Zamknij

Jak rozliczyć BUS do 3,5 tony - kilka rad

11:38, 20.02.2020 (.) Aktualizacja: 11:48, 20.02.2020
Skomentuj

Polskie prawo nie nakłada obowiązku stosowania tachografów i innych urządzeń monitujących czas pracy w pojazdach do 3,5 tony. Nie oznacza to jednak, że transport ten nie podlega ograniczeniom czasu jazdy i odpoczynku oraz konieczności rozliczania czasu pracy.

Czas pracy kierowcy busa do 3,5t

Chociaż prawo nie zobowiązuje do posiadania tachografu w pojeździe poniżej 3,5 t, to czas pracy ustalany jest przepisami ustawy. Uznaje ona za kierowcę każdą osobę zatrudnioną na umowę o pracę, samozotrudnionych oraz zleceniobiorców w firmach przewozowych, którzy wykonują przewóz drogowy pojazdem powyżej 3,5 t oraz o dopuszczalnej masie do 3,5 t. Dlatego też dla każdego kierowcy busa prowadzona musi być ewidencja czasu pracy. Chociaż pojazd nie posiada urządzeń rejestrujących, dokumentacja musi być prowadzona starannie.

Ewidencja czasu pracy kierowcy busa

Ewidencja czasu pracy kierowcy – na czym polega i jak ją rozliczać? Dokumentacja musi zawierać godziny pracy kierowcy w poszczególnych dobach, godziny nadliczbowe, pełnione dyżury, pracę wykonywaną w godzinach nocnych, w dni ustawowo wolne, niedziele, święta. Wyszczególnione muszą być w niej nieobecności w pracy, ich wymiar i rodzaj. Ważną częścią dokumentacji jest czas pracy delegowanej na terenie innego kraju, gdzie obowiązują minimalne warunki wynagrodzenia. W Niemczech przepisy zobowiązują do kontrolowania czasu pracy kierowców samochodów o masie całkowitej 2,8 do 3,5 tony. Musi on uwzględniać zarówno czas jazdy, jak i odpoczynku. Ponadto, pracownik delegowany do pracy na terenie Niemiec musi być wynagradzany według obowiązującej tam minimalnej płacy godzinowej w Euro.

Jak rozliczać busy?

Zasady czasu pracy dla kierowców busów są identyczne z zasadami obowiązującymi kierowców cięższych pojazdów. Prowadzenie dokumentacji i rozliczanie ręczne jest bardzo kłopotliwe zarówno dla kierowcy, jak i dla firmy transportowej, zwłaszcza przy trasach międzynarodowych. Zajmuje to mnóstwo czasu i wymaga śledzenia na bieżąco zmian prawnych wchodzących w państwach, do których firma wysyła transporty. Czas pracy może być kontrolowany nie tylko przez Państwową inspekcję Pracy, ale także przez służby celne za granicą.

Za błędne wypełnienie dokumentacji lub jej brak grożą surowe kary. Rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy ocrk.pl, które gwarantuje zawsze poprawne rozliczenie czasu pracy i płacy kierowcy.

 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%