Niedawno skończyli studia. Mają wiedzę i umiejętności, wyróżniają się energią i kreatywnością. Chcą pracować i się rozwijać, cenią szkolenia i możliwość awansu. Jednocześnie mają jasno sprecyzowane cele, trzymają się swoich zasad, dbają o własny dobrostan, a gdy coś im nie pasuje… po prostu odchodzą. Młodzi wchodzący na rynek pracy mają wymagania. Jak je spełnić, by pogodzić dobro firmy z oczekiwaniami pracownika?
Według definicji, pokolenie Z to ludzie urodzeni w latach 1995-2012. Część z nich rozpoczyna swoją przygodę z rynkiem pracy. Pozostali wciąż się kształcą, by na ten rynek wejść za kilka lat. Pokolenie Z wyróżnia się na tle wcześniejszych pokoleń podejściem do pracy zawodowej. To ludzie, którzy z własnego doświadczenia nie pamiętają czasów, gdy o pracę było trudno, a pracownicy godzili się na niegodne warunki, by tylko zachować źródło utrzymania.
Pokolenie Z nie chce żyć, jak ich rodzice – w lęku przed zwolnieniem, zdominowani przez wymagających i surowych szefów, często padający ofiarami mobbingu. Nie chce nadgodzin i zabierania pracy do domu.
Pokolenie Z nie boi się utraty pracy, gdyż wie, że „na tej samej ulicy” znajdzie kilka innych ofert. Jest zupełnie świadome rynku pracownika, a co za tym idzie swojej własnej wartości na rynku pracy. Nie czuje strachu i niższości przed szefami firm. Jednocześnie ma im dużo do zaoferowania. Jeśli więc jako pracodawca chcesz utrzymać naprawdę cennego pracownika z pokolenia Z, musisz znać jego wymagania i zapewnić warunki, w których będzie chciał dać z siebie wszystko.
Szukasz sposobów, by Twoja oferta pracy trafiła do jak największej liczby kandydatów? Dodaj ogłoszenie w jednym z największych portali ogłoszeniowych!
Oczekiwania pokolenia Z były przedmiotem różnych badań statystycznych. W jednym z nich pojawiła się kwestia braku poczucia stabilności finansowej. Częstsza u Millenialsów, czyli pokolenia nieco starszego od „Zetek”, obawa o uzyskanie środków na zaspokojenie potrzeb jest też wyraźna w młodszym pokoleniu. Dlatego podstawowym oczekiwaniem pracownika pokolenia Z są satysfakcjonujące zarobki.
O ile jednak w starszych pokoleniach finanse bywają jedynym rzeczywiście liczącym się kryterium, o tyle pokolenie Z ma też inne ważne oczekiwania. Na drugim miejscu znajdują się warunki i jakość pracy. Na kolejnym – jakość kierownictwa. Merytoryczny, ale też przyjaźnie nastawiony i wspierający szef to dla Zetki bardzo ważna kwestia. Na równi z dobrymi relacjami z kierownictwem pojawiły się dobre relacje ze współpracownikami. Stres, nadmierna rywalizacja czy niekonstruktywna krytyka dyskwalifikują miejsce pracy w oczach pracownika z pokolenia Z.
Dodatkowo pracownicy pokolenia Z oczekują:
· Szkolenia i rozwijania umiejętności
· Własnego, dedykowanego miejsca do pracy
· Poczucia niezależności
· Możliwości wykorzystania swoich pasji w miejscu pracy
· Poczucia prywatności
· Poczucia bycia blisko ludzi
· Możliwości swobodnego wypowiadania własnego zdania
Oczywiście nie każdy pracodawca może zapewnić Zetce spełnienie wszystkich oczekiwań. Warto jednak do tego dążyć i podczas rozmowy dobrze poznać preferencje nowego pracownika.
Młodzi poszukujący swojej pierwszej pracy mają wysokie zdanie o własnych umiejętnościach. Świadomi wiedzy nabytej na studiach czy w szkołach, silnie wierzą w swoją sprawczość, inteligencję emocjonalną i wysoko cenią swoje umiejętności komunikacyjne. W praktyce jednak pokolenie wychowane na mediach społecznościowych ma pewne problemy, których nie ma chociażby poprzednie pokolenie Millenialsów. To przede wszystkim obniżona zdolność do bezpośredniej komunikacji i pracy zespołowej. Przyczynił się do tego też okres pandemii, który przypadł na czas, w którym młodzi ludzie szczególnie potrzebowali osobistych kontaktów interpersonalnych. Wielu młodych pracowników wykazuje obniżoną zdolność do radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Częste są przypadki nadmiernie emocjonalnego reagowania na wyzwania, z którymi Zetka czuje, że może sobie nie poradzić.
Odchodzenie z pracy ze względu na niekorzystną atmosferę stanowi też wynik braku odporności na stres i krytykę, przy jednoczesnym oczekiwaniu szybkich rezultatów.
Kliknij po sprawdzone porady dla firm dotyczące skutecznej rekrutacji i znajdź najlepszego pracownika dla Twojej firmy!
Wymagające pokolenie Z jest dla wielu pracodawców wyzwaniem. Szczególnie dla tych, którzy przyzwyczaili się do zatrudniania osób zadowolonych, że mają „jakąkolwiek pracę”. Jednak współczesne firmy nie mają większego wyboru – muszą dostosować się do oczekiwań młodego pokolenia. Nie można też pokoleniu Z odmówić słuszności niektórych oczekiwań dotyczących jakości pracy i warunków zatrudnienia, a także współpracy pomiędzy kierownictwem i współpracownikami. Zmiany na rynku pracy w ostateczności mogą wyjść na dobre obu stronom.