- Proszę o informację dotyczącą przeprowadzenia badań dotyczących rozkładu jazdy MZK Kutno przeprowadzonej przez firmę zewnętrzną na zlecenie MZK z poprzednim roku. Jaki koszt poniosło MZK Kutno z tego tytułu? Jakie zostały wprowadzone zmiany po badaniu? Jakie wyciągnięto wnioski i czemu nic nie zostało wprowadzone? Co miało na celu przeprowadzenie takich badań z których prócz wydania pieniędzy nic nie wniosło do poprawy komunikacji? Dodatkowo chciałbym zapytać ile jeszcze lat będzie trzeba czekać na zmianę tabliczek z nr autobusów na przystankach (linie 16 nie jeżdżą od kilku dobrych lat a nadal są na tabliczkach - pyta Czytelnik.
Odpowiedź Miejskiego Zakładu Komunikacji sp. zo.o
W odpowiedzi na pismo z dnia 17.05.2024 r. w sprawie kosztów poniesionych przez MZK Sp. z o.o. w Kutnie dotyczących przeprowadzenia badań rozkładu jazdy komunikacji miejskiej w Kutnie, a także wyciągniętych wniosków oraz wprowadzonych na ich podstawie zmian, informuję, iż Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Kutnie nie zlecał firmie zewnętrznej przeprowadzenia w/w badań.
W miesiącu marcu 2023 r. na zlecenie Miasta Kutno – Organizatora transportu zbiorowego zostały przeprowadzone badania marketingowe wielkości popytu efektywnego na usługi przewozowe wykonane przez Public Transport Consulting Marcin Gromadzki z siedzibą w Gdyni. Całkowity koszt wykonania przedmiotowej usługi to 99.975,00 zł netto.
Z początkiem 2023 r. w podaży usług kutnowskiej komunikacji miejskiej nastąpiły istotne zmiany. W związku z uruchomieniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej przez Powiat Kutnowski, co skutkowało rozwiązaniem porozumień z Gminami, zakres obsługiwanego obszaru podmiejskiego uległ znacznemu ograniczeniu. Ograniczenie to było spowodowane faktem, że obowiązujące w Polsce przepisy prawa wykluczają komunikację miejską z dostępu do dopłat do działalności przewozowej z funduszy rządowych, umożliwiając jednocześnie taki dostęp innym formom przewozów.
W rezultacie powstała potrzeba analizy siatki połączeń i jej ewentualnego dostosowania do zmienionego pod wpływem modyfikacji podaży rozkładu przestrzennego i czasowego popytu na usługi przewozowe po zmianach i dostosowaniu rozkładu jazdy od 1 stycznia 2023 r. do granic administracyjnych Miasta Kutna. W tym celu Miasto podjęło decyzję o zleceniu wykonania badań marketingowych wielkości popytu efektywnego na usługi przewozowe przez wyspecjalizowany podmiot jakim jest firma Public Transport Consulting Marcin Gromadzki z siedzibą w Gdyni.
W miesiącu marcu 2023r. odbyły się badania marketingowe wielkości popytu efektywnego na usługi przewozowe i objęły one:
Badania przeprowadzono kompleksowo, w całej sieci komunikacyjnej, stosując technikę obserwacji wewnątrz pojazdowej i zachowując wymaganedla reprezentatywności terminy. Po badaniach wykazano, iż w skali miesiąca popyt na usługi kutnowskiej komunikacji miejskiej ukształtował się na poziomie 174 274 pasażerów.
Z trzech linii o największych przewozach tj. linii 9, 10 i 14 skorzystało łącznie 70 716 osób, a więc 40,6% wszystkich pasażerów kutnowskiej komunikacji miejskiej. Były to połączenia o największym znaczeniu w obsłudze sieci komunikacyjnej.
Wyłącznie w granicach administracyjnych miasta Kutna zrealizowano 171 639 przejazdów, tj. 98,5% wszystkich przejazdów wykonanych na liniach kutnowskiej komunikacji miejskiej.
Dla porównania, wiosną 2017 r. po wcześniejszych analogicznych badaniach w skali miesiąca w całej sieci komunikacyjnej przewożono 199 907 pasażerów.
W ciągu 6 lat nastąpił więc spadek miesięcznych przewozów o 25 633 osoby, stanowiący 12,8% wielkości popytu z 2017 r.
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja przy analizie wyłącznie przewozów wewnątrzmiejskich: w 2017 r. w granicach Kutna przewieziono 128 046 pasażerów, a w 2023 r. 171 639 osób.
W ciągu ostatnich 6 lat nastąpił więc bezprecedensowo wysoki wzrost liczby pasażerów w granicach miasta aż o 34,4%.
Po zmianie rozkładów od 1 stycznia 2023 r. (bez Gmin) znaczącej poprawie uległa również efektywność przewozów: średnie wykorzystanie pojazdów w skali miesiąca wzrosło z 1,5 do 1,9 pasażera na wozokilometr, a więc aż o 26,7%.
Według firmy prowadzącej badanie jest to bezprecedensowe osiągnięcie.
W dniu powszednim w stosunku do 2017 r., liczba przejazdów wewnątrzmiejskich wzrosła z 5 287 do 7 082, tj. o 1 795, czyli aż o 33,9%.
W sobotę wzrost wyniósł z 2 421 do 3 903 osób, czyli o 1 482 osoby, stanowiące rekordowe 61,2%.
Tylko w niedzielę miał miejsce nieznaczny spadek wielkości popytu z 1 477 do 1 462 pasażerów, tj. o 15 osób (1,0%), ale badania marketingowe w 2017 r. realizowano jeszcze przed wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę, stanowiącego główną determinantę niedzielnych spadków popytu na usługi komunikacji miejskiej w całym kraju.
Wyniki uzyskane w Kutnie okazały się skrajnie odmienne od charakteryzujących inne miasta powiatowe, w których z reguły w tym samym czasie popyt spadł aż o kilkanaście procent.
Mając na uwadze wyniki przeprowadzonych badań, które potwierdziły właściwy kierunek rozwoju komunikacji miejskiej oraz zasadność wprowadzonych rozkładów od 1 stycznia 2023 r. odstąpiono od wprowadzania radykalnych zmian, a wnioski wyciągnięte z w/w analizy posłużyły do wprowadzenia korekt mających na celu lepsze skoordynowanie rozkładu jazdy wszystkich linii. Ponadto posiadane wyniki badań wykorzystane będą do dalszego rozwoju komunikacji miejskiej, w miarę przyszłych możliwości finansowych Miasta.
Prowadzenie okresowych badań marketingowych jest naturalnym i niezbędnym elementem właściwego planowania i organizowania usług komunikacji miejskiej.
W związku z pytaniem dotyczącym aktualizacji numeracji linii na słupkach przystankowych informuję, iż Miasto dokona przeglądu i usunięcia nieaktualnych oznaczeń.
4 2
Rozkład jazdy i numerki to jedno ale stan w jakim znajdują się tabliczki informujące o godzinach odjazdów autobusów to tragedia a sam rozkład jazdy niezrozumiały nie jest prosty jest skomplikowany i jak zwykle brakuje połączeń między najważniejszymi miejscami w Kutnie i pytanie komu potrzebny jest autobus który przyjeżdża 5 minut po godzinie 7:00 10 minut po godzinie 8:00 nie ma też czym wrócić do domu o godzinie 21:00 o godzinie 22:00 ja rozumiem jak autobusy są darmowe to nie można się czepiać ale przecież w oczy kole jak autobusy jeżdżą bez sensu
2 1
Badania robią ludzie którzy tu nie mieszkają to śmieszne spadają im ilości przewozów mieszkańców Odpowiedź jest prosta jak autobusy nie jeżdżą tam gdzie powinny i w godzinach które nikomu nie pasują .Wystarczy się popukać w głowę i zobaczyć O której godzinie ludzie wychodzą z pracy ze szkoły kiedy idą na zakupy lub szukają rozrywki a nie tylko rozkład jazdy jest przystosowany dla tych którzy jadą do szpitala
3 1
Przydałby się nocny autobus. Tabor też pozostawia wiele do życzenia pod względem technicznym i czystości (nie mówię o elektrykach). Godziny odjazdów również powinny zostać zmodyfikowane tak jak wspomnial RT
4 1
Co prawda nikt nic z tym nie zrobi, ale napiszę w imieniu emerytów z os. Tarnowskiego. Zostali zupełnie pozbawieni możliwości dojazdu i powrotu na targowisko miejskie. A wiem, że wiele starszych osób nie chodzi na targ bo nie dojdzie z Tarnowskiego. Kiedyś był autobus ale oczywiście komuś przeszkadzał i zlikwidowano.
2 2
Żadnych zmian… autobusy jadące w stadzie (np 5 i 9 w kierunku Batorego, 4 i 14 od galerii aż do Batorego), wycieczki po całym mieście (4 odwiedzające szpital dwukrotnie w czasie jednego kursu), brak skomunikowań do strefy ekonomicznej… super te badania
3 1
1.Linii Autobusowych powinno być tyle ile jest dużych Osiedli w Kutnie.
2.Autobus co 10 minut ( 5-6 razy w godzinie ) 🙄
3.Uprzejmosc kierowców ( szarpią i gwałtownie hamują przez co pasażerowie są rzucani po całym autobusie jak worek cebuli.😡