Zamknij

Połączenie osiowe w układzie kierowniczym - wszystko co powinieneś wiedzieć

09.51, 10.11.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 10.31, 10.11.2022
Photo by Ildar Garifullin on Unsplash

Połączenie osiowe w układzie kierowniczym, nazywane drążkiem kierowniczym jest niezwykle istotnym elementem każdego pojazdu. Pozwala na komfortowe przemieszczanie się samochodem oraz utrzymanie bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Czy wiesz jaką funkcję pełni drążek kierowniczy, kiedy należy go wymienić oraz jak o niego dbać? Jeżeli nie - przeczytaj artykuł poniżej, w którym zawarliśmy wszystkie te informacje. 

Jak działa i z czego składa się układ kierowniczy?

Układ kierowniczy i. mechanizm zwrotniczy to nierozerwalne systemy sterujące zwrotnością. Układ kierowniczy samochodu składa się z elementów takich jak: koło kierownicy, kolumna kierownicy, przekładnia kierownicza z obudową, ramię kierownicze. Układ ten pozwala na zawiadowanie manewrami, które chcemy wykonać pojazdem. Jednak skręcanie nie jest samo w sobie możliwe bez dobrze działającego mechanizmu zwrotniczego. Mechanizm zwrotniczy traktowany niejako jako część układu kierowniczego samochodu składa się z: zwrotnicy, drążka i dźwigni kierowniczej. Dzięki współdziałaniu układu kierowniczego z mechanizmem zwrotniczym możliwe jest wykonywanie zsynchronizowanego skrętu kołami przednimi - który zapewnia nam zwrotność i bezpieczeństwo na drodze.

Działanie układu kierowniczego i mechanizmu zwrotniczego

Impulsem do zadziałania układu jest skręt kierownicy. Przez jego wykonanie dochodzi do przemieszczenia się impulsu, sygnalizującego konieczność zmiany toru ruchu opon przez kolumnę kierownicy do przekładni. Bodziec mechaniczny (ruch) zostaje przeniesiony na ramię kierownicze, gdzie dalej przemieszcza się aż do mechanizmu zwrotniczego - dopiero gdy dotrze tam dochodzi do skrętu kół. 

Film pochodzi z autodoc.pl

 

Czym jest połączenie osiowe?

Połączenie osiowe jest inaczej nazywane mianem drążka kierowniczego. Jego zadaniem jest przeniesienie siły z wcześniej opisanego układu na element nazywany zwrotnicą. Pozwala to na odpowiednie ukierunkowanie kół samochodu podczas skręcania. Stan oraz możliwości funkcjonalne drążka kierowniczego wpływają bezpośrednio na zwrotność pojazdu oraz na bezpieczeństwo jego użytkowania. Ze względu na ważność pełnionej przez połączenie osiowe funkcji ważne jest obserwowanie jego stanu oraz szybka wymiana w razie konieczności, która może ochronić Cię przed wypadkiem na drodze. 

Drążki kierownicze obecne na rynku można podzielić na takie bez możliwości regulacji oraz regulowane. Podczas zakupu części należy więc mieć na uwadze rodzaj zawieszenia jaki posiada nasz samochód. Nieregulowane drążki nadają się do pojazdów wyposażonych w oś z zawieszeniem zależnym - z kolei warianty regulowane nadadzą się doskonale do samochodów, posiadających oś z zawieszeniem niezależnych.

Kiedy należy wymienić połączenie osiowe?

Najlepszą metodą weryfikacji konieczności wymiany drążka kierowniczego jest dokonanie przeglądu stanu samochodu. Pierwszym z objawów, których nie powinieneś bagatelizować jest wyraźna niestabilność podczas korzystania z pojazdu - objaw ten sam w sobie może prowadzić do wypadku, dlatego jeżeli go zauważysz pilnie udaj się do mechanika. Kolejnym ze znaków świadczących o konieczności wymiany połączenia osiowego jest słyszalne stukanie spod maski - charakterystyczna jest obecność hałasu gdy pojazd nie przemieszcza się. Jeżeli chcesz się upewnić czy drążek jest luźny możesz również spróbować poruszyć kołem - jeżeli będzie to zbyt proste możliwe, że czas na wymianę połączenia osiowego.

Jak dbać o połączenie osiowe?

Jeżeli chcesz aby połączenie osiowe zachowało swoją jakość pracy i trwałość przez długi czas musisz o nie zadbać. W tym celu oszczędzaj sobie nadmiernych wycieczek w tereny o niestałym ukształtowaniu - jazda po takich powierzchniach może sprawić, że dojdzie do jego zniekształcenia bądź degradacji osłon, która z kolei kończy się korozją i zużyciem ściernym drążka. Pamiętaj również aby dbać o to w jakich warunkach przebywa Twój samochód, gdy go nie używasz. Jeżeli przechowujesz go w miejscu wilgotnym i zimnym przez dłuższy okres czasu może dojść do rdzewienia połączenia osiowego, które skutkować będzie koniecznością jego wymiany.

(artykuł sponsorowany)
 
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%