Zamknij

Pierwszy stopień referencyjności na Oddziale Ginekologiczno-Położniczym. Wojewoda przychylił się do wniosku prezesa spółki

13:19, 19.02.2020 O.R Aktualizacja: 17:50, 20.02.2020
Skomentuj Od lewej Daniel Kowalik starosta i wicestarosta Marek Jędrzejczak fot. Cezary Kucharczyk Od lewej Daniel Kowalik starosta i wicestarosta Marek Jędrzejczak fot. Cezary Kucharczyk

Wojewoda Łódzki przychylił się do wniosku prezesa Kutnowskiego Szpitala Samorządowego o zmniejszenie liczby łóżek na Oddziale Ginekologiczno-Położniczym. Jak informuje zarząd powiatu na dzisiejszej sesji Rady Powiatu Kutnowskiego oddział ten będzie działał bez odcinka Ciąży Powikłanej.

Wprowadzony w życie przed decyzją wojewody plan naprawczy w szpitalnej spółce jak pisaliśmy wcześniej wprowadzał zwolnienia pracowników i ograniczenie liczby łóżek na poszczególnych oddziałach. Z oddziału ginekologiczno-położniczego prezes Andrzej Pietruszka zwolnił położne, przygotowując oddział do zmiany stopnia referencyjności z drugiego na pierwszy. 

- Co do zmiany poziomu referencyjnego oddziału położniczo-ginekologicznego i neonatologicznego z II na I potwierdzam, że otrzymaliśmy taki wniosek od dyrekcji KSS. W Łódzkiem jest 9 oddziałów położniczych na II poziomie referencyjnym (m.in. Bełchatów, Tomaszów, Piotrków), natomiast większość szpitali o znaczeniu powiatowym prowadzi porodówki i neonatologię na I poziomie referencyjnym. Jeśli Szpital uzyska zgodę to pacjentki w ciąży powikłanej lub mnogiej, których lekarz zdecydował, że poród powinien się odbyć na oddziale o II poziomie referencyjnym, będą mogły wybrać jeden z 8 szpitali na II poziomie: najbliżej w Zgierzu, Łodzi. Oczywiście mogą też skorzystać ze szpitala na III poziomie: Madurowicza lub ICZMP. Oczywiście jeśli do szpitala trafi pacjentka w takiej ciąży, np. już w trakcie akcji porodowej szpital będzie mógł jej udzielić pomocy, bo lekarze na oddziale mają odpowiednie doświadczenie. Taki poród - z ciąży powikłanej - będzie mógł być rozliczony za zgodą NFZ - informowała w grudniu ubiegłego roku rzecznik oddziału łódzkiego NFZ Anna Leder.

Wczoraj natomiast otrzymaliśmy dość enigmatyczną odpowiedź z Biura Prasowego Wojewody Łódzkiego na pytanie o jego decyzję w sprawie referencyjności kutnowskiego oddziału:  Informacja dotycząca stopnia referencyjności oddziału szpitalnego nie jest wpisywana do rejestru. Do rejestru RPWDL wpisywana jest informacja, czy podmiot został zakwalifikowany do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (tak lub nie), bez wskazania poziomu referencyjnego, (Dział I, rubryka 30 księgi rejestrowej).Jednocześnie informujemy, że decyzja administracyjna wydawana jest w przypadku wniosku o wykreślenie podmiotu z RPWDL. Natomiast wpis do rejestru lub zmiana wpisu w RPWDL to czynność techniczna dokonywana w wyżej wymienionym systemie, po dokonaniu której podmiot otrzymuje stosowne zaświadczenie.

Dyskusję na temat bieżącej sytuacji szpitala dziś w punkcie sprawy różne rozpoczął radny Krzysztof Debich, pytając co się dzieje w szpitalu, czy jest już decyzja wojewody w sprawie pierwszego stopnia referencyjności oddziału gin.-poł. i inne.

- Prosiłbym aby zadał pan te pytania na piśmie - powiedział Daniel Kowalik. - Na pewno na wszystko odpowiemy. Chcę panu udzielić po prostu rzetelnych informacji.

- To jest zwykły unik. Proste pytanie, czy jest zlikwidowany drugi stopień referencyjności czy liczba łóżek się zmniejszyła - mówił Debich. - Państwo celowaliście w pytaniach do mnie, pamiętam, miało być tu i teraz. Starałem się odpowiadać na wszystkie te pytania na bieżąco. Jak była sesja to bylem duszony że tak powiem, żeby na wszystkie pytania odpowiadać. Sformułujemy te pytania i proszę o odpowiedź według stanu na dzisiaj.

- Panie radny przykro mi, że pan jako złą kartę przedstawia, że chcę panu udzielić jak najkonkretniejszych odpowiedzi. Ma pan rację, śledziłem scenę polityczną w tamtej kadencji, nie będąc radnym. Ma pan rację, udzielał pan zawsze informacji, ale te informacje nie do końca może były rzetelne i dlatego może i ja zderzyłem się z wiedzą sesyjną w kwestii szpitala i ona okazała się w niektórych sprawach przemilczana. Z mojej strony nie musi pan się tego obawiać. (...) Na tę chwilę mogę panu powiedzieć, wszystko idzie w jak najlepszym porządku, zgodnie z przyjętym planem naprawczym - odparł Kowalik. 

- Z racji wieku potraktuję ulgowo, że tak powiem, wciskanie nieprawdy, przez pana starostę - ripostował były starosta Debich. - Nie chcę podgrzewać atmosfery, tylko uzyskać odpowiedzi, na pytania które nurtują radnych. Rzeczywiście śledził pan to dokładnie, co było widać u nas w starostwie powiatowym.

- Proste pytanie, tu i teraz. Istnieje jeszcze OCP czy nie istnieje? - spytał radny Bartosz Serenda.

- W tej chwili jest już pierwszy stopień referencyjności, zgodnie z decyzjami - powiedział starosta Kowalik. - OCP to nie jest oddział, oddział ginekologiczno-położniczy nadal funkcjonuje. 

- Czy w ramach tego oddziału OCP nadal istnieje? Proste pytanie zadaję, a pani radna Pietrusiak odpowiada, że na piśmie odpowie - powiedział Serenda. - Spytam się panią która godzina, to też mi pani odpowie na piśmie?

- Jest pierwszy stopień referencyjności, OCP to był trakt oddziału gin.-poł. -odpowiedziała Jolanta Pietrusiak, członek zarządu powiatu. 

- Czy teraz pacjentka skorzysta z OCP?

- To jest oddział ciąży powikłanej, mamy pierwszy stopień referencyjności czyli nie może skorzystać - powiedziała J. Pietrusiak. 

- Sprostuję. Każdej pacjentce, która będzie w stanie zagrożenia życia, udzielona będzie pomoc w szpitalu kutnowskim - powiedział starosta Daniel Kowalik. 

Radny Bartosz Serenda próbował uzyskać wsparcia u przewodniczącego rady Marka Ciąpały, aby zdyscyplinował zarząd do udzielania odpowiedzi.

- Czy w tej sprawie wypowiadał się wojewoda? - pytał radny Serenda. 

- Tak. Decyzja wojewody określa wpis do rejestru - odparł Kowalik. - Nie jestem w stanie przytoczyć zapisu, ale decyzja jest pozytywna.

Radny Serenda próbował wymóc na przewodniczącym aby odczytał publicznie pismo pielęgniarek i położnych. Pismo do prezesa szpitalnej spółki Andrzeja Pietruszki zostało skierowane do wiadomości kilkunastu instytucji w tym Rady Powiatu Kutnowskiego i Rady Miasta Kutna. (tam również nie zostało odczytane) 

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(37)

TataTata

24 5

Fatalna informacja. Fatalna.
Być może trzeba dorosnąć, ożenić się, przeżyć ciążę i poród żony lub dwa, żeby doświadczyć jak ważna dla Kutna i regionu była to usługa.
13:50, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

bez histeriibez histerii

7 8

Nie w każdym szpitalu powiatowym jest oddział ciąży powikłanej tzw OCP i jakiegoś larum nie słychać . Poza tym zdaje się ,że tych ciąż powikłanych to było na wyrost i nie róbcie z tego tragedii i nie grajcie na emocjach. Sporo pacjentek rodzi w szpitalach ościennych bo nie każda chce mieć cięcie cesarskie na siłę. 16:30, 19.02.2020


reo

MatkaMatka

19 6

Pis postawił na swoim, teraz niech wezmą jeszcze kredyt na dzieści milionów i położą szpital. Tam już nie ma kto pracować ludzie 13:52, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WitoldWitold

12 1

Za poprzedników byli zwalniani lekarze z różnych oddziałów w ty z oddziału chirurgicznego gdzie nikt nawet palcem nie ruszył ,żeby dobrych fachowców zatrzymać . Nie było słychać lamentów.Od lat szpital jest źle zarządzany i kropka. 16:34, 19.02.2020


Nie wierzęNie wierzę

16 5

To jest zdaniem starosty decyzja pozytywna??????????? 14:02, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Oooo-żeż!!!Oooo-żeż!!!

7 5

Czyżby te przestraszone ponad miarę "trefne" fizjonomie poszukiwały rozumu w otchłani butelkowej wody, booo.... nigdzie indziej już pomocy w "rozświetleniu" onych umysłów nie odnajdą ?!? A może, po prostu, baaardzo odporne jest to towarzycho na zgłębianie jakiejkolwiek wiedzy iiii.... tym sposobem zdrowa woda (chociażby) zdrowia im doda, bo o rozumek za późno ?!? Pytamy, bo pytać zawsze wolno, tak?
Natomiast jeżeli chodzi o szpetalikowy przybytek, to jeszcze dłużej niech ta folklorystyczna, politykierska ferajna zabawia się tą "zabawką", tym szybciej dosięgnie on (szpetalik) przysłowiowego dna, lub jak kto woli, ostanie się tylko "szkieletem" oznajmiającym przyszłym pokoleniom politykierskie bezmózgowie, oszołomstwo, prostactwo i totalną niewiedzę w zarządzaniu jakimkolwiek podmiotem, o zgrozo !
P.S.
Zupełnie na marginesie powiadamy tak - na POHYBEL peło-wiacikowym, komuszo-zsl-samobronowym, politykierskim tłuczkom !!! 16:28, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwatorobserwator

15 2

Od lat zmniejszanie liczby łóżek z 610 do niewiele ponad 200 i jakoś nikt kopii nie kruszył? Gdzie byliście mieszkańcy miasta , gdzie byli byli starości, radni? Jak oddawano rtg , jak oddano oddział dializ , jak oddali złotą kurę tzn laboratorium gdzie ci co teraz gardłują byli? 16:49, 19.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

pacjentpacjent

13 0

No jeszcze urologię jak likwidowali to nawet nikt nie pisnął, prawda? 16:50, 19.02.2020


pacjentkapacjentka

13 0

Zapomniałeś o likwidacji okulistyki . 16:55, 19.02.2020


JaJa

9 4

Żadna tragedia leczą się w Kutnie a co do rozwiązania jadą rodzic do dużego miasta 16:59, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pacjentkapacjentka

9 0

Bo nie każda ciężarna chce mieć cięcie jak nie ma takiej potrzeby. 17:03, 19.02.2020


???!!!!!$$$$$???!!!!!$$$$$

10 1

"Oczywiście jeśli do szpitala trafi pacjentka w takiej ciąży, np. już w trakcie akcji porodowej szpital będzie mógł jej udzielić pomocy, bo lekarze na oddziale mają odpowiednie doświadczenie. Taki poród - z ciąży powikłanej - będzie mógł być rozliczony za zgodą NFZ - informowała w grudniu ubiegłego roku rzecznik oddziału łódzkiego NFZ Anna Leder."
Czy teraz aby nie wzrosną hurtowo ciąże powikłane ,żeby nie przepuścić cięcia cesarskiego.? 17:00, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

matka polkamatka polka

21 5

Jeśli jest zgoda wojewody na likwidację OCP, uważam że niezbędnego do opieki nad ciężarnymi u których pojawiają się symptomy jakichkolwiek powikłań w przebiegu ciąży, to ja się pytam kiedy wojewoda podejmie decyzję o likwidacji starostwa powiatowego bo ono nam kobietom i przyszłym matkom NA PEWNO do niczego nie jest potrzebne. 18:10, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do matka polkado matka polka

4 8

Kobito przecież tych ciąż powikłanych nie ma na kopy. Nie róbcie problemu.W Łowiczu , w Łęczycy jest pierwszy stopień i jakoś nikt nie krzyczy o likwidacji starostwa czy innej instytucji.Na zachodzie ciężarna przez całą ciążę nie widzi ginekologa tylko opiekuje się nią położna i nikt nie protestuje.
Idąc twoim tropem myślenia należy zlikwidować autobusy , pociągi bo przecież ludzie mają lub mogą sobie kupić samochody ,itd. 18:18, 19.02.2020


strzykawkastrzykawka

11 3

Obudziły się pielęgniarki i położne, teraz?A co nie zorganizujecie strajku jak w poprzednich dawno minionych czasach? A co nie zorganizujecie specjalnej sesji w powiecie ? Kiedyś byłyście takie odważne i zapełniłyście razem z lekarzami całą salę starostwa bo ówczesny dyrektor od was wymagał pracy i lojalności ? 18:12, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No tak No tak

4 0

Pielęgniarki mają piękne pensje dps, zole czekają i inne szpitale 11:06, 20.02.2020


TaczkiTaczki

8 6

Nie widzę tu żadnego larum, chyba że nie podoba się nowej władzy że w ogóle ktoś ma opinię, że to fatalna decyzja. Młody starosta może się pakować. Będą taczki 18:27, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NieNie

3 1

Przecież to nie tragedia jest gdzie rodzic 11:03, 20.02.2020


PigułaPiguła

3 0

https://ekutno.pl/pl/640_publicystyka/29237_bedzie-od-nowa-na-oddziale-ginekologiczno-polozniczym.html 18:59, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Łeczycanka z konieczŁeczycanka z koniecz

4 0

Cytat z powyższego:
"Trochę historii Oddziału Ginekologiczno-Położniczego z dziejów spółki KSS

Przypomnijmy, częściowo ekipa z Gostynina już obstawiła kutnowski oddział w sierpniu 2014 roku. Jak mówił wówczas prezes KSS Andrzej Musiałowicz nowy ordynator w Kutnie, a były kierownik takiego samego oddziału w Gostyninie dr n. med. Romualda Juchnowicz-Bierbasz i jego zastępca Mariusz Kocik mieli sprawić znaczny wzrost porodów, o 300 w roku czyli około 1000, względem lat ubiegłych. W połowie sierpnia 2014 roku Cezary Lipiński, zastępca Musiałowicza mówił, że za nowymi lekarzami ordynatorem Juchnowiczem i jego kolegą z Gostynina mają przyjść pacjentki i zarząd szpitala właśnie w nich upatruje odnowienie renomy kutnowskiego oddziału ginekologiczno-położniczego."
Odnowili - 30 łóżek, I stopień referencji. Pacjentki nie przyszły a poszły gdzie indziej, byle nie spotkać się z obecną kadrą. 30 łóżek to chyba za dużo. 6-7 w oddziałach zachowawczych, to może 10 na położnictwie. Na cięcia cesarskie wystarczy. 22:27, 19.02.2020


Papapa DanieluPapapa Danielu

10 8

Taczki dla Kowalika 19:01, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

I zrobiłI zrobił

5 0

https://ekutno.pl/pl/640_publicystyka/41177_pudrowanie-rozbitego-nosa-prezes-zrobi-co-zaplanowal.html 19:05, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PapaPapa

9 4

Jeszcze się taki nie urodzil co by wszystkim dogodził głowa do gory 19:29, 19.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SprawiedliwośćSprawiedliwość

9 0

Poprzedniego nie wywieźli. Sam przegrał. 19:37, 19.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

dopytaćdopytać

4 0

No to może popytajcie poprzedniego co zrobił w kwestii szpitala a nie żeby zmykał i unikał niewygodnych pytań. 15:05, 20.02.2020


DziwneDziwne

11 4

Przecież dzisiejsza sytuacja jest skutkiem działalności starosty Dębicha. To wtedy zamknięto dochodowy oddział wewnętrzny w szpitalu. Jeszcze długo szpital się nie pozbiera po rządach Dębicha 19:45, 19.02.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

To dopiero dziwneTo dopiero dziwne

4 7

Tak prawda starosta Debich zamknął oddział wewnętrzny a otworzył oddział kardiologiczny ( mój ojciec ma uratowane życie) a starosta Kowalik zamyka oddział O CP to się okaże ile kobiet będzie miało problem, wiadomo jaki.Przykre 19:59, 19.02.2020


PrywataPrywata

10 4

Oddział zarabiający zamknął dębich i nie ma na ocp 20:14, 19.02.2020


nic dziwnegonic dziwnego

4 2

Przecież nie otworzyl zadnej kardiologii bo zamknieta interna stoi pusta.Nic sie nikomu nie stanie z powodu zamknietego OCP,tak jak nic się nie stalo i nikt nie ubolewal jak ze 106 łóżek ginekologoczno położniczych zrobiło się 30 i to nie dzisiaj.Nikt tego nie zauważył?Teraz lament? 15:22, 20.02.2020


transparentność.transparentność.

4 0

Ale zatrudnić kolegę radnego na stanowisko kierownicze( w jednostce podległe starostwu) i to jako nadzór nad remontem SOR to były starosta potrafił?I pieniądze na pensyjkę 7 tys (BIP) były?A kwalifikacje były , a niedoróbki są ? Są .Czy telewizor z SOR taki co był dla pacjentów znalazł się czy się gdzieś zapodział , a stary nie był? Czy może został wpisany w starty ?Tylko pytam. 20:44, 21.02.2020


CiekaweCiekawe

7 5

W krajowym pisie na krysztalowym wizerunku pojawiają się rysy. Jak nie Sądy, to Banaś, jak nie Banaś to palec Lichockiej i wiele wiele innych. Ludzie do 500+ przywykli i coraz słabiej je czują bo inflacja ruszyła i wszystko drogie.
Już przegrany senat, jest realna szansa że za chwile Duda tez przegra, a wtedy wśród władzy zrobi sie nerwowo co dalej?
W tutejszym pisie też jest pare ciekawych transferów i ciekawych politycznych korzeni.
Jak myslicie co to towarzystwo zrobi dalej? Bedzie miało honor i jaja aby stac przy swoich poglądach czy może jedynym poglądem będzie pełna micha? 14:40, 20.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kutnianinkutnianin

4 0

Znam wiele osób, którzy korzystali z usług szpitali poza Kutnem. A dlaczego sami sobie odpowiedzcie. 18:09, 20.02.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Moto-kotMoto-kot

1 1

Kutnowski OCP nie miał zbyt wiele do zaoferowania. Jeśli ktoś chce być dobrze zaopiekowany podczas ciąźy i porodu musi szukać miejsca poza Kutnem. 06:30, 21.02.2020


MamuśkaMamuśka

3 0

No co ty gadasz jak pacjentki miały cięcia na życzenie lub za intensywną namową niektórych lekarzy.Fenicjanie przecież wynależli środek płatniczy. 12:04, 21.02.2020


remontremont

2 1

Rozpaczacie nad oddziałem OCP , a nie wiecie ,że on jest nieczynny od barrrrrrrdzo długiego czasu?Nie wiedzieliście , no proszę widać ,że jakie jest wasze zainteresowanie. 20:35, 21.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

6363

3 0

Zmniejszyć oddział bo przynosi straty tylko kto za to odpowiada oczywiście ordynator to on ma tak organizować pracę żeby tych strat nie było.I w nagrodę został w pracy a zwalnia się pracowników którzy nie mają wpływu na finanse.Lekarze będą mieli nadal swoje pacjętki.Kiedyś była okulistyka podobno przynosiła stratyto ją zmniejszono na pół oddziału a potem i to pół zamknięto bo był za mały oddział żeby mógł się bilansować.Nad wejściem do szpitala pisze PACJENT NASZYM PRACODAWCĄ tylko co z tego jak tych pracodawców jest coraz mniej Mniej pacętów mniej wykonanych hospitalizacji tzn mniej pieniędzy i kółko się zamyka. 14:56, 23.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MałgośkaMałgośka

1 0

W kutnowskim szpitalu żaden ordynator za nic nie odpowiada. 15:44, 24.02.2020


0%