Prezydent Kutna odpowiedział na petycję grupy mieszkańców w sprawie umieszczania reklam w mieście skierowanej przez Marcina Ciesielskiego. Teraz swoje zdanie wyrażą radni. 30 kwietnia do Rady Miasta Kutna wpłynęła petycja podpisana przez 61 mieszkańców w sprawie przyjęcia uchwały określającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych.
Petycja wskazuje na chaos reklamowy na budynkach w centrum miasta. - Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na jeden z największych problemów estetycznych Kutna, czyli chaos reklamowy. Jest on widoczny w całym mieście, a szczególnie negatywne wrażenie wywołuje w zabytkowym centrum. Przy ul. Królewskiej, pl. Piłsudskiego czy pl. Wolności, które powinny być najbardziej reprezentacyjnymi miejscami w Kutnie, na każdym kroku widzimy elewacje budynków zasłonięte szyldami, banerami, tablicami, a okna zaklejone folią reklamową. Ich liczba, rozmieszczenie, styl i jakość nie podlegają żadnej kontroli – pisze Marcin Ciesielski.
Na niektórych kamienicach liczba reklam wynosi nawet 30. Kilkadziesiąt jest przy ul. pl. Wolności 1. Mieszkaniec wskazuje na niespójny styl i kolorystykę, złą jakość wykonania.
- Ten brak uporządkowania przestrzeni publicznej bardzo niekorzystnie wpływa na wizerunek Kutna zarówno wśród mieszkańców, jak i przyjezdnych. Świadczą o tym liczne negatywne komentarze na temat wyglądu naszego miasta, ciągle obserwowane w mediach społecznościowych i na forach internetowych. Takie opinie utrzymują się niezmiennie od lat i dominuje w nich przekonanie, że pomimo trwających remontów i inwestycji, zarówno samorządowych, jak i prywatnych, przestrzeń publiczna wciąż nie wygląda dobrze –dodaje mieszkaniec.
Ciesielski wnioskuje aby radni przyjęli uchwałę krajobrazową, która uporządkuje chaos reklamowy.
- Rady Gmin mogą ustanowić akty prawa miejscowego, tzw. uchwały reklamowe. Dokument ten określa m.in.: gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie powinny mieć gabaryty, a także z jakich materiałów mogą być wykonywane. Jednocześnie, możliwy jest podział miasta na strefy różniące się zasadami reklamy zewnętrznej, co ułatwia szczególną ochronę obszarów zabytkowych. Sama uchwała zgodnie z wymogiem ustawowym musi dopuszczać okres przejściowy nie krótszy niż rok, żeby umożliwić przedsiębiorcom bezproblemowe dostosowanie się do nowych przepisów. Chociaż praca nad uchwałą krajobrazową to proces długotrwały i złożony, już wiele miast w Polsce, nie tylko tych największych, ale również tych porównywalnych z Kutnem (jak Ciechanów) lub mniejszych (jak Wadowice), uchwaliło takie przepisy lub jest w trakcie ich opracowywania i konsultowania - przekonuje mieszkaniec. - Od kilku lat Kutno inwestuje w promocję i budowę marki Miasta Róż. Chaos wizualny w przestrzeni publicznej znacznie ogranicza ten stopniowo budowany potencjał turystyczny. Po zakończeniu wspomnianych inwestycji pozytywne wrażenie może nie być pełne, jeśli do wyglądu zmodernizowanego placu Wolności czy placu Piłsudskiego z odbudowanym Pałacem Saskim nie dołączy estetyka i spójność elewacji okolicznych kamienic. Przy zwiększonym ruchu turystycznym konieczność zainwestowania przez przedsiębiorców w eleganckie i spójne szyldy - nawet gdyby była początkowo postrzegana przez nich jako niepotrzebny koszt -ma szansę okazać się dla nich korzystna finansowo w dłuższej perspektywie.
Zespół radców prawnych Urzędu Miasta Kutna zdecydował, że petycja powinna trafić do prezydenta i z jego upoważnienia odpowiedział na nią Jacek Boczkaja, zastępca prezydenta.
- W pełni podzielam i zgadzam się z poruszanym problemem. Rada Miasta Kutna 20 września 2016 roku podjęła uchwałę w sprawie przygotowania projektu uchwały zasad i warunków usytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane. Przygotowanie powyższej uchwały będzie poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi zarówno z mieszkańcami, jak i lokalnymi przedsiębiorcami. W planach jest również zorganizowanie konferencji poświęconej tej problematyce, a na którą zaproszeni zostaną przedstawiciele miast, w których zostały wprowadzone ww uchwały - odpowiada Jacek Boczkaja. - Po opracowaniu projektu uchwały należy ją uzgodnić z organami określonymi w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzeni, następnie projekt jest wykładany do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni. W czasie wyłożenia i przez okres 14 dni po zakończeniu tego okresu, zainteresowane strony mogą składać uwagi do projektu uchwały.
Dalej zastępca prezydenta opisuje procedurę wprowadzenia w życie uchwały. Jednak jak widać z odpowiedzi nie ma żadnych efektów pracy nad tą uchwałą, a przygotowania do jej wprowadzenia w życie rozpoczęły się dwa lata temu we wrześniu.
t22:56, 05.06.2018
10 0
Ekipa Burzyńskiego chyba nie nadąża za postępem. 22:56, 05.06.2018
precz z różem07:38, 06.06.2018
11 0
Dwa lata i jeszcze nic nie przygotowali? To co robią ci urzędnicy a jest ich tam jak przysłowiowych "mrówków".Teraz w Kutnie wszystko na różowo nawet przystanki na których całkiem niezłe legowiska mają bezdomni. Może jeszcze zalecą nam różowe zasłonki w oknach ?Możecie mówić ,żę miasto róż , malować na różowo , proponować tabliczki różowe a syf i brud jest wizytówką tego miasta , niestety.No cóż jaki pan taki kram jak mówi polskie przysłowie. 07:38, 06.06.2018
Nicko12:59, 06.06.2018
1 1
Cóż. Idą wybory i w tym tkwi szkopuł. Swego czasu na chwil kilka przed wyborami wprowadzono zakaz reklam wyborczych w autobusach komunikacji miejskiej. Teraz miasto zasłania się tajemniczym "mieszkańcem" i próbuje zagrywać potencjalnym kandydatom spoza słusznego układu na naosie. 12:59, 06.06.2018
tolek13:16, 08.06.2018
0 0
Nie mogą się teraz narażać - przecież wybory tuż, tuż. A taki reklamodawca to też wyborca, więc uchwała jeszcze sobie poczeka. 13:16, 08.06.2018