Według raportu firmy Gartner “The Future of Sales 2025” na naszych oczach zmienia się sprzedaż B2B (ang. business to business).
Do 2025 roku zmiana dotknie już większości sektorów B2B, a tradycyjne działy handlowe będą zmuszone do zmiany dotychczasowych nawyków i przyzwyczajeń ponieważ:
W tym artykule dowiesz się jak nowoczesne systemy B2B wspierają pracę zespołów handlowych i dlaczego stają się nieodłącznym elementem strategii sprzedaży wielu organizacji.
Oprogramowanie B2B w służbie nowoczesnej sprzedaży
Jednym z wyzwań, z którymi mierzą się firmy rozpoczynające sprzedaż B2B w e-commerce jest kanibalizacja kanałów dystrybucji. Nowoczesne działy zakupowe oczekują zakupów bez udziału handlowców, dlatego coraz więcej zamówień, które dotychczas przechodziłyby przez zespół sprzedażowy przejmuje platforma B2B. Sprzedawcy obawiają się e-commerce w firmie, dlatego często stają się hamulcowymi zmian. Obawiają się o swoją pozycję w firmie i spadek wynagrodzeń w związku z utratą części klientów.
Jak poradzić sobie z wprowadzeniem sprzedaży omnichannel (e-commerce B2B + tradycyjny zespół handlowy), aby sprzedawcy chętnie współpracowali z nowym systemem?
Należy zadbać o pomyślne wdrożenie dwóch obszarów:
Atrakcyjny model wynagrodzeń dla sprzedawcy
Rozwiązaniem przekonującym większość sprzedawców do współpracy z platformą jest naliczanie prowizji za sprzedaż online. Nie jest to jednak rozwiązanie dostępne dla wszystkich firm, bo wiele z nich uruchamia platformę B2B, aby przejąć obsługę stałych klientów z rąk handlowców i tym samym przekierować uwolniony czas handlowca na pozyskiwanie nowych kontrahentów. Przy podejmowaniu decyzji o wynagrodzeniach handlowców warto jednak pamiętać, że to sprzedawca wypracował relację z Klientem i to on przez lata był jego “opiekunem”. Oczywiście dzięki platformie klient może samodzielnie składać zamówienia, znaleźć niezbędne dokumenty sprzedażowe czy poznać status realizacji swojego zamówienia, dlatego fakt czy i jaką prowizję zastosować przy sprzedaży online do klientów, którzy ochoczo przeszli na zamówienia online jest kwestią indywidualną każdej firmy.
Platforma SOHO B2B pozwala automatycznie przydzielać nowych klientów do sprzedawców w zależności od ich specjalizacji (np. zgodnie z kategorią produktową) lub ręcznie decydować o przypisaniu sprzedawcy do nowego klienta. Istnieje też możliwość ustalenia wysokości prowizji zależnej od sposobu pozyskania klienta (sprzedaż do klientów pozyskanych przez kanały e-marketingowe może generować niższą prowizję niż sprzedaż do klientów pozyskanych bezpośrednio przez handlowca) lub grupy asortymentowej, w której klient składa zamówienia.
SOHO B2B przewiduje też możliwość jednorazowego wynagrodzenia handlowców za rejestrację nowych klientów na platformie, dlatego niektóre firmy przechodzą na wynagrodzenie jednorazowe w związku z niższą barierą pozyskania nowego klienta - łatwiej przekonać klienta do rejestracji niż do pierwszej transakcji.
Wiele firm stosuje też wynagrodzenie hybrydowe składające się z wyżej wymienionych działań handlowych, a także argumentuje sprzedawcom inne korzyści płynące ze współpracy z systemem e-commerce B2B.
Dane i narzędzia wspierające sprzedaż i relacje z klientem
Kolejnym element, który przedstawia platformę e-commerce jako sprzymierzeńca działów sprzedaży jest dodatkowa wartość, którą handlowcy mogą uzyskać dzięki pracy z platformą. Dodatkowa wartość to z jednej strony oszczędność czasu i uwolnienie się od męczących procesów - jak np. obsługa reklamacji czy obieg dokumentów, a z drugiej strony szereg zagregowanych danych sprzedażowych w tym m.in.:
a także szereg danych poprawiających transparentność i relację pomiędzy firmą a klientem w tym m.in.:
Wszystkie informacje powyżej i narzędzia dostarczane do handlowców wspierają procesy cross- / up-sellingu do obecnych klientów i są niezwykle pomocne w rozmowach handlowych.
System B2B to inaczej oprogramowanie, które jest łącznikiem w relacjach pomiędzy firmami. Biznes może łatwiej komunikować się ze swoimi kontrahentami, a także skuteczniej zarządzać działaniami sprzedażowymi, marketingowymi i logistycznymi.
Obecnie coraz więcej firm B2B twierdzi, że narzędzia działające wewnątrz organizacji jak systemy ERP czy CRM nie są już skutecznymi narzędziami wspierającymi sprzedaż i procesy związane z obsługą wymagającego klienta.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o nowoczesnej sprzedaży B2B pobierz dodatkowe materiały tutaj: https://sohoshop.pl/jak-zwiekszyc-sprzedaz-b2b/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz