Około 70 uczniów Szkoły Podstawowej nr 6 w Kutnie systematycznie zgłębia szachowe tajniki oraz doskonali umiejętność gry podczas lekcji szachowych (dwie klasy) i zajęć pozalekcyjnych (dwie grupy). Szkoła uczestniczy w ogólnopolskim projekcie Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole” oraz rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów poprzez zajęcia „Królewska pasja” w ramach Kutnowskich Grantów Oświatowych „Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”.
Wymiernym efektem tego treningu szachowego jest obronienie w bieżącym roku tytułów Drużynowego Mistrza i Drużynowego Wicemistrza Powiatu Kutnowskiego przez dwie reprezentacje SP nr 6 w kategorii wiekowej 2006 i młodsi (Igrzyska Dzieci), trzecie miejsce w półfinałach województwa łódzkiego (Igrzyska Dzieci), oraz utrzymanie trzeciego miejsca w powiecie przez drużynę z roczników 2003 – 2005 (Igrzyska Młodzieży Szkolnej).
Wystandaryzowane badania naukowe na temat wpływu szachów na osiągnięcia edukacyjne i rozwój ogólny dzieci pokazały niezwykle pozytywny wpływ „królewskiej gry” nie tylko na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży, ale także społeczny, psychiczny i ogólny. Twórca teorii inteligencji wielorakich, jednej z najpopularniejszych teorii psychologiczno-edukacyjnych naszych czasów amerykański profesor Howard Gardner, właśnie przy pomocy szachów ilustruje możliwości rozwoju dwóch z dziewięciu rodzajów inteligencji człowieka (logiczno-matematyczna i przestrzenna).
Nadmienić należy, że celem i założeniem głównym projektu PZSzach. „Edukacja przez Szachy w Szkole” jest zwiększenie umiejętności matematycznych polskich uczniów. Szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów oraz - kształtowanie ważnych cech osobowości, jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja.
Kilkunastu uczniów Szóstki uczestniczy też w zajęciach grantowego kółka scrabble „KOŁO SZYN”. Scrabble to nie tylko jedna z najpopularniejszych gier na świecie, lecz także doskonały sposób na naukę poprzez zabawę. Scrabble mają bardzo dobry wpływ na rozwój kompetencji językowych i społecznych – wzbogacają zasób leksykalny, rozbudzają zainteresowanie językiem i jego zasadami, ćwiczą pamięć i spostrzegawczość, rozwijają zdolności taktyczne i umiejętności logicznego myślenia, pobudzają kreatywność, uczą współdziałania i pracy w grupie oraz zasad zdrowej rywalizacji – wyrabiają nie tylko umiejętność zwyciężania lecz także umiejętność przegrywania bez negatywnych emocji, ze świadomością, że mamy jakąś korzyść, bo się czegoś nauczyliśmy. Podczas zajęć kółka scrabbliści grają w parach lub w grupie, opracowują lub rozwiązują zadania umieszczane w gazecie szkolnej „MegaSzóstka”, przygotowują się do mistrzostw szkoły i do XVII Ogólnopolskich Mistrzostw Szkół w Scrabble.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz