Zamknij

Kutnowski Dąbrowszczak w rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

10:28, 24.05.2024 Aktualizacja: 12:32, 24.05.2024
Skomentuj

Aż dziesięć projektów społecznych z łódzkiego zdobyło Srebrne Wilki, nagrody w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii między innymi o programowaniu, pobytach w hospicjum czy pomocy zwierzętom w schroniskach. Te zespoły w praktyce rozwinęły kompetencje przyszłości takie jak współpraca, innowacyjność, sprawczość i empatia. Szkoły, które ich wspierały znalazły się w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024. Znamy już wyniki dla łódzkiego

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 wyróżnił 458 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, które wspierają uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości i działaniach społecznych. Wśród nich znalazło się 27 szkół z woj. łódzkiego, w tym Technikum nr 5 – Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego w Łodzi (39 miejsce), I Liceum Ogólnokształcące im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Kutnie (51 miejsce), II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Bełchatowie (53 miejsce). Szkoły te nie tylko uczą teorii, ale również dają młodzieży wsparcie i przestrzeń na działania społeczne. Są to placówki, które skutecznie odpowiadają na największe problemy polskiej edukacji, takie jak nadmiar nauki pamięciowej i brak praktycznych umiejętności (wg CBOS 2023 r.), oferując uczniom możliwość działania w praktyce.

Otwarci na zmianę w edukacji

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii został ogłoszony na tegorocznym, dziesiątym Wielkim Finale, który przebiega pod hasłem „Otwarci na zmianę” i jest połączony z kampanią społeczną z robotem Prymusem w roli głównej. Przeprowadzony przez Fundację eksperyment, zadaje kluczowe pytanie: czy sztuczna inteligencja może zdać maturę? Okazuje się, że tak. Prymus potrzebował na to około 30 minut, podczas gdy uczniowie mają na to 240 minut. Akcja ma na celu budować świadomość, że rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością staje się coraz większy. To właściwy moment na podjęcie konkretnych działań. W ramach akcji Fundacja zainicjowała list otwarty, w którym wskazuje pilność zmian w polskim systemie edukacji. List podpisało już ponad 1800 osób, w tym sygnatariusze ze świata biznesu, kultury, sztuki czy akademii. – Od lat współpracujemy ze szkołami i wiemy, że wiele z nich jest otwartych na zmianę. Chcemy, aby szkoła obrała kurs na praktykę, naukę przez działanie i pobudzanie pozytywnych emocji w nastolatkach. Mniej teorii to rezygnacja z zakuwania pod testy, nauki na oceny i uczenie się klucza. W szkole spędzamy zbyt dużo lat swojego życia, aby wiedza, którą wynosimy okazała się mało przydatna na pierwszych rozmowach o pracę. Dlatego zachęcamy do wspierania idei otwarcia edukacji na zmianę w tym kierunku – mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii. Podpisy są zbierane na stronie www.otwarcinazmiane.pl.

Rekordowa liczba młodzieży działającej społecznie

W większości rankingów szkół liczą się głównie wyniki matur i sukcesy w olimpiadach. Fundacja Zwolnieni z Teorii proponuje inne podejście, inspirując młodych ludzi do realizacji projektów społecznych w ramach olimpiady. W tym roku rekordowo ponad 27 tys. uczniów z całej Polski, w tym z łódzkiego, podjęło się realizacji projektów, rozwiązując problemy takie jak brak świadomości ekologicznej czy zły stan psychiczny pacjentów. Przy wsparciu nauczycieli 7,5 tys. uczniów ukończyło projekty, a szkoły wspierające te inicjatywy zdobyły miejsca w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024.

Z najnowszego badania Pracuj.pl z 2024 r. wynika, że większość przedstawicieli pokolenia Z (64 proc.) uważa, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności. Z tą tezą zgadza się 62 proc. badanych w wieku 25-34 lata. Dlatego ważne, aby umiejętności, które zdobywają przez kilkanaście lat nauki młodzi ludzie były przydatne w ich pracy. Jak widzą to pracodawcy?

– Z naszych doświadczeń wynika, że młodych ludzi wyróżniają wysokie kompetencje cyfrowe, ale równie cenne są ich kompetencje miękkie. Wiele osób aplikując o swoją pierwszą pracę boryka się z brakiem doświadczenia zawodowego. Zrealizowanie własnego projektu społecznego daje młodym ludziom możliwość sprawdzenia się w praktyce, a dla nas jest to potwierdzenie ich zaangażowania i proaktywności – mówi Marta Mikliszańska, Director, Group Public Affairs & ESG, Allegro.

Umiejętności na wagę złota

Wśród nagrodzonych projektów z województwa łódzkiego, które zdobyły Srebrne Wilki za najlepsze działanie w województwie są m.in. “Moje ciało to świątynia”, którego uczniowie zorganizowali sesję zdjęciową, przedstawiającą osoby wytatuowane w roli greckich bogów czy “Zakorzenieni w Polsce”, gdzie zachęcali nastolatki do odkrywania swojego drzewa genealogicznego i zacieśniania więzi rodzinnych. W ciągu 10 lat Olimpiady Zwolnieni z Teorii ukończonych zostało blisko 8 tys. projektów, które umożliwiły młodym ludziom zdobycie uniwersalnych kompetencji przyszłości niezbędnych w życiu.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii oraz Złote Wilki zostały ogłoszone 23 maja podczas Wielkiego Finału 2024, który odbył się w Warszawie. To wydarzenie organizowane przez Fundację Zwolnieni z Teorii. Współorganizatorem jednej ze stref na wydarzeniu – Strefy dla Nauczycieli_ek i Dyrektórów_ek – jest Fundacja Empiria i Wiedza. Partnerami Fundacji są m.in. ING Bank Śląski, Pracuj.pl, Allegro, Bank Gospodarstwa Krajowego. Wydarzenie odbyło się się na Torze Wyścigów Konnych Służewiec, na którym organizatorów gościł Totalizator Sportowy. Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 jest na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl.

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

( Anna Kiedrzyńska-Tui dyrektor operacyjna)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

KIEDYŚKIEDYŚ

5 2

za czasów P. Dyrektora Andrzeja Matczaka podobne laury zdobywał Staszic a dziś posucha w tej szkole - dopóki . . . szkoła będzie dalej nurkować, szkoda 😭

17:46, 25.05.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

HehHeh

3 2

Co ty porównujesz jakiś Staszic z Dąbrowszczakiem. Znaj propozycję, mocium Panie!
Staszica jeszcze nie było, a szkoła nosiła imię radzieckiego kosmonauty, gdy I LO im. Generała J.H.Dąbrowskiego miało całą ścianę zdjęć olimpijczyków.

19:16, 25.05.2024

do Heh:do Heh:

3 2

za czasów dyrektorowania przez p. A. Matczaka Zespół Szkół nr 1 im. St. Staszica bardzo skutecznie czyli z sukcesami rywalizował z jakimś Dąbrowszczakiem 🙂 pozostawiając w dalekim tyle również pozostałe, kutnowskie szkoły

09:38, 26.05.2024

rodzicrodzic

4 6

Obie szkoły dzisiaj mają kryzys. Za to Kasprowicz i ALO idą do przodu.

21:17, 25.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%