Zamknij
REKLAMA

Jaki napęd do bramy garażowej wybrać?

16:22, 05.11.2019 | (.)
Skomentuj

Bramy garażowe automatyczne to już standard. Sprawdź na co zwracać uwagę wybierając napęd do drzwi garażowych i jak wybrać napęd do rodzaju bramy. Brama garażowa z napędem pozwala na otwieranie garażu bez wychodzenia z samochodu. Sprawdź jak wybrać napęd warto zamontować do bramy garażowej uchylnej, segmentowej i skrzydłowej.

Odpowiedni napęd do bramy garażowej zapewni bezpieczeństwo naszego samochodu oraz wygodę codziennego użytkowania garażu. Bramy otwierane są zdalnie przy użyciu niewielkiego pilota, który możemy przypiąć do kluczyków. Napęd do bramy garażowej można kupić wraz z bramą lub już po jej zamontowaniu. Na wybór odpowiedniego napędu wpływ będzie miał nie tylko typ bramy, ale też jej wielkość i waga. Sprawdź, jaki napęd do bramy garażowej sprawdzi się u ciebie.

Jak działa napęd do bramy garażowej?

Napęd do bramy garażowej to urządzenie umożliwiające podnoszenie i opuszczanie bramy przy użyciu zdalnego pilota. Budowa napędu jest stosunkowo prosta. Siłownik wprawia w ruch ramię, które ciągnie lub pcha bramę. Poruszające się po szynach ramiona są napędzane paskiem zębatym lub standardowym łańcuchem. Moduł sterujący pracą siłownika instalowany jest przy siłowniku tuż pod sufitem lub w bocznej ścianie garażu, co jest zdecydowanie wygodniejszą opcją.

Współcześnie sprzedawane napędy posiadają zazwyczaj wbudowane odbiorniki radiowe, które pozwalają na obsługę bramy pilotem. W razie braku prądu czy inne awarii napędu, bramy garażowe są wyposażone w mechanizm otwierania ręcznego od wewnątrz i zewnątrz, jeśli zamontujemy klamkę. Wózek jezdny bramy może być poruszany przez:

  • napęd wrzecionowy,
  • napęd łańcuchowy,
  • pasek zębaty.

Ostatnie rozwiązanie cieszy się większą popularnością ze względu na cichszą pracę oraz łatwiejszą konserwację. Pas zębaty wzmocniony włóknem kewlarowym jest szczególnie odporny na rozerwanie i nie wymaga smarowania lub oliwienia.

Napęd do bramy garażowej - na co zwrócić uwagę przy wyborze?

By system napędowy spełniał swoja funkcje, musi być dopasowany do rozmiaru i wagi bramy. Napędy do bram garażowych mają siłę od 400N do 1200N, co pozwala na dopasowanie mocy ciągnięcia i pchania do ciężaru bramy. Jeśli garaż mieści dwa samochody, a brama jest szeroka, konieczny będzie napęd powyżej 1000N. Znaczenie dla wyboru odpowiedniej bramy będzie miał również preferowany czas otwierania i zamykania.

Przeciętna prędkość przesuwu napędu to 12 cm/s co przekłada się na otwieranie bramy w czasie około 15-30 sekund, choć można znaleźć napędy zdecydowanie szybsze. Jeśli zależy nam na jak największej trwałości systemu napędowego, warto wybrać taki z funkcją regulacji szybkości. Umożliwia to płynne otwieranie i zamykanie, co przekłada się na wolniejsze zużywanie elementów ruchomych. Jeśli zdecydujemy się na napęd z pasem zębatym warto zwrócić uwagę na silny mechanizm sprężynowy, który napina pas i zapewnia spokojny ruch bramy.

Decydując się na napęd elektryczny do bramy garażowej warto wybrać ten z systemem oszczędzania energii w czasie, gdy brama jest nieużywana. Nowoczesne napędy pobierają tylko od jednego do kilku watów, co w ciągu roku przekłada się na duże oszczędności. Napęd poruszający bramą można zamontować również w garażach bez przyłącza elektrycznego. W tym wypadku mechanizm zasilany jest przenośnym akumulatorem, który należy ładować co około 40 dni. Ładowanie nie powinno zająć więcej niż kilka godzin. W niektórych przypadkach możliwe jest też zamontowanie panelu słonecznego, który będzie ładował akumulator na bieżąco.

Niezależnie od rodzaju bramy garażowej, możemy skorzystać z napędu z dodatkowymi udogodnieniami. Wśród niż znajdziemy m.in. dodatkowe oświetlenie napędu, które z powodzeniem zastąpi lampy garażowe czy mechanizm do bramy wyposażony w czujnik wilgotności powietrza, który będzie automatycznie wietrzył garaż.

Elementy zapewniające bezpieczeństwo bramy garażowej

Brama garażowa z napędem musi być funkcjonalna i niezawodna. Decydując się na zakup warto zadbać o bezpieczeństwo użytkowania. Pilot do zdalnej obsługi bramy powinien mieć częstotliwość radiową inną niż np. w CB-Radiach samochodowych, by zapobiec niekontrolowanemu otwieraniu bramy. Najczęściej wybierana częstotliwość to 868,35 Mhz. Obecnie nadajniki w pilotach są wyposażone w systemy zmieniania jednorazowych kodów dostępu, które są dodatkowym zabezpieczeniem przed złodziejami. Pilot może otwierać całą bramę lub tylko jej część, by mógł nią przejść człowiek, co jest to szczególnie wygodne rozwiązanie przy bramach bocznych. Na jakie elementy dodatkowe zwrócić uwagę, jeśli chcemy mieć napęd do bramy garażowej?

  • Mechanizm awaryjnego otwierania bramy garażowej - przyda się w razie awarii napędu, braku zasilania lub zgubieniu pilota. Możemy zdecydować się m.in. na zamek na klucz, szyfr, kartę lub odcisk palca.
  • Zabezpieczenie przed nagłym opadnięciem bramy - ochroni nas i samochód na wypadek np. zerwania linki unoszącej bramę. Przy dużych bramach jest ono standardem, ale przy mniejszych może być konieczne oddzielne dokupienie mechanizmu.
  • Czujnik optyczny lub przeciążeniowy - uniemożliwi opadnięcie bramy garażowej, jeśli napotka ona jakąś przeszkodę. Zapewnia to bezpieczeństwo użytkowników oraz zmniejsza szansę na uszkodzenie bramy.
  • Hamulec ruchu bramy - elektroniczny wyłącznik krańcowy do napędu bramy zapewnia jej płynne otwieranie i zamykanie, bez uderzania o powierzchnię z dużą siłą.
  • Zdalne sterowanie bramą przez telefon - moduł GSM do otwierania bramy telefonem komórkowym pozwala kontrolować bramę garażową z dowolnego miejsca na świecie.
  • Zabezpieczenie przed podważeniem - po zamknięciu bramy następuje automatyczne ryglowanie bramy w szynie napędu. Uniemożliwia to otwarcie bramy z zewnątrz, nawet w przypadku braku prądu. Możliwe jest natomiast awaryjne otwarcie bramy od środka.

Napęd a rodzaj bramy garażowej

Napęd można kupić razem z bramą garażową lub zdecydować się na jego montaż nieco później. Przed wyborem napędu konieczne będzie pobranie dokładnych wymiarów garażu. Może się okazać, że wybrany napęd szynowy nie zmieści się.

Znaczenie ma nie tylko długość szyn, ale i wolna przestrzeń pod sufitem, jakiej będzie wymagało zainstalowanie napędu. Im niższy garaż, tym mniejsze pole manewru w kwestii wyboru mechanizmu. Napędy z bardzo płaską prowadnicą pasują do wszystkich popularnych bram garażowych.

  • Napęd do bramy garażowej uchylnej - do bramy garażowej uchylnej możemy zamontować dowolny napęd, o ile posiada on odpowiednią moc. Często wybieraną opcją są napędy mocowane na skrzydle bramy od strony garażu, które są dostosowane specjalnie do bram uchylnych.
  • Napęd do bramy garażowej segmentowej - brama garażowa segmentowa górna (pionowa) pozwala na instalację dowolnego typu napędu. Znaczenie ma tu przede wszystkim wielkość garażu oraz ciężar bramy. W przypadku bramy segmentowej bocznej konieczny będzie silniejszy napęd niż przy bramie segmentowej górnej. Montuje się go nad nadprożem otworu albo na ścianie bocznej i wyposaża w ramię umożliwiające horyzontalne otwieranie i zamykanie bramu.
  • Napęd do bramy garażowej skrzydłowej - napęd do bramy garażowej skrzydłowej jest najbardziej wymagający i zazwyczaj wymaga dopasowania do aktualnych warunków. O ile szerokość bramy nie przekracza 2,8 m, możemy zamontować tradycyjny napęd z ramionami ciągnącymi skrzydła. Jeśli możemy sobie pozwolić na lekkie zwężenie otworu wjazdowego, alternatywą dla napędu bramy garażowej może być napęd stosowany przy bramach wjazdowych na posesję.
()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© ekutno.pl | Prawa zastrzeżone