Badania marketingowe są niezwykle ważne z punktu widzenia budowy efektywnej strategii promocyjnej w sieci i poza nią. Dodatkowo pozwalają one zmniejszyć ryzyko wystąpienia błędów i zminimalizować poniesienie zbędnych kosztów. Istnieje wiele sposobów i metod prowadzenia badań marketingowych, jednak najczęstszym z nich jest badanie CAWI, w którym nośnikiem cennych informacji są dane spływające z rozprowadzanych wśród grupy badawczej ankiet. Planując ankietę należy zastanowić się, jaki rezultat ma ona przynieść i na jakie pytanie ma udzielić odpowiedzi. Wybranie jednego, ściśle określonego celu jest już sporym osiągnięciem. Warto popracować nad jej formą, a także stworzeniem pytań z łatwo mierzalnymi odpowiedziami. Również poznanie istotnych błędów w ankietach stanowić może znakomitą formę nauki, czego kategorycznie nie powinno się robić podczas tworzenia ankiet. Czas poznać najgorsze mankamenty i unikać ich jak ognia.
Błędy nowicjusza, czyli na co powinno się uważać podczas konstruowania ankiety
Na samym szczycie nagminnych i rażących błędów, które uniemożliwiają udzielenie konkretnej odpowiedzi, znajdują się podwójne pytania. Stwarzając zapytanie „Czy lubisz zwierzęta i posiadasz w domu psa?” uniemożliwiamy podanie realnej informacji osobom, które lubią zwierzęta, lecz nie są posiadaczami czworonoga. Oczywiście, wymyślenie sensownego zestawu odpowiedzi nie jest niemożliwe, jednak użycie dwóch partykuł w jednym zdaniu znacznie zaburza przejrzystość ankiety, a co dopiero dopasowanie do nich odpowiedzi. Metoda jedno pytanie-jedna kwestia jest jedną z najlepiej przemyślanych praktyk badawczych i należy ją stosować. Pozostając w temacie pytań i odpowiedzi, należy zwrócić uwagę na formę kafeterii, czyli zestawu odpowiedzi. Osoba konstruująca ankietę powinna zadbać o to, by respondent miał możliwość wyboru wszystkich opcji, które wydają się istotne dla badacza. Zastosowanie rubryczki „inne – jakie?” również należy do popularnych opcji, jednak należy mieć na uwadze fakt, że wypełniający często bardzo niechętnie podchodzą do rozwinięcia swoich myśli. W przypadku określenia kryteriów wiekowych należy rozsądnie tworzyć przedziały, które na siebie nie nachodzą. Udostępniając na pytanie o wiek odpowiedzi takich jak 0-18, 18-40, 40-60 wprowadza w zmieszanie osoby znajdujące się w dwóch przedziałach jednocześnie, z powodu posiadania osiemnastu bądź czterdziestu lat. Wśród podstawowych błędów eksperci wymieniają jeszcze niekonsekwencję w adresowaniu, wymaganie zbyt dużej wiedzy oraz brak precyzji osoby tworzącej ankietę. Mówi się, że diabeł tkwi w szczegółach – w przypadku ankiet to powiedzenie jest bardzo prawdziwe.
Badanie CAWI pod nadzorem ekspertów – dlaczego warto?
Stworzenie perfekcyjnej ankiety wymaga czasu i sporem wiedzy z zakresu metodologii badań przeprowadzanych wśród grup docelowych. Wielu przedsiębiorców zleca badanie CAWI specjalistom z agencji badawczej, dla których tworzenie ankiet to chleb powszedni. Jedną z firm, która skutecznie przeprowadza badania ilościowe jest Norstat, oferujący swoje usługi licznym firmom od ponad dwudziestu lat! Eksperci gotów są stworzyć ankietę dostosowaną do indywidualnych wymogów zleceniodawcy, uwzględniając przy tym wszelkie aspekty wizualne. Doskonale czytelna i konkretna ankieta jest dziś na wagę złota. Powierzając przeprowadzenie badania renomowanej agencji masz pewność otrzymania bezcennych danych, jakie pozwolą stworzyć trafną strategię marketingową.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz