Zamknij

Szprycha nr 10. Lepsze połączenia dla łódzkiego i Wielkopolski

09:26, 05.06.2019 Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Aktualizacja: 09:39, 05.06.2019
Skomentuj

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. Inwestycje dotyczące tzw. szprychy nr 10 to przede wszystkim modernizacja istniejącej linii przez woj. łódzkie i wielkopolskie. Poprawie ulegnie czas przejazdu na kolejowym wylocie z Warszawy i CPK na zachód: przez Kutno, Koło i Konin do Poznania.

Program Kolejowy CPK zakłada, że kolejowa szprycha nr 10 pojedzie z Warszawy i Portu Lotniczego Solidarność na zachód, m.in. do Kutna, które już w XIX wieku było ważnym ośrodkiem kolejowym. Dalej dotrzemy do przemysłowego Konina z tamtejszym Konińskim Zagłębiem Węgla Brunatnego. Następnym przystankiem na trasie jest Poznań, który kojarzy się nie tylko z rogalami świętomarcińskimi i koziołkami na wieży ratusza, ale także już od prawie stu lat jest targową stolicą Polski. Stąd blisko już do zabytkowego Gniezna, czyli miasta Św. Wojciecha i pierwszej stolicy Polski.

Dzięki planowanym inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 10, o blisko pół godziny skróci się czas dojazdu ze stolicy do Kutna (wyniesie 55 minut). Do Konina dojedziemy niemal godzinę szybciej niż obecnie (podróż zajmie nam 1 godz. 30 min). 10.  szprycha połączy się w Poznaniu ze szprychą nr 9, co umożliwi szybkie podróże pociągiem do woj. zachodniopomorskiego (np. do Szczecina z zakładanym czasem przejazdu z Warszawy 3 godz. 15 min.), woj. lubuskiego (do Gorzowa Wielkopolskiego dojedziemy w 2 godz. 40 min.) albo przez Słubice w kierunku Berlina.

– W powiatach na trasie szprychy nr 10 mieszka w sumie prawie 1,5 mln ludzi. Poprawi ona dostępność transportową Kutna i umożliwi szybsze podróże ze stolicy do Poznania. Tam połączy się ze szprychą nr 9, tworząc całą sieć nowych, szybkich połączeń do licznych miast województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego –wylicza Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

Takie inwestycje przewiduje Programu Kolejowy CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej wybudowane zostanie w sumie 140 kmnowych linii na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

– Korzyści dla pasażerów jest dużo. Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób transporcie drogowym – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna. – Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan realizacji nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

(Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%