W mediach często pojawiają się wielkie kontenerowce. Transport morski stanowi dziś ważne ogniwo globalnego przemysłu. Od produktów technologicznych, po żywność. Od środków czystości, po toksyczne odpady. Dosłownie wszystko da się przetransportować drogą wodną. Pojedynczy kontener morski może jednak posłużyć i do bardziej lądowych celów. W niniejszym artykule spróbujemy rozwinąć ten temat.
W gruncie rzeczy kontener morski nowy lub używany to metalowa skrzynia. Używany zresztą też, ponieważ sama budowa takich przedmiotów nie zmieniła się od lat. Trudno tego oczekiwać tak naprawdę, globalne standardy są bowiem dość zunifikowane. Oznacza to, że wymiary kontenerów są podyktowane możliwościami, na jakie przygotowane są firmy logistyczne i właściciele okrętów. Podobnie można powiedzieć o transporcie kolejowym. W każdym razie pojedynczy kontener morski nie może odbiegać od ustalonych standardów międzynarodowych (norma ISO 668) z tego względu, że utrudni to załadunek i sam transport. Pamiętajmy – dziś wszystko jest ustawiane bardzo precyzyjnie. W portach korzysta się z programów komputerowych, które pomagają wykorzystać daną przestrzeń tak efektywnie, jak to jest tylko możliwe. Wszystko musi do siebie pasować.
Ze względu na rozmiar wyróżnia się 3 podstawowe warianty kontenerów morskich. Najczęściej używane są skrzynie 20 i 40-stopowe (ft.). Po przeliczeniu na metry wychodzi 6 i 12 m długości. To 76 m³, co daje możliwość załadunku do 25 europalet. Istnieją również kontenery na 10 stóp, ale stosuje je się rzadziej. Wymiary wewnętrzne mogą być relatywnie mniejsze, jeśli w budowie skrzyni zastosowano izolację termiczną. Same skrzynie natomiast mają kształt prostopadłościanu. Na jego froncie zazwyczaj znajdują się dwuskrzydłowe drzwi (Double Door), niemniej istnieją również warianty bez dachu (Open Top), które sprawdzają się podczas transportu zboża na przykład. W takim wypadku górę zakrywa się mocną plandeką, która jest odpowiednio zabezpieczona przed warunkami atmosferycznymi oraz wodą, ma się rozumieć. Konstrukcja kontenera morskiego może również zawierać dodatkowe otwory, dzięki czemu będzie się nadawał to transportu za pomocą wózka widłowego.
Jeśli chodzi o zastosowanie, kontener morski to poniekąd opakowanie wielokrotnego użytku, którego uniwersalnym celem jest dostarczenie towaru z punktu A do punktu B za sprawą nośnika, jakim zazwyczaj jest stosowny okręt. Tysiące przedsiębiorstw posiada własne kontenery, aby móc realizować takie zadania logistyczne. Wiele innych korzysta z opcji najmu, co może być bardziej opłacalnym rozwiązaniem. Założenie firmy wynajmującej kontenery morskie nie jest więc złym pomysłem. Zwłaszcza że zapotrzebowanie na międzynarodowy transport drogą wodną rośnie z roku na rok.
A jak się sprawdzają kontenery morskie na lądzie? To bardzo ciekawe zagadnienie. Okazuje się bowiem, że taka metalowa skrzynia z drzwiami całkiem dobrze się sprawdza jako plenerowe biuro. Naturalnie, jeśli zaistnieją takie potrzeby, w ścianach kontenera można wyciąć otwory i wstawić w nie normalne okna. Tego rodzaju biura sprawdzają się dobrze na placach budowy, na których działania mogą przecież trwać całymi latami. Kontener biurowy na budowie stanowi punkt do przechowywania dokumentacji i prowadzenia ważnych rozmów. Nie zapominajmy o zastosowaniu socjalnym. Ze starego kontenera można w końcu zrobić mobilną szatnię albo miejsce do odpoczynku przy kawie.
A skoro już o kawie mowa, są w Polsce przedsiębiorcy, którzy oferowane dziś kontenery potrafią przerobić na... sezonowy punkt gastronomiczny. Umiejscowiony w pobliżu jeziora może stać się popularnym miejscem na rybę z grilla. Wewnątrz bez problemowo da się zaaranżować przestrzeń jadalną, bądź samą kuchnię. To jednak wymaga konkretnych modyfikacji, aby spełnić restrykcję określone odpowiednimi przepisami. Niemniej takie lokale istnieją i są dodatkowym źródłem dochodu.
Używane kontenery morskie jako lokale gastronomiczne albo mobilne kontenery biurowe to tylko część zastosowań lądowych. W znacznie większym stopniu takie konstrukcje wykorzystuje się do celów magazynowych. Jak już wspomnieliśmy, specjalne otwory pomagają w transporcie wózkiem widłowym. To z kolei umożliwia sprawne zarządzanie na placu. W związku z tym niektóre przedsiębiorstwa rezygnują z budowy dużych hal wolnostojących na rzecz kontenerów morskich. Taki pojedynczy magazyn pozwala przetrzymywać różne towary drobnicowe. Łatwo jest prowadzić ich inwentaryzację. Transportowanie większych ilości również nie stanowi problemy, a wręcz przeciwnie.
Trudno podać precyzyjną kwotę, która byłaby uniwersalnym wskaźnikiem rynkowym. Dobry kontener morski nowy jest dostępny w różnych rozmiarach. Cena zależy też od ilości kontenerów czy wariantów dodatkowych. Najlepiej więc wysłać zapytanie ofertowe bezpośrednio do producenta lub firmy wyspecjalizowanej w handlu takim sprzętem.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz