główną rolę gra manager, który sam powinien wykazywać się transparentnością. To on powinien być osobą godną zaufania, aby móc szerzyć tę ideę w zespole. Tworzenie atmosfery zaufania jest również jednym z kluczowych elementów szkoleń z motywowania pracowników, które organizujemy jako Akademia Rozwoju Kompetencji.

Trzeci ważny czynnik wspierający motywację i zaangażowanie pracowników to utrzymywanie dynamiki zespołów. Osoby pracujące wirtualnie mogą nieświadomie oddalać się od siebie. Tymczasem celem managera powinno być utrzymywanie stałych kontaktów i regularnych rozmów w grupie. Wykorzystujcie wspólne przestrzenie online, stwórzcie czat do rozmów na inne tematy, niż zawodowe, konsekwentnie umawiajcie się na wspólne spotkania przy włączonych kamerach.

Kiedy warto wybrać się na szkolenia z motywowania pracowników?

Jeżeli spadają wyniki zespołów lub wzrasta rotacja. Jednak te dwa przypadki to czerwone flagi, których nie można zignorować. Dużo skuteczniejsze jest zapobieganie czynnikom zmniejszającym zaangażowanie pracowników. Managerowie firm powinni na bieżąco śledzić nastroje w zespołach, a także cyklicznie odbywać szkolenia z motywowania pracowników działających zdalnie. To prawdziwy klucz do sukcesu.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%