Wycena marki czy znaku towarowego ma w wielu przypadkach zasadnicze znaczenie i wpływa na wycenę przedsiębiorstwa. Tego typu wartości niematerialne same w sobie stanowią solidny atut i świadczą o potencjale danego podmiotu. Wszystko to sprawia, że przy wycenie marki należy zachować drobiazgowość i postępować zgodnie ze sprawdzonymi zasadami.
Oszacowanie wartości niematerialnych, których element stanowi właśnie marka czy znak towarowy, to złożony proces, który wymaga odpowiedniego podejścia. Kluczem do sukcesu jest wzięcie pod uwagę jak największej liczby czynników, które mogą mieć wpływ na rezultat, a także wybór odpowiedniej metodologii. Wszystko oczywiście na podstawie obowiązującego prawa i według opracowanego w odniesieniu do takich sytuacji know how.
Na wartość przedsiębiorstwa składają się dobra materialne (np. nieruchomości) oraz niematerialne (patenty, prawa autorskie, marka itp.). Przy prowadzeniu działalności gospodarczej bardzo często pojawia się konieczność wyceny poszczególnych elementów, np. na życzenie podmiotów trzecich, ale nie tylko. Właściciel marki zleca wycenę między innymi wówczas, gdy zamierza dokonać jej sprzedaży, pozyskania nowych inwestorów czy po prostu chce ocenić pozycję i konkurencyjność na danym rynku.
Wartość marki można oszacować na wiele sposobów. Na wyróżnienie zasługują trzy podstawowe grupy metod, czyli przede wszystkim metody kosztowe, metody dochodowe i metody rynkowe. Według podejścia kosztowego kluczowa jest ocena wartości na podstawie tego, jaki byłby koszt stworzenia od podstaw marki o tych samych cechach, co ta, którą się wycenia. Metoda kosztowa to więc najczęściej metoda kosztu odtworzenia. Podejście dochodowe z kolei sprowadza się do zastosowania m.in. metody zdyskontowanych przepływów pieniężnych, wyceny potencjalnych opłat licencyjnych czy też działań w oparciu o mnożnik zysku. Spośród metod rynkowych można wyróżnić przede wszystkim metodę porównawczą (zestawienie marek z tej samej branży), a także metody wyceny na podstawie ekonomicznej wartości produktu.
Nie ważne, czy mówimy o podejściu kosztowym, rynkowym czy też w grę wchodzi podejście dochodowe, najważniejsze jest to, aby dana metoda oparta była na konkretnych liczbach i przesłankach. Przystępując do wyceny marki na podstawie określonych wytycznych w pierwszej kolejności określa się cel takiego działania, następnie zbiera dane, które kolejno są analizowane. Na końcu uzyskuje się opracowanie własne w postaci raportu, który jest źródłem cennych informacji, w tym tych będących podstawą wycen przedsiębiorstw. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten i podobne tematy, sprawdź na Rzeczoznawcy.net.pl.
Wycena marki z znaczący sposób wpływa na wartość całego przedsiębiorstwa, w związku z czym trzeba poważnie podejść do tej kwestii. Szacowanie wartości marki powinno być przeprowadzone przez ekspertów, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w tej materii. Dzięki temu oszacowanie wartości marki można uznać za rzetelne i zgodne z obowiązującymi standardami. Najlepszym rozwiązaniem jest więc przekazanie tego zadania profesjonalistom, którzy krok po kroku, kompleksowo, dokonają wyceny i przygotują końcowy raport. W tym celu warto zapoznać się z ofertą na Rzeczoznawcy.net.pl.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz