Zamknij

Jak uzyskać wpis do KRS?

06:07, 11.11.2019 (.) Aktualizacja: 06:09, 11.11.2019
Skomentuj

Niektóre formy działalności gospodarczej wymagają uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Jest to rejestr jawny i przyjmuje się, że zawarte w nim informacje są prawdziwe. Jeśli jest inaczej, to przedsiębiorcy grożą sankcje. Powinien więc dobrze sprawdzić informacje dotyczące jego firmy zawarte w rejestrze KRS i dobać o ich aktualizacje w przypadku jakichkolwiek zmian w firmie. Warto wiedzieć jak wygląda na przykład rejestracja spółki z o.o. - jak uzyskać wpis do KRS, w jaki sposób to zrobić i jakie dane owy rejestr zawiera. 

Formy działalności wymagające wpisu do KRS

Podmioty zobowiązane do rejestracji w KRS są wyszczególnione w art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. O wpis do KRS muszą wystąpić, między innymi, następujące podmioty:

  • spółki akcyjne;
  • spółki komandytowe oraz komandytowo-akcyjne;
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.);
  • stowarzyszenia;
  • fundacje;

Dane zawarte w KRS

Krajowy Rejestr Sądowy jest jawny i zawiera informacje dotyczące danego przedsiębiorstwa, takie jak na przykład:

  • jego adres oraz numery identyfikacyjne;
  • dane osoby reprezentującej spółkę, dane wspólników;
  • jego kapitał oraz zakres działalności;
  • jego historię wpisu.

Jak uzyskać wpis do KRS?

Wpis do rejestru KRS dokonuje się na wniosek uprawnionego do tego podmiotu. Wniosek ten można złożyć na urzędowym formularzu, dostępnym w dwóch wersjach:

  • drukowanej - osobiście lub za pośrednictwem poczty;
  • elektronicznie - przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego, który jest weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu bądź potwierdzany profilem zaufanym Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Wpis do KRS podlega opłacie - podstawą jest oplata sądowa (500 zł), ale niektóre przypadki wymagają opłacenia ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (100 zł). Na złożenie wniosku (pod rygorem kary grzywny) ma się nie więcej jak 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu. Wpis można uzyskać samodzielnie lub jeśli nie czujemy się biegli np. w procesie rejestracji sp. z o.o., możemy skorzystać z pomocy biura rachunkowego, które posiada specjalistów biegłych w owych przepisach.

Dokumenty niezbędne do uzyskania wpisu do KRS, to między innymi:

  • umowa (statut) bądź wypis z aktu notarialnego, jeśli umowa przybrała taką formę; 
  • oświadczenia osób reprezentujących spółkę zawierające zgodę na ich powołanie oraz ich adresy do doręczeń;
  • dokument o powołaniu członków zarządu spółki (w przypadku spółki z o.o., akcyjnej, partnerskiej z zarządem) ewentualnie pozostałych organów, a także nazwiska, imiona i adresy członków zarządu na osobnej kartce;
  • wykaz wspólników wraz z ich adresami albo listę wspólników spółki z o.o., na osobnej kartce;
  • listę zawierającą nazwisko i imię oraz adres do doręczeń albo firmę lub nazwę i siedzibę członków organów lub osób uprawnionych do powołania zarządu (w przypadku spółki  z o.o. lub akcyjnej);
  • oświadczenie zarządu o wniesieniu kapitału (w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej, z o.o., akcyjnej).
(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%