Zamknij

Założenie agencji marketingowej - co powinien wiedzieć przyszły przedsiębiorca?

. 15:49, 06.07.2023 Aktualizacja: 15:49, 06.07.2023
Skomentuj

Marketing jest jedną z najszybciej rozwijających oraz bardzo szybko zmieniających się branż. Nic dziwnego, że na ekspertów w tej dziedzinie wciąż jest zapotrzebowanie, więc pomysł na założenie agencji marketingowej zdecydowanie może się opłacać! Jej główne cele to tworzenie strategii marketingowych, kreowanie wizerunku, prowadzenie różnych badań, działania PR. To bardzo szerokie obszary, które również wymagają sporego doświadczenia. Nie ma więc powodu, aby rozpoczęcie własnej działalności w tej dziedzinie miało sprawiać Ci dodatkowe trudności. Dlatego poniżej przygotowaliśmy przewodnik dla przedsiębiorców, który pomoże Ci poruszać się po tej ścieżce.

Zarejestrowanie agencji marketingowej

Istnieją warunki, w których firma nie musi być zarejestrowana. To kwestia kiedy:

  • Prowadzisz działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, a Twoje dochody nie przekraczają 50% minimalnego wynagrodzenia (do 30 czerwca 2023 r.), czyli 3490 zł brutto. Natomiast od 1 lipca jest to 75% minimalnego wynagrodzenia, czyli 3600 zł brutto;
  • Nie prowadziłeś działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 5 lat, czyli 60 miesięcy.Jeśli spełniasz te warunki, nie musisz rejestrować swojej działalności. Inaczej, jeśli np. przekroczysz limit dochodów na dany miesiąc w ciągu 7 dni od zaistnienia tej sytuacji – musisz zarejestrować firmę w CEIDG. Doświadczeni konsultanci mogą pomóc Ci zarejestrować firmę, skorzystaj już teraz na stronie: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy.

Najpopularniejsze formy prawne wybierane obecnie przez przedsiębiorców, którzy chcą założyć agencję marketingową to:

  • Jednoosobowa działalność gospodarczą - może ją prowadzić osoba fizyczną, nie jest wymagana umowa ani kapitał założycielski. Przedsiębiorca odpowiada za spółkę całym swoim majątkiem,
  • Spółka cywilna – składa się ze wspólników, którym przysługują prawa i obowiązki. Powstaje w momencie zawarcia między nimi umowy, ale ustalenie kapitału zakładowego nie jest konieczne. Każdy wspólnik jest solidarnie i wyłącznie odpowiedzialny za działalność swoim majątkiem i może reprezentować spółkę.
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – składa się z odpowiedzialnych wspólników, którzy odpowiadają solidarnie i wyłącznie całym swoim majątkiem za zobowiązania spółki oraz spółki komandytowe – do określonej kwoty.
  • Spółka jawna - obejmuje akcjonariuszy i komplementariuszy. Wspólnicy odpowiedzialni ponoszą odpowiedzialność finansową za firmę. Minimalny kapitał do założenia firmy to 50 000 zł.
  • Spółka akcyjna – składa się ze wspólników, spółka odpowiada swoim majątkiem za swoje długi. Aby go uruchomić, trzeba wpłacić przynajmniej kapitał zakładowy. 100 000 zł.
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – może być założona przez jednego lub kilku wspólników, którzy nie odpowiadają za zobowiązania finansowe. Spółka jako osoba prawna odpowiada za swój majątek. Minimalny kapitał zakładowy musi wynosić min. 5000 zł.

Jeśli zdecydujesz się założyć agencję marketingową, możesz zarejestrować nowo utworzoną firmę online, składając wniosek do rejestru CEIDG. Oficjalnie możesz rozpocząć działalność w dniu złożenia wniosku. Podmioty takie jak spółka jawna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółka akcyjna muszą z kolei być zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Odpowiedni wniosek rejestracyjny należy złożyć za pośrednictwem sądowego portalu rejestracyjnego, który krok po kroku przeprowadza przedsiębiorcę przez cały proces. Oprócz kompletnego formularza należy dołączyć umowę spółki, oświadczenie o koniecznym wniesieniu kapitału początkowego, oświadczenia osób reprezentujących spółkę, a także dokument o powołaniu członków zarządu oraz listę akcjonariuszy.

Zanim założysz agencję marketingową, należy wybrać odpowiednie kody PKD, które opisują specyfikę oraz przedmiot Twojej działalności. Dane te należy podać przy wypełnianiu wniosku o członkostwo w CEIDG. W przypadku spółek dotyczy to tylko rejestracji spółek cywilnych oraz kapitałowych, choć powinno być ujęte również w innych formach prawnych, aby ułatwić identyfikację spółki. Dlatego, aby stworzyć agencję marketingową, konieczne jest użycie następujących kodów.

PKD 73.11.Z

Ten kod oznacza:

  • kompleksowe planowanie i realizacja kampanii reklamowych poprzez planowanie, projektowanie i umieszczanie reklam w prasie, radiu, telewizji, internecie i innych kanałach medialnych,
  • projektowanie, planowanie i umieszczanie reklamy zewnętrznej w postaci billboardów, tarek, witryn wystawowych i reklam na ekranach okiennych, w samochodach i autobusach,
  • dystrybucja i dostawa broszur i próbek reklamowych; tworzenie stoisk i innych struktur i miejsc wystawienniczych; prowadzenia kampanii reklamowych i innych usług promocyjnych mających na celu przyciągnięcie lub utrzymanie klientów (np. promocja produktów, marketing bezpośredni, dostawa i umieszczanie broszur i próbek reklamowych oraz reklama bezpośrednia),
  • doradztwo marketingowe.

PKD 73.12.A-D

Ten kod przeznaczony jest dla działalności takich jak:

A: Pośredniczenie w sprzedaży czasu i miejsca w celach reklamowych w telewizji i radiu;

B: Pośredniczenie w sprzedaży miejsca w celach reklamowych w mediach drukowanych (gazety, czasopisma);

C: Pośredniczenie w sprzedaży miejsca w celach reklamowych w tzw. mediach elektronicznych (głównie internet);

D: Pośredniczenie w sprzedaży miejsca w celach reklamowych w innych, pozostałych mediach.

Jaką najlepiej wybrać księgowość?

Założenie agencji marketingowej, jak w przypadku każdego innego biznesu, wymaga wyboru metody księgowania. Najprostszym z nich jest na przykład KPiR (księga przychodów i rozchodów), ale jeśli zdecydujesz się na rozpoczęcie jakiejkolwiek działalności, powinieneś prowadzić pełną księgowość. Należy zaznaczyć, że obowiązek ten dotyczy również spółek, których roczny zysk netto przekroczył 9 654 400 zł (obowiązuje na 2023 rok).

Oczywiście księgowość firmy możesz prowadzić samodzielnie, ale jeśli nie ma się odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, istnieje ryzyko popełnienia błędów. W rezultacie nie tylko poświęcasz tym rzeczom dużo czasu, ale także ryzykujesz odszkodowanie, a nawet kary finansowe i mandaty ze strony urzędu skarbowego i innych organów. Dlatego najlepiej jest korzystać z profesjonalnej księgowości i rachunkowości.

Ważne jest, aby zdecydować o sposobie rozliczania jeszcze przed złożeniem właściwego wniosku o rejestrację agencji marketingowej. Dzieje się tak dlatego, że na formularzu trzeba między innymi wskazać miejsce, gdzie przechowywana jest dokumentacja księgowa.

Księgowość, która dopasowana jest do agencji marketingowej można sprawdzić na: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-agencji-reklamowych.

Jaka forma opodatkowania dla agencji?

Kolejną ważną kwestią jest wybór formy opodatkowania. Jest to zależne od formy prawnej firmy, czyli w tym przypadku agencji marketingowej. Należy wziąć pod uwagę różne obowiązki podatkowe. Możesz więc wybrać jedną z następujących opcji:

  • Ryczałt - stawka wynosi 19%, w zależności od tego, ile zarabiasz w danym roku.
  • Podatek na zasadach ogólnych - podatek obliczany jest w oparciu o dwa progi podatkowe: 17% (do 85 528 zł) lub 32% (powyżej 85 528 zł).
  • Podatek CIT - jeśli założysz spółkę akcyjną, płacisz 9% lub 19% podatku. Z niższego podatku mogą skorzystać podatnicy, których dochód w poprzednim roku nie przekroczył 9 654 400 zł (2 mln euro).

Zarządzanie projektami - oprogramowanie

Efektywne zarządzanie projektami jest niezbędne w pracy i codziennym życiu biura marketingu. Bez odpowiedniej organizacji, zarządzania zespołem i monitorowania postępów sukces i rozwój dziedziny może okazać się trudny. Dlatego najlepiej zainwestować w nowoczesne narzędzia i oprogramowanie, które mają wiele przydatnych na początku działalności funkcji.

Kompleksowe narzędzie, które może być przydatne znajdziecie tutaj: https://firmbee.com/pl/narzedzia/zarzadzanie-projektami.

Narzędzie od Firmbee pozwala na:

  • sprawne planowanie projektów i przedsięwzięć,
  • zachęca do współpracy zespołowej i podnosi jej jakość,
  • ułatwia rozwiązywanie problemów,
  • wyznacza cele biznesowych i ułatwia ich realizację,
  • rozpoznaje i przeciwdziała ryzyku biznesowemu.
(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%