Środki wyrazu plastycznego to elementy, jakimi twórcy posługują się tworząc dzieło sztuki. I tak podstawowym środkiem wyrazu plastycznego jest linia. Linia to ślad pozostawiony na płaszczyźnie przez dowolne narzędzie (ołówek, kredkę, długopis, flamaster, pędzel, patyk, piórko itp. Wyznacza ona kształt przedmiotu, podobnie jak kontur. Linia buduje jednak jeszcze formę obrazu, jest często pierwszą notatką artysty, szkicem wstępnym przy tworzeniu projektu dzieła sztuki. Można by tutaj przywołać również pierwsze linearne ślady na ścianach jaskiń w prehistorii lub nasze pierwsze próby twórczości w najmłodszych latach, które często wyrażane były właśnie linią. Kontur i linia pozwalają w sposób ogólny lub dokładny wskazać poszczególne elementy obrazu. Kreska konturowa narysowana lub namalowana może być: cienka, gruba, łagodna, miękka, ostra, zanikająca, przerywana, łamana, kreta, przecinająca się - pisze Danuta Lech - doradca metodyczny plastyki i edukacji plastycznej
Do 4 grudnia w Galerii Okno na Sztukę w Kutnowskim Domu Kultury można oglądać wystawę malarstwa Bogumiła Gardolińskiego pt. Mowa linii. Malarstwo. Artysta o imponującym dorobku przyjął zaproszenie Agnieszki Dąbrowskiej-Walczak, która w piątek, 8 listopada powitała malarza oraz publiczność. Otwarcie wystawy uświetnił recital śpiewaczki operowej Małgorzaty Kustosik (mezzosopran). Oboje artyści związani są z Kutnem, B. Gardoliński mieszka i tworzy pod Kutnem, a M. Kustosik pochodzi z miasta róż. Śpiewaczka wystąpiła w wyjątkowej sukni, obrazie artysty.
Mowa linii
Definiują formę / tworzą rozdarcia
Zamykają / dzielą przestrzeń
Wyznaczają / łamią granice
Przybliżają / oddalają znaczenia
Co widzisz?
Bogumił Gardoliński – urodził się w 1963 r. w Nowej Dębie. W 1992 r. ukończył magisterskie studia plastyczne w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, na Wydziale Malarstwa, Grafiki, Rzeźby − specjalność Malarstwo. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Józefa Hałasa. W 1996 r. kontynuował studia podyplomowe w Academie voor Beeldende Kunst Enschede (Holandia).
Grażyna Baranowska tak określa twórczość Bogumiła Gardolińskiego: w jego twórczości widoczne są wpływy ekspresjonizmu abstrakcyjnego, zwłaszcza dzieł Jacksona Pollocka i Willema de Kooninga, wywodzące się z nurtu action-art, oraz fascynacje malarstwem Vincenta van Gogha. B. Gardoliński ma specyficzne podejście do sztuki jako tajemnicy w sensie poznawczym, czego artystyczną konsekwencją są przedstawienia dalekie od jej definiowania, przeciwnie – pozostają otwartym pytaniem o sens tworzenia i znaczenie sztuki. Wykorzystuje różne techniki − malarstwo olejne, gwasz, rysunek oraz techniki mieszane. Tematyka jego prac też jest różnorodna – martwe natury, portrety i autoportrety, akty, pejzaże, kompozycje antyfiguratywne. Co charakterystyczne, w wielu jego obrazach pojawia się element „zakłócający” kompozycję, będący wyrazem buntu przeciwko zbytniej formalizacji sztuki.
Wybrane wystawy indywidualne:
2023 – „Rezydenci”, Faberllull, Olot
2020 – „Poza i ponad”, Galeria Biblio Art., Łódź
2019 – „Ogólnie biorąc”, Galeria „Okno na sztukę”, Kutno
2015 – „Przypadkowa precyzja”, Ośrodek Kultury i Sztuki, Sierpc 2013 – „Mała retrospektywa”, Muzeum Regionalne, Kutno
2000 – „Impuls i przypadek”, Galeria Helman, Warszawa2000 – „Intymność dotyku”, Galeria eMBePe, Kutno
1995 – „Duch, materia i kolor”, Galeria Miejska, Tuszyn
Udział w wybranych wystawach zbiorowych:
2020 – „Hello World”, Trans Cultural Exchange, Boston
2019 – International Art Exhibition, Le Logge Gallery, Asyż
2018 – International Art Exhibition, Le Logge Gallery, Asyż
2017 – „Art Compulsion”, The Polygone, Montpellier
2014 – „Apothecary’s Notes”, The Mark Rothko Art Center, Daugavpils2009 – „Nieformalna Grupa Osiem”, Galeria Antalion, Kutno
2009 – V Triennale Martwej Natury, Galeria BWA, Sieradz2003 – IV Triennale Autoportretu, Muzeum Jacka Malczewskiego, Radom2002 – „Akt”, Galeria Belotto, Warszawa
2001 – I Biennale Malarstwa, Pałac Lubomirskich, Warszawa2000 – „Malarstwo trwa”, The Business Center Club, Warszawa
Udział w wydarzeniach artystycznych:
2023 – Olot, Escola Municipal d’Expressió, prowadzenie warsztatów plastycznych
2017 – Asyż, Arte Studio Ginestrelle, Artists in Residence2014 – Daugavpils, IV Latgale Graphic Symposium
2008 – Łódź, Art Forum Adi-Art
Małgorzata Kustosik (mezzosopran) – śpiewaczka operowa i musicalowa o ciepłej, głęboko brzmiącej, rzadko spotykanej barwie głosu.
Od 2018 roku współpracuje z Warszawską Operą Kameralną jako solistka, występując m.in. w operach „Łaskawość Tytusa” oraz „Czarodziejski flet”, w którym śpiewała również w Japonii.
Ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi i debiutowała jako solistka w Teatrze Wielkim w Łodzi już w trakcie studiów, gdzie wystąpiła w wielu operach i operetkach, m.in. w wymarzonej głównej roli Carmen w operze „Carmen” George’a Bizeta, którą również wykonała w dwóch innych teatrach oraz w różnych inscenizacjach w Polsce, a także podczas tournée w Niemczech.
Występowała w wielu teatrach w Polsce i za granicą: w Europie, Skandynawii, Seulu, Japonii, Australii, a także na koncertach z wszechstronnym repertuarem operowym, musicalowym, pieśniarskim i oratoryjnym. Ma w swoim dorobku ponad 35 ról operowych i musicalowych.
Wystawa malarstwa dostępna do 4 grudnia. Obrazy oczywiście można kupić u artysty.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz