Zamknij

Do czego służy stabilizator w samochodzie?

m + 16:40, 24.05.2022 Aktualizacja: 16:40, 24.05.2022
Skomentuj

Pytanie o to, po co potrzebny jest stabilizator, pojawia się u początkujących kierowców zawsze wtedy, gdy trzeba go wymienić — a nie jest to wcale rzadkie. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ten element jest zupełnie zbędny, więc niektórzy właściciele samochodów nie spieszą się z jego wymianą. Czyniąc to, popełniają błąd! Od tego komponentu zależy stabilność, sterowność i zwrotność samochodu, a także bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Zawieszenie — skomplikowany układ 

Zadaniem stabilizatora jest ograniczenie ruchu wahadłowego całego pojazdu na zakrętach, utrzymanie linii jazdy podczas przyspieszania i uniknięcie poślizgu podczas hamowania. Już sama nazwa mówi, że mechanizm ten stabilizuje samochód na drodze. Natomiast łączniki stabilizatora (https://www.ucando.pl/k/laczniki-stabilizatora/U030402) znacznie zmniejszają wibracje maszyny podczas jazdy i są tą częścią stabilizatora, która przyjmuje większość obciążeń. Dzięki nim zawieszenie i nadwozie łączą się w jedną całość.

Elementy stabilizatora prędzej czy później ulegają zużyciu, a kiepski stan naszych dróg powoduje, że ulegają one uszkodzeniu znacznie szybciej niż inne części zawieszenia. Zaprojektowane z myślą o przejechaniu 100 tys. kilometrów po europejskich drogach zaczynają się psuć już po przejechaniu 50 tys. km. Ponadto wpływ na szybsze zużycie mają także umiejętności prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Im bardziej doświadczony jest kierowca i im łagodniej traktuje swój samochód, tym dłużej wytrzyma zawieszenie, stabilizator, łączniki i drążki kierownicze.

Kiedy wymienić stabilizator?

Jeśli drążek stabilizacyjny jest uszkodzony, zwykle słychać bardzo charakterystyczny odgłos stukania, zwłaszcza na wybojach lub podczas pokonywania zakrętów. Wielu doświadczonych kierowców sprawdza to, puszczając kierownicę na kilka sekund podczas jazdy. Jeśli samochód zaczyna się ślizgać, może to oznaczać uszkodzenie stabilizatora, jednak podobne objawy mogą być przyczyną także wielu innych problemów z samochodem.

Dlatego diagnozowanie uszkodzeń obejmuje również kontrolę zewnętrzną stabilizatora i jego elementów. Jeśli wykazują oznaki deformacji, należy je naprawić lub wymienić na nowe.  Naprawa wygiętego stabilizatora polega na przywróceniu kształtu poprzez jego rozciągnięcie. Środek ten jest dopuszczalny, jeżeli ugięcie jest nieznaczne i ma najmniejszy wpływ na jazdę. Jeśli wada jest zbyt duża, możliwa jest tylko wymiana. Podczas naprawy stabilizatora szczególną uwagę zwraca się na stan tulei gumowych, podkładek i łączników stabilizatora. Jeśli są na nich widoczne pęknięcia lub nietypowe wygięcia, są one również wymieniane.

Elementy stabilizatora

Głównym elementem stabilizatora jest stalowy pręt, który może przyjmować skomplikowane kształty, ponieważ istnieje wiele jego wersji, których położenie należy uwzględnić w nadwoziu maszyny. Z kolei łączniki stabilizatora łączą końce stabilizatora z centralnym elementem zawieszenia, np. z niezależnym zawieszeniem przednim. Mają one długość od 5 do 20 cm i zapewniają ruchomość połączenia między drążkiem stabilizującym a zawieszeniem. Podczas jazdy występuje znaczne obciążenie, które często niszczy te połączenia zawiasowe. W rezultacie łącznik stabilizatora ulega bardzo częstym awariom i musi być wymieniany nawet po przejechaniu 30 tys. km.

Stabilizator oraz łączniki można zamówić w sklepie internetowym Ucando.pl. Sklep oferuje również szeroki wybór tulei gumowych, których głównym zadaniem jest ochrona połączeń, aby mogły one prawidłowo funkcjonować. Asortyment Ucando.pl można zamówić także telefonicznie.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%