Zamknij

Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny

Stacja Autyzm + 12:12, 21.12.2024 Aktualizacja: 12:45, 21.12.2024

Stowarzyszenie „ Stacja Autyzm” z powodzeniem zrealizowało swoje kolejne, ciekawe działanie. Zadanie „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” jest kontynuacją udanego projektu rozpoczętego w 2022 roku. Doskonała ocena realizacji wcześniejszych działań sprawiła, że działająca na naszym terenie organizacja, pozyskała środki na jego kontynuację. W zakończonej właśnie jesiennej edycji zadania uczestniczyło 20 osób z niepełnosprawnościami. Do działań projektu włączeni byli rodzice i opiekunowie. Stowarzyszenie skierowało swoją ofertę do dzieci, młodzieży i osób dorosłych z różnymi niepełnosprawnościami, w tym z autyzmem, zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną. Zajęcia odbywały się w trzech kategoriach wiekowych, były prowadzone w formie treningów umiejętności społecznych i komunikacyjnych TUSiK ze wsparciem komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC. Uczestniczące w projekcie osoby z niepełnosprawnościami, często mają bardzo złożone problemy komunikacyjne, w bardzo ograniczonym stopniu mogą porozumiewać się werbalnie z otoczeniem , stąd pomysł wprowadzania do zajęć systemu wsparcia w formie komunikacji wspomagającej i alternatywnej AAC. Dzięki wsparciu terapeuty AAC oraz wykorzystaniu pomocy , w tym zdjęć, obrazków, piktogramów, komunikatorów, tabletu ze specjalistycznym oprogramowaniem uczestnicy projektu mogli wybierać, mówić o swoich stanach, potrzebach oraz wyrażać swoje opinie. Wszystko po to aby osiągać jak największą niezależność komunikacyjną.

Głównym celem zajęć skierowanych do dwóch grup najmłodszych uczestników treningu umiejętności komunikacyjnych i społecznych w ramach cyklu „muzyczne zabawy – koncert przyjazny sensorycznie” było  kształtowanie  kompetencji komunikacyjnych i społecznych, które ułatwią im funkcjonowanie i aktywność w społeczeństwie. Podczas zajęć dzieci uczyły się komunikować swoje potrzeby, poszerzały słownictwo, wyrażały swoje emocje oraz uczyły się odczytywania emocji innych. Dzieci poznawały świat podczas zabaw z instrumentami perkusyjnymi, zostały zaproszone do świata muzyki.

Młodzież i dorośli uczestnicy projektu przygotowywali się tym razem do wyjścia do kawiarni. Uczyli się jak dokonywać wyboru z oferty kawiarnianego menu, trenowali sposoby zamawiania, prostej konwersacji i inne społeczne sytuacje w czasie pobytu w kawiarni. Co ciekawe, najpierw sami wybrali lokal z listy znanych już sobie miejsc w naszym mieście. Wybór padł na otwartą tej jesieni Zieloną Zośkę, miejsce przyjazne sensorycznie, z ograniczoną ilością bodźców, możliwością wyboru muzyki i przystosowania miejsca do podobnych spotkań, co ma ogromne znaczenie dla uczestników zajęć. Druga, jesienna seria zajęć była zgodnie z założeniami projektu muzyczna i artystyczna i miała na celu przygotowanie wszystkich grup do udziału w koncercie sensorycznym. W tracie zajęć uczestnicy między innymi spotkali się z profesjonalnym muzykiem, mieli okazję poznać instrument, próbowali sami improwizować i doświadczyć niezwykłej emisji żywej muzyki. Jedno z takich spotkań było zorganizowane z okazji Święta Niepodległości, było zatem i muzycznie i patriotycznie. W grupie nie brakuje mistrzów instrumentów perkusyjnych, są też miłośnicy wspólnego śpiewania. Muzyka była w trakcie przebiegu całego cyklu zajęć, tłem do różnych ekspresji ruchowych, tanecznych, plastycznych i relaksacyjnych. Dzięki gościnności i współpracy z KDK, jedno ze spotkań udało się zorganizować w Galerii Okno na Sztukę w Kutnowskim Domu Kultury na wystawie „ Mowa linii”. Artystyczne linie prac z wystawy Bogumiła Gardolińskiego były bardzo inspirujące… Warto dodać, że Stowarzyszenie jest częstym gościem tej Galerii i po raz kolejny terapeuci wykorzystali jej otwartą przestrzeń do wspólnej pracy i terapii.

Na zakończenie cyklu muzycznych zajęć uczestnicy projektu wraz z rodzicami, opiekunami i terapeutami spotkali się na koncercie przyjaznym sensorycznie, zorganizowanym 5 grudnia w sali kameralnej Państwowej szkoły Muzycznej Ii II stopnia im. Karola Kurpińskiego w Kutnie. Wydarzenie zostało zrealizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Promocji muzyki oraz Państwową Szkołą Muzyczną w Kutnie.

Zajęciom adresowanym do osób z niepełnoprawnością towarzyszy oferta kierowana do rodziców i opiekunów, co jest odpowiedzią na ich potrzeby. Na zakończenie każdego osobnego cyklu rodzice biorą udział w grupowych i indywidualnych konsultacjach w ramach których omawiane są szczegółowo metody i techniki pracy terapeutycznej, ze wskazaniem możliwości ich adaptacji w codziennych, domowych aktywnościach. W trakcie takich spotkań prezentowane są prace wykonane w czasie zajęć, zdjęcia, omawiane są formy ćwiczeń a chętni rodzice mają okazję do skorzystania z technik artterapii i włączenia się do wspólnych aktywności terapeutycznych.

Odrębną, niezwykle cenioną przez rodziców formą zajęć zaplanowaną i zrealizowaną w roku 2024 w ramach projektu „ Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” była „Szkoła dla Rodziców i Opiekunów Osób z Niepełnosprawnością – warsztaty doskonalące kompetencje wychowawcze”, prowadzone przez psychologa, który jest jednocześnie rodzicem dorosłej osoby z niepełnosprawnością. Celem zajęć było poszerzenie kompetencji wychowawczych uczestników, a poprzez to pełniejsze poznanie i lepsze zaspokajanie potrzeb dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnością. Poruszone zagadnienia dotyczyły m.in. potrzeb, komunikacji, granic i norm w wychowaniu, zachęcania dziecka do współpracy i do samodzielności, równowagi pomiędzy miłością i rehabilitacją, wpisywania dziecka w role, sytuacji rodzeństwa. Zajęcia odbywały się w 2 grupach warsztatowych. Po każdych zajęciach grupowych w czasie kolejnej godziny uczestnicy mieli możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji z psychologiem. Miejscem zajęć była klimatyczna sala edukacyjna Muzeum Pałacu Saskiego w Kutnie. Ostatnie spotkanie zgromadziło wszystkich uczestniczących w zajęciach. W jego trakcie dzięki życzliwości Dyrekcji i pracowników Muzeum Pałac Saski w Kutnie beneficjenci zadania mieli możliwość zwiedzenia muzealnych wnętrz z przewodnikiem.

Trwający łącznie ponad dwa lata projekt pozwala zobaczyć jak duża jest gotowość środowiska osób ze złożonymi niepełnosprawnościami do włączania się w przestrzeń lokalnej społeczności i jak miejsca typu park, kawiarnia, kino, wystawa, pizzeria, miejskie urzędy, poczta, kręgielnia mogą się stawać naszą wspólną przestrzenią. Takie projekty pokazują, że to jest możliwe.

Zadanie „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” dofinansowane jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021 – 2030. Edycja 2023.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%