Zamknij

Ranking letnich opon budżetowych

16:16, 25.02.2020 (.) Aktualizacja: 12:46, 26.02.2020
Skomentuj

Ranking letnich opon budżetowych. Czy już warto wymienić opony na zimowe oraz jak rozpoznać, że opony wymagają wymiany na nowe? W wielu rejonach Polski zima niemal się nie pojawił. Stąd wielu kierowców, jeszcze niedawno zastanawiających się nad oponami zimowymi, już teraz zastanawia się nad tym, czy wymieniać już opony na letnie, na jakie konkretnie oraz czy ich obecne opony nadają się jeszcze do jazdy w nadchodzącym sezonie? Dzisiaj nie tylko odpowiemy na te pytania, ale również przedstawimy kilka opon letnich klasy budżetowej, które idealnie sprawdzą się nawet w przypadku odrobinę bardziej wymagających kierowców!

Kiedy zmienić opony z zimowych na letnie?

Chociaż wiele osób zaczyna już zastanawiać się nad zmianą opon – zalecamy jeszcze wstrzymać się od tej decyzji. Zarówno luty, jak i marzec, to okres naprawdę zróżnicowany pod względem pogody. Na zmianę opon na letnie powinniśmy zdecydować się w momencie, w którym przez cały dzień temperatura utrzymuje się na poziomie przynajmniej około 7 stopni Celsjusza. Ważny jest fakt, aby faktycznie taka temperatura występowała nawet rano, w końcu wtedy najczęściej jeździmy do pracy.

sklep z oponami

Nie powinniśmy w tym przypadku działać pod wpływem impulsu, również kilka ciepłych dni nie powinno sprawiać, że już udajemy się na wymianę opon z zimowych na letnie. Zalecamy, aby taka zamiana miała miejsce, dopiero gdy pogoda się ustabilizuje. I chociaż faktycznie zima w tym roku nie dopisała, ciężko mówić o stabilizacji pogody w lutym lub na początku marca. Oczywiście w oszacowaniu warunków pogody pomogą nam długoterminowe prognozy – jeżeli kusi nas, by zmieniać opony, zawsze zapoznajmy się z nimi w pierwszej kolejności. Pamiętajmy jednak, że prognozy… to tylko prognozy.

Kiedy opona nie nadaje się do użytku i kiedy kupić nowy komplet opon?

Jest kilka czynników, które wpływają na to, czy nasze obecne opony nadają się jeszcze do użytku, czy też nie. Po pierwsze, warto sprawdzić, czy na naszych oponach nie pojawiają się oczywiste uszkodzenia, takie jak przecięcia czy bąble. Jeżeli występują, oczywiste jest, że dany komplet opon nie nadaje się już do jazdy.

Czasem jednak z naszymi oponami jest wszystko dobrze, mają one jednak swój wiek – jeżeli od produkcji naszych opon mija właśnie 10 lat, niezależnie od ich stanu powinniśmy je wymieniać. Takie opony są m.in. bardziej podatne na wpadanie w poślizg, czasem parcieją, do tego są bardziej podatne na uszkodzenia, nie jest również wykluczone to, że rośnie ich podatność na pęknięcia.

Jeżeli jednak opony nie są uszkodzone i nie są po prostu stare, musimy sprawdzić ich bieżnik. Po pierwsze, bieżnik powinien być równomiernie zużyty – jeżeli tak nie jest, również opony będą klasyfikowały się do wymiany. Jeżeli jednak zużycie jest równomierne, powinniśmy sprawdzić głębokość naszego bieżnika – absolutnie nie może być ona mniejsza, niż 1,6 mm. To minimum określone przez polskie prawo. W praktyce jednak zdecydowanie nie powinniśmy dopuszczać do tego, by opony miały tak niewielki bieżnik! W przypadku opon letnich nie powinien on być mniejszy, niż 3 mm – jeżeli wartość ta spadnie, w praktyce już powinniśmy zakupić nowy zestaw opon, bowiem ten, który obecnie posiadamy, znacznie obniża parametry opony, właśnie ze względu na swój rozmiar.

Jak dobrać oponę – co musimy wiedzieć o oznaczeniach?

Aby odpowiednio i samodzielnie dobrać oponę, musimy znać oznaczenia, które się na niej pojawiają. Wyjątkiem jest opcja, którą oferują nam niektóre sklepy, gdzie poszczególne opony (w odpowiednich rozmiarach) dopasowane są do poszczególnych modeli pojazdów. Jeżeli nie wiemy, jakich opon obecnie używany, sprawdźmy te, które posiadamy obecnie. Pamiętajmy jedna, że jeżeli samochód kupiliśmy niedawno i wiemy, że posiada on opony inne niż te, na których wyjechał z salonu – upewnijmy się, sprawdzając te informacje w internecie, że poprzedni właściciel odpowiednio je dobrał!

Przykładowe oznaczenie, które możemy zobaczyć na oponie naszego samochodu, to np.
195/55R15 – co ono jednak oznacza?

195 – jest to szerokość opony wyrażona w milimetrach,

55 – wysokość profilu oznaczona procentowo, w tym przypadku będzie to 55% z 195 mm (szerokość opony),

R – typ opony, w tym przypadku mamy do czynienia z oponą radialną, to właśnie opony tego typu dominują obecnie na rynku, jest również bardzo małe prawdopodobieństwo na to, by trafić obecnie na oponę diagonalną, oznaczoną literką D,

15 – jest to rozmiar naszej felgi, która będzie pasować do danej opony,

Jak odpowiednio dobrać oponę do naszego samochodu?

W tym przypadku powinniśmy albo wybrać taką oponę, jaką mamy obecnie (przy ewentualnym upewnieniu się, czy została ona odpowiednio dobrana przez poprzedniego właściciela), możemy też dobrać oponę odpowiednią dla naszego modelu samochodu. Pamiętajmy przy tym, że w przypadku akurat opon zimowych dopuszczalny jest indeks prędkości opony o stopień niższy, niż standardowo wymagany przy oponach letnich. Dodatkowo, pamiętajmy, że zawsze możemy zdecydować się na opony o wyższych indeksach, niż zalecane, nie mogą być one jednak niższe, poza wyjątkiem opisanym w poprzednim zdaniu.

Jakie letnie budżetowe opony wybrać?

Oto przykłady trzech opon budżetowych, które warto wybrać. Dwie z nich kupimy w cenie wynoszącej mniej niż 150 zł za sztukę, w przypadku opon Nokian będzie to 188 zł za sztukę.

Pamiętajmy – opony budżetowe to rozwiązanie dla osób, które preferują spokojną jazdę, zwłaszcza w warunkach miejskich. Jest to jednak zawsze rozwiązanie lepsze niż opony używane czy bieżnikowane. Pamiętajmy również o tym, by kupować opony jak najnowsze, bowiem po 10 latach zawsze powinniśmy decydować się na ich wymianę na nowy komplet.
 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%