Zamknij

Jak wybrać agencję marketingową?

19:56, 28.03.2024 . Aktualizacja: 19:56, 28.03.2024
Skomentuj

Ciężko już wyobrazić sobie świat bez Internetu. Tak samo ciężko jest wyobrazić sobie funkcjonowanie firmy w oderwaniu od niego. Z sieci korzysta przecież w zasadzie każdy, czy to na potrzeby prywatne, czy biznesowe. Jeśli chcemy do tych osób i podmiotów dotrzeć, to musimy zainwestować w marketing. Bez niego zginiemy w tłumie innych firm, bo przecież w każdej branży jest konkurencja, która również nie zasypuje przysłowiowych gruszek w popiele.

Agencja czy agencje?

Pojęcie marketingu i reklamy jest szerokie, co sprawia, że i wybór podmiotu oferującego takie usługi nie musi być łatwy. Szkoły są tu, z grubsza dwie. Pierwsza z nich zakłada, że przeróżne składowe marketingu dobrze jest delegować do różnych agencji, specjalizujących się w nich. Jest to o tyle uzasadnione, że faktycznie wąskie specjalizacje mogą oznaczać wyższą skuteczność. Stąd osobny wybór agencji zajmującej się np. pozycjonowaniem, kampaniami płatnymi, webdevelopmentem, printem czy copywritingiem.

Wadą jest konieczność sporych kompetencji po stronie wybierającego, pozwalających ocenić, czy potencjalne podmioty faktycznie będą w stanie spełnić swoje zadanie. Dużą bolączką może być też brak komunikacji między nimi albo konieczność jej dokonywania za pośrednictwem naszej firmy. Może się to przełożyć na skuteczność działań, sprawić, że będą mniej elastyczne i efektywne. W niektórych przypadkach, wcale nie takich rzadkich, podwykonawcy wręcz sabotują wzajemnie swoje działania, mając nadzieję, na przejęcie do siebie kolejnego zakresu pracy.

Zwolennicy drugiej opcji twierdzą, że dobrze jest zdecydować się na współpracę z jedną agencją, która zaoferuje całościową, kompleksową obsługę. Wtedy możemy założyć, że wszystkie działania będą skoordynowane i skupione na jasno wyznaczonych i monitorowanych celach. Działające w koncepcji 360 stopni firmy, jak agencja marketingowa Range, oferujące kompleksową obsługę digitalu, zwykle korzystają z zasobów własnych oraz zewnętrznych. Trudno przecież zatrudniać specjalistów od wszystkiego... Korzyścią dla zlecającego jest to, że rozlicza ze skuteczności wyłącznie jedną firmę i nie muszą go interesować pośrednie elementy procesu.

Zagadnienia, które pomogą w wyborze

Jeśli zdecydujemy się na drugą opcję, czyli wybór agencji do kompleksowej albo większościowej obsługi marketingu, to nadal mamy na stole wiele możliwości. Warto więc sporządzić sobie listę zagadnień, które warto poruszyć na spotkaniu albo uwzględnić podczas wstępnej selekcji na podstawie zawartości witryn firmowych.

Znajdzie się wśród nich:

•      Doświadczenie w branży oraz korzyści, jakie z niego płyną dla naszej firmy. Między innymi to, że agencja nie będzie dopiero uczyć się na własnych błędach i naszych budżetach.

•      Portfolio, realizacje i opinie – każdy kiedyś zaczynał od zera, jednak zazwyczaj lepiej postawić na firmy mogące udokumentować dotychczasowe sukcesy, a nie tylko obiecujące ich osiągnięcie.

•      Wielość agencji. Jedno- czy kilkuosobowa agencja raczej nie jest w stanie zapewnić profesjonalnej obsługi całego naszego marketingu, prowadząc przy tym innych klientów. Może oczywiście zlecać usługi na zewnątrz, ale nie powinny to być te główne i konieczne do realizacji założonych celów.

•      Komunikacja. Nieraz już na etapie wstępnego spotkania i prezentacji powitają nas marketingowe frazesy, za którymi ciężko będzie znaleźć wartość dodaną. Jeśli już wtedy ciężko nam się dogadać i wynieść coś dla siebie, to później raczej nie będzie lepiej.

 

Na wyborze agencji mogą zaważyć też czynniki poza-biznesowe, o których dowiadujemy się najczęściej z firmowych mediów społecznościowych. Angażowanie się akcje charytatywne, społecznościowe, sportowe. Insight w kulturę pracy, szkolenia, nagrody, ciekawe akcje (jak https://nowymarketing.pl/pierwszy-na-swiecie-rebranding-w-kosmosie/). Wsparcie kierowane non-profit do organizacji pożytku społecznego czy fundacji.

 

Reasumując, zanim wybierzemy agencję, musimy jasno określić swoje cele biznesowe. Niekoniecznie jednak sposób ich realizacji, bo wskazanie optymalnej czy sugerowanej drogi do celu również może być jednym z pierwszych sprawdzianów, jakie staną przed agencją i pozwolą nam ocenić ich zrozumienie naszego biznesu w odniesieniu do marketingu internetowego.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%