Samochody hybrydowe zyskują na popularności, co pociąga za sobą konieczność rozbudowywania infrastruktury ze stacjami ładowania. Samochody, które oferują dwutorowe zasilanie za pomocą tradycyjnego silnika spalinowego i elektrycznego, dają klientom liczne korzyści, związane z oszczędzaniem pieniędzy i czasu (rzadsze wizyty na stacjach benzynowych). Jednak hybrydę też trzeba zasilać. W jaki sposób? Okazuje się, że wszystko zależy od modelu samochodu, na jaki się zdecydowałeś.
Działanie hybrydy – podstawy współpracy dwóch silników
Samochody hybrydowe wykorzystują dwa źródła energii: silnik spalinowy i silnik elektryczny. Te dwa źródła mogą działać niezależnie lub uzupełniać się, w zależności od warunków jazdy. W czasie jazdy na krótkich dystansach, w korkach lub podczas rozpędzania, samochód może korzystać głównie z energii elektrycznej, którą odzyskuje np. podczas hamowania. Przyczynia się to do oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji spalin. Silnik spalinowy jest bardziej efektywny podczas jazdy na dłuższych dystansach, a wsparcie silnika elektrycznego pomaga w podtrzymaniu optymalnych prędkości oraz maksymalizowanie osiągów.
Jak wygląda ładowanie baterii w samochodzie hybrydowym?
W przeciwieństwie do samochodów całkowicie elektrycznych, większość samochodów hybrydowych nie wymaga podłączenia do zewnętrznego źródła energii, aby naładować akumulator. Energia jest odzyskiwana podczas hamowania, które nazywa jest hamowaniem regeneracyjnym. Nie bez powodu – kiedy kierowca hamuje, energia kinetyczna, która normalnie byłaby tracona jako ciepło, jest przekształcana z powrotem w energię elektryczną i gromadzona w baterii. Dzięki temu bateria jest na bieżąco ładowana podczas jazdy.
Co stanie się, kiedy bateria będzie się rozładowywała? Wówczas automatycznie aktywowana zostanie praca silnika spalinowego, a gdy ten się włączy, energia znów zostanie przekazana do generatora odpowiedzialnego za ładowanie baterii.
Plug-in Hybrid – hybrydy ładowane z gniazdka
Chociaż tradycyjne samochody hybrydowe nie wymagają ładowania z gniazdka, istnieje specjalna kategoria hybryd zwana „plug-in hybrid”. PHEV to większa bateria, którą można dodatkowo doładowywać z zewnętrznego źródła energii.
Odbywa się to przez kabel ładowania, który można podłączyć do domowego gniazdka lub stacji zewnętrznej. Proces ładowania jest podobny do ładowania samochodu elektrycznego i może trwać kilka godzin, w zależności od pojemności baterii i mocy danej stacji.
Czy warto zainwestować w PHEV?
Wybór między tradycyjnym samochodem hybrydowym a PHEV zależy od indywidualnych potrzeb kierowcy. Model plug-in hybrid oferuje dłuższy zasięg jazdy na samym napędzie elektrycznym, co może być korzystne dla osób często poruszających się w mieście. Jednak wymagają one również dostępu do miejsca ładowania. Najlepiej jeśli stację masz w domu, a dodatkowo czerpiesz prąd z instalacji fotowoltaicznej.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz