Zamknij

Dwa Teatry w Szkole Podstawowej nr 6 czyli Jak oswoić Kameleona

13:02, 31.01.2019 Sławek Rybarczyk Aktualizacja: 13:13, 31.01.2019
Skomentuj

Nie łatwa to sztuka, ale możliwa. Wiadomo bowiem, że kameleon to zwierzątko sprytne, znane ze swych nadzwyczajnych zdolności do kamuflażu. Ale nie o takim kameleonie będzie mowa w tym artykule. To niezwykłe stworzenie dało bowiem swą nazwę teatrowi ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Kutnie, realizowanemu w ramach Kutnowskich Grantów Oświatowych „Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” we współpracy ze świetlicą szkolną.

Stało się tak nie bez powodu. Dzieciaki z teatru, podobnie jak kameleony, muszą dostosowywać się do zmiennych warunków panujących na scenie teatralnej. Wymaga to od nich ogromnego zaangażowania, między innymi systematycznych ćwiczeń nad poprawną wymową, umiejętności współpracy w grupie, umiejętności wyrażania emocji przy pomocy mimiki, gestu i ruchu ciała. Teatralne „kameleony” ćwiczą także wyobraźnię, kreatywność, spostrzegawczość i refleks. Ponieważ grant realizowany jest z grupą 15 uczniów z klas drugich, trzecich, czwartych i szóstych, ćwiczenia i zadania aktorskie mają charakter integrujący i zabawowy. Ich dobór nie jest jednak przypadkowy. Podczas omawiania danego ćwiczenia uczniowie zawsze czegoś się o sobie dowiadują. Sprzyja to dokonywaniu samooceny oraz rozwojowi osobowości. Także obserwacja kolegów i koleżanek jest swoistym lustrem, w którym można dostrzec w sobie to, co na co dzień trudno zauważyć. Wracając do tytułowego pytania, odpowiedź jest następująca: poznaj możliwości, charakter, cechy indywidualne każdego „kameleonka”; daj mu odpowiednią rolę w spektaklu, udzielaj dużo „głasków” za dobrze wykonaną pracę i ciesz się jego wzrostem i piękną przemianą! Ale to już zadanie dla instruktorów.

Od września 2018 roku w klasie IIB Szkoły Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Kutnie prowadzona jest Innowacja Pedagogiczna „Kropla teatru w morzu szkolnego życia” przez nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej i wychowawczynię tej klasy panią Agatę Andrych. Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo na podstawie opracowanego planu i szczegółowego harmonogramu. Głównymi celami owego teatralnego przedsięwzięcia są:

- rozwijanie aktywności twórczej dzieci poprzez realizowanie się w małych formach teatralnych,

- rozładowanie nadmiaru energii i napięcia oraz negatywnych emocji poprzez twórczą działalność,

- naśladowanie pozytywnych wzorców literackich i przełożenie ich na codzienne życie,

- integracja zespołu klasowego,

- nauka przez zabawę,

- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze.

Zajęcia prowadzone są na koniec dnia, poznajemy na nich arkana sztuki aktorskiej, a przede wszystkim dobrze się bawimy – prowadzone są zabawy integracyjne, dzieci uczą się prawidłowej wymowy, dykcji i artykulacji, wykonują pacynki, kukiełki, maski teatralne. Obecnie pracujemy nad inscenizacją wiersza Jana Brzechwy „Kwoka”.

 

(Sławek Rybarczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%