W niedzielę 10 marca wchodzą w życie zapowiadane zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Będzie krótszy czas przejazdu z Warszawy do Zakopanego. Pociągi pojadą po tzw. bajpasie kartuskim – na trasie Kartuzy – Gdańsk. W Kołobrzegu wsiądziemy do pociągów z nowego przystanku. Nowe obiekty Otomino w woj. pomorskim i Stare Grudze w woj. łódzkim poprawią dostęp do kolei. Rozkład jazdy jest dostępny w Internecie na portalpasazera.pl i stronach przewoźników.
Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od niedzieli 10 marca do 9 czerwca br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości linii kolejowych, a wykonawcom zapewnić warunki do kontynuacji prac.
Od 10 marca skróci się czas przejazdu z Warszawy do Zakopanego – podróż potrwa 4 godz. 44 min. Z Krakowa do Zakopanego najszybszy pociąg pojedzie w 2 godz. 17 min, a z Zakopanego do Krakowa w 2 godz.14 min. To efekt prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na tzw. kolejowej zakopiance. Od marcowej korekty większość połączeń pomiędzy największymi miastami w kraju nadal będzie miała atrakcyjne czasy przejazdów. Trasę z Krakowa do Trójmiasta najszybszy pociąg pokona w 4 godz. 52 min, z Warszawy do Gdańska w 2 godz. 29 min, z Warszawy do Poznania w 2 godz. 29 min, z Lublina do Warszawy w 1 godz. 45 min, a z Bydgoszczy do Warszawy w 2 godz. 56 min.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace związane z budową tzw. bajpasu kartuskiego, czyli przygotowaniem łącznie 15 km linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz. Od 10 marca będzie to alternatywna trasa łącząca Kartuzy z Gdańskiem, która po rozpoczęciu modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto pełnić będzie rolę trasy objazdowej na czas zamknięć torowych. Bajpasem kartuskim przejedzie 6 par pociągów w ciągu doby. Średni czas przejazdu z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza wyniesie około 50 minut. W ramach projektu PLK S.A. przebudowały perony na stacjach i przystankach Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Obiekty zostały dostosowane także do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
W woj. zachodniopomorskim pociągi zatrzymają się na nowych przystankach w Kołobrzegu, Świdwinie i Goleniowie. Przystanki Kołobrzeg Radzikowo i Świdwin Zamek powstały w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025", natomiast przystanek Goleniów Park Przemysłowy powstał w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Podróżni skorzystają z obiektów, które są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W woj. łódzkim pasażerowie wsiądą do pociągów z nowego przystanku Stare Grudze na trasie Łódź – Łowicz, który zastąpi przystanek Grudze. Nowy, wyższy peron jest zlokalizowany bliżej przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki tej zmianie mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Dotychczas pociągi zatrzymywały się kilkaset metrów dalej.
W woj. pomorskim lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Otomino na trasie Gdańsk – Kartuzy (tzw. bajpas kartuski), pomiędzy stacjami Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Lokalizacja obiektu w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego zapewni łatwy dostęp do pociągów w kierunku Trójmiasta, Żukowa i Kartuz.
W woj. wielkopolskim w marcowej korekcie do dyspozycji pasażerów będzie nowy przystanek Patrzyków między Kramskiem, a Koninem na linii Warszawa – Poznań. Przystanek został zbudowany ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025".
W woj. małopolskim oddany do użytku zostanie kolejny peron (nr 1) na nowym przystanku Nowy Sącz Gorzków oraz przejście podziemne, umożliwiające bezpieczne dojście do pociągu.
Korekta rozkładu jazdy pozwala optymalnie zaplanować połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz kontynuować prace inwestycyjne i utrzymaniowe. Niektóre z robót wymagają zmian w organizacji ruchu. W związku z kolejnym etapem prac na Centralnej Magistrali Kolejowej, których efektem będzie jazda pociągów ponad 200 km/h i tym samym krótsze podróże, czas przejazdu m.in. z Warszawy do Krakowa czy Katowic będzie dłuższy od kliku do kilkunastu minut. Ma to związek z wdrożeniem systemu ETCS poziomu 2. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Psar najszybsze pociągi będą kursować z prędkością do 160 km/h.
W związku z budową tunelu w Sulejówku na Mazowszu będą zmiany w kursowaniu składów podmiejskich i aglomeracyjnych.
Rozpoczęcie prac przy budowie przystanku Oława Zachodnia na Dolnym Śląsku wymaga wprowadzenia za część pociągów regionalnych zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Lizawice – Oława. Wszystkie zmiany na sieci kolejowej zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy. O zmianach w kursowaniu pociągów informują także przewoźnicy na swoich stronach internetowych – np. https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pkp-intercity:-marcowa-korekta-rozkladu-jazdy-2023/2024.html
Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy. Szczegółowe informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w Internecie na portalpasazera.pl, rozklad-pkp.pl, https://www.intercity.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach oraz infokioskach na stacjach.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz