Zamknij

Dlaczego pasek jest lepszy od łańcucha rozrządu?

12:22, 26.06.2018 (.) Aktualizacja: 12:29, 26.06.2018
Skomentuj

Łańcuch czy też pasek to nieodłączne elementy potrzebne do skutecznego i wydajnego napędzania wałka rozrządu w samochodzie. W opinii wielu kierowców to łańcuch jest o wiele trwalszy i jest w stanie znieść więcej podczas eksploatacji pojazdu niż pasek. Czy jednak jest to prawda? Jak to wygląda w praktyce?

Łańcuch kontra pasek

Jeszcze jakiś czas temu praktycznie wszystkie jednostki napędowe były wyposażone w łańcuch rozrządu, który uznawany był za całkowicie bezobsługowy, trwały oraz odporny na wszelakie przeciążenia. Jednak z czasem producenci samochodów rozpoczęli produkcję o wiele lżejszych i wydajniejszych silników spalinowych, w których łańcuch rozrządu został z powodzeniem zastąpiony zębatym paskiem równie niezawodnym i wytrzymałym. Jednak żywotność ta jest z reguły z góry określona przez producenta w zakresie przebiegu samochodu i waha się pomiędzy 100 a 150 tys. km. Jest to na ogół granica, po przekroczeniu której pasek powinien zostać koniecznie wymieniony.

Bezkonkurencyjny

Kolejne lata innowacji technologicznej oraz prowadzonych prac nad udoskonaleniem jednostek napędowych w motoryzacji doprowadziły do sytuacji, że pasek rozrządu stał się bezkonkurencyjny dla łańcucha, stając się tym samym synonimem bezawaryjności oraz lepszej kultury pracy jednostki napędowej. Oczywiście łańcuchy rozrządu nadal pozostają w użyciu, jednak są one głównie w silnikach generujących duży moment obrotowy.

Dzisiejsze jednostki napędowe wyposażone w łańcuch rozrządu już nie są tak niezawodne, jak kiedyś, natomiast sam napęd tego typu jest jednym z najmniej wytrzymałych i dość problematycznych w eksploatacji w przeciwieństwie do jednostek wyposażonych w pasek rozrządu – przekonuje dystrybutor pasków rozrządu w iParts.pl.

W ruchu miejskim

Pasek rozrządu ma to do siebie, że jest bez przerwy napięty, bez względu na to czy jednostka napędowa pracuje, czy też nie. Duża elastyczność paska pozwala na jego dynamiczniejsze obciążenie podczas gwałtowniejszego przyspieszenia, co oczywiście przekłada się również szybsze zużycie się. Jednak do momentu zużycia określonego w przedziałach czasowych przez producenta, pasek rozrządu nie sprawia właścicielowi zazwyczaj żadnych problemów. Jego wymiana jest również niezbyt kłopotliwa, szybka i mało kosztowna.

Wielu kierowców twierdzi, że łańcuch rozrządu nie ma sobie nadal równych. Argumentują to tym, że łańcuch jest o wiele trwalszy i wytrzymalszy, szczególnie przy dużych momentach obrotowych silnika. Na pewno jest w tym dużo racji, jednak łańcuch jest wykorzystywany zazwyczaj w motorach pracujących w trudnych warunkach, co bezwzględnie odbija się na jego trwałości. Na żywotność łańcucha ma również wpływ styl jazdy kierowcy, a szczególnie używanie samochodu na krótkich dystansach. Takim przykładem może być ruch miejski, w którym o wiele lepiej spisuje się pasek rozrządu w jednostce napędowej.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%