15 września wystartowała kampania Szkoła przyjazna dla autyzmu. Samorzecznicy w spektrum autyzmu z Klubu Świadomej Młodzieży przy Fundacji „Pro Aperte” zajmują się postulatem: pokoje wyciszeń w każdej szkole. Ten temat jest im szczególnie bliski, ponieważ w ich szkołach brakuje pomieszczeń, gdzie uczniowie mają możliwość wyciszyć się, zrelaksować w ciągu pobytu w szkole.
Kutnowska młodzież nagrała spot, w którym wyjaśnia dokładnie czym są pokoje wyciszeń. Opowiadają dlaczego te pomieszczenia są tak ważne dla nich samych oraz innych, którzy funkcjonują w ich środowisku. Przez cały czas trwania kampanii tj. od 15 do 29 września na Facebooku oraz YouTubie Fundacji „Pro Aperte” publikowane będą spot oraz poszczególne wypowiedzi członków KŚMu z Kutna: Bartka, Adama, Kacpra S. i Kacpra F., Mikołaja oraz Mateusza SZABLIXa.
Kampania społeczna „Szkoła przyjazna dla autyzmu” została objęta Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej.
Kampanię poprowadzi koalicja organizacji, które każdego dnia działają na rzecz poprawy jakości życia osób w spektrum autyzmu: Inicjatywa Obywatelska „Chcemy całego życia!”, Fundacja Autism Team, Klub Świadomej Młodzieży przy Fundacji Autism Team, Klub Świadomych Rodziców przy Fundacji AutismTeam, Społeczne Pogotowie Interwencyjne, Fundacja ALEKlasa, Fundacja Artonomia, Fundacja Pro Aperte, Klub Świadomej Młodzieży Kutno Fundacji Pro Aperte, Fundacja Pomerdało mi się, grupy Idź pobiegaj i Nastoletni Azyl, Ośrodek Terapii Neurozwojowej Poczuj Sam, Autistic Snaphots/ Photography&Asperger Marek Stankiewicz, Fundacja na rzecz Praw Ucznia, Stowarzyszenie Fabryka Równości, Sekcja Praw Dziecka przy ORA w Warszawie, Fundacja FIONA, Aspiracje Autyzm na koszulkach, Psycholog na spektrum Anita Wojtkiewicz, Inicjatywa reSTART Tomasz Bilicki oraz Artegracja, przy wsparciu Inicjatywy „Nasz Rzecznik.”
7 głównych postulatów kampanii to:
1. STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
2. Psycholog dostępny w każdej szkole dla każdego ucznia i uczennicy.
3. Pokoje wyciszeń dostępne dla każdego ucznia i uczennicy.
4. Dostosowanie edukacji do potrzeb każdego ucznia i uczennicy – komfort psychiczny najważniejszy.
5. Lekcje Różnorodności w każdej szkole.
6. Zniesienie punktowej oceny zachowania.
7. Rzecznik Praw Ucznia w każdym mieście i powiecie.
Ktoś22:14, 16.09.2023
Dlaczego uczniom mają przeszkadzać dzwonki? Ogłaszają koniec lekcji i są fajne. Dlaczego komuś przeszkadza ocena z zachowania? Przeciez ta ocena jest zwykle wysoka. Chodzi o to żeby móc łamać wszystkie zasady? Może lepiej tworzyć jakieś klasy dla uczniów, którym dzwonki przeszkadzają i nie chcą żeby ich zachowanie było oceniane?
do: Ktoś09:44, 18.09.2023
tworzysz sztuczne podziały na dzieci "normalnych" i "dysfunkcyjnych" sugerując, że prawa jednych ograniczają drugich. Tak nie jest. Uwierz, że w wielu szkołach dzwonki są tak głośne i agresywne, że przeszkadzają nawet "zdrowym" uczniom i nauczycielom. I rzeczywiście - warto byłoby podjąć dyskusję w tej kwestii. To, że w przypadku osób autystycznych mogłyby mieć takie osoby ocenę opisową w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu innych dzieci w szkole...
1 4
Dzwonek to ostry, agresywny dźwięk, od którego aż bolą uszy. Przecież to można rozwiązać inaczej - oznajmiać koniec lekcji jakimś spokojnym, łagodnym sygnałem dźwiękowym. Możliwości techniczne są trochę lepsze niż kilkadziesiąt lat temu.
PS. Na studiach nie było dzwonków, a i tak wszyscy wiedzieli, kiedy koniec zajęć.
1 3
Nie wszystkim uczniom tylko autystycznym (nadwrażliwość dźwiękowa). Nie likwidować tylko wyciszyć.
Ocenianie zachowania ucznia z dysfunkcjami, na które nie ma wpływu jest bez sensu - ocena taka nie ma żadnej wartości opisowej czy motywującej...
Życzę więcej zrozumienia i proszę spróbować zrozumieć drugiego człowieka bez przykłada nią własnych miar...
4 1
A może zapytać innych uczniów? Jeśli im dzwonek nie przeszkadza to może niech zadecyduje większość? Likwidowanie oceny z zachowania otwiera furtkę do tego żeby robić co się chce. Ta ocena po coś jest. Zazwyczaj zresztą jesr wysoka. A Oco tu chodzi? Uczniowie bez dysfunkcji TEŻ mają prawo czuć się w szkole bezpiecznie. Najlepiej powiedzieć, że coś jest bez sensu. Oceny z zachowania są bez sensu, oceny z przedmiotów są bez sensu. Przestrzeganie ogólnieobowiązujących zasad jest bez sensu.