Zamknij

Jak uzyskać decyzję na wytwarzanie, zbieranie i transport odpadów?

11:37, 20.11.2018 (.) Aktualizacja: 11:38, 20.11.2018
Skomentuj

Prowadzenie niemal każdej działalności wiąże się z wytwarzaniem odpadów. Czasami też konieczne jest ich odpowiednie zbieranie czy transportowanie. W wielu przypadkach taka działalność regulowana jest normami prawnymi i wymaga uzyskania stosownych zezwoleń. Kto obowiązany jest uzyskać zgodę na wytwarzanie, transport czy zbieranie odpadów i co zrobić, żeby ją otrzymać?

Wytwarzanie odpadów w ramach działalności

Wiele firm wytwarza odpady związane z prowadzoną przez nie działalnością. Niektóre z nich obowiązane są jednak uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Taka sytuacja ma miejsce, gdy w wyniku eksploatacji instalacji ilość wytwarzanych odpadów niebezpiecznych przekracza 1 tonę rocznie, a w przypadku innych odpadów – 5 tysięcy ton rocznie. Przykładowo – warsztat samochodowy za pomocą urządzeń stosowanych podczas pracy wymienia między innymi oleje czy inne płyny samochodowe, które można zakwalifikować jako odpady niebezpieczne. Jeśli więc roczna ilość takich odpadów przekracza tonę, konieczne jest uzyskanie zezwolenia. Jeśli natomiast odpady nie byłyby produkowane w związku z eksploatacją instalacji, firma nie musi mieć zgody na ich wytwarzanie, niezależnie od ilości.

Definicja wytwórcy odpadów

Zgodnie z Ustawą o ochronie środowiska wytwórcą odpadów jest każdy, kogo działalność lub bytowanie powoduje powstanie odpadów. Za wytwórcę uważa się ponadto każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie, jak również inne działania, które powodują zmianę charakteru lub składu tych odpadów.

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów

Wytwórca odpadów obowiązany jest uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów. W tym celu złożyć stosowane podanie do właściwego organu. W zależności od danego przedsięwzięcia będzie to wojewoda albo starosta. Takie pozwolenie wydawane jest na wniosek prowadzącego instalację.

Jak powinien wyglądać wniosek pozwolenia?

Aby móc uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów, należy zadbać o spełnienie wszystkich wymogów formalnych. We wniosku przygotowanym dla starosty lub wojewody powinno znaleźć się:
- oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
- adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji oraz informacja o jej tytule prawnym
- do wniosku powinny zostać dołączone także informacje o rodzaju instalacji, stosownych urządzeniach i technologiach;
- informacja o rodzaju prowadzonej działalności;
- opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji;
- wnioskodawca powinien również zamieścić informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację, wielkości źródła powstania albo miejsca emisji, a także deklarowanym czasie eksploatacji instalacji i czasie, na jaki wydane ma być pozwolenie.

Załączniki do wniosku

Oprócz złożenia stosownego wniosku należy także zadbać o dołączenie do niego wszelkich niezbędnych dokumentów. Pierwszym załącznikiem powinno być potwierdzenie, że wnioskodawca uprawniony jest do występowania w obrocie prawnym, w drugim – streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym. Wniosek wraz z dokumentami składa się do starosty właściwego ze względu na lokalizację miejsca wytwarzania odpadów, a jeśli instalacja wymaga raportu środowiskowego – do marszałka województwa. Wniosek podlega ponadto opłacie skarbowej.

Zbieranie i transport odpadów

Zgodnie z ustawową definicją za zbieranie odpadów uważa się każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania. Taka działalność, tak samo jak transport odpadów, wymaga uzyskania stosownego zezwolenia.

Wniosek o zbieranie czy transport odpadów

We wniosku złożonym do właściwego starosty powinny znaleźć się:
- wyszczególnione rodzaje odpadów;
- określenie ilości poszczególnych rodzajów;
- oznaczenie miejsca prowadzenia działalności w zakresie zbierania odpadów;
- wskazanie miejsca i sposobu ich magazynowania, a także szczegółowy opis stosowanych metod odzysku czy unieszkodliwiania;
Wnioskodawca obowiązany jest też:
- przedstawić możliwości techniczne i organizacyjne, które będą pozwalały należycie wykonywać daną działalność;
- określić okres wykonywania takiej działalności.
Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów wydawane jest przez właściwy organ na czas oznaczony, który nie może być jednak dłuższy niż dziesięć lat.

W zakresie zezwoleń na przetwarzanie oraz zbieranie odpadów pomaga firma Eko Projekt - https://www.eko-projekt.com/oferta/gospodarka-odpadami-wytwarzanie-odpadow.

Kiedy zezwolenie nie jest wymagane?

Istnieją także przypadki, w których zezwolenie nie jest wymagane. Dzieje się tak przede wszystkim w sytuacji, gdy dana osoba posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów lub decyzję zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, a także w przypadku zbierania odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości przez osobę nią władającą. Istnieje także kilka rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia. Zostały one wyszczególnione w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%