Nie łatwa to sztuka, ale możliwa. Wiadomo bowiem, że kameleon to zwierzątko sprytne, znane ze swych nadzwyczajnych zdolności do kamuflażu. Ale nie o takim kameleonie będzie mowa w tym artykule. To niezwykłe stworzenie dało bowiem swą nazwę teatrowi ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Kutnie, realizowanemu w ramach Kutnowskich Grantów Oświatowych „Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” we współpracy ze świetlicą szkolną.
Stało się tak nie bez powodu. Dzieciaki z teatru, podobnie jak kameleony, muszą dostosowywać się do zmiennych warunków panujących na scenie teatralnej. Wymaga to od nich ogromnego zaangażowania, między innymi systematycznych ćwiczeń nad poprawną wymową, umiejętności współpracy w grupie, umiejętności wyrażania emocji przy pomocy mimiki, gestu i ruchu ciała. Teatralne „kameleony” ćwiczą także wyobraźnię, kreatywność, spostrzegawczość i refleks. Ponieważ grant realizowany jest z grupą 15 uczniów z klas drugich, trzecich, czwartych i szóstych, ćwiczenia i zadania aktorskie mają charakter integrujący i zabawowy. Ich dobór nie jest jednak przypadkowy. Podczas omawiania danego ćwiczenia uczniowie zawsze czegoś się o sobie dowiadują. Sprzyja to dokonywaniu samooceny oraz rozwojowi osobowości. Także obserwacja kolegów i koleżanek jest swoistym lustrem, w którym można dostrzec w sobie to, co na co dzień trudno zauważyć. Wracając do tytułowego pytania, odpowiedź jest następująca: poznaj możliwości, charakter, cechy indywidualne każdego „kameleonka”; daj mu odpowiednią rolę w spektaklu, udzielaj dużo „głasków” za dobrze wykonaną pracę i ciesz się jego wzrostem i piękną przemianą! Ale to już zadanie dla instruktorów.
Od września 2018 roku w klasie IIB Szkoły Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Kutnie prowadzona jest Innowacja Pedagogiczna „Kropla teatru w morzu szkolnego życia” przez nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej i wychowawczynię tej klasy panią Agatę Andrych. Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo na podstawie opracowanego planu i szczegółowego harmonogramu. Głównymi celami owego teatralnego przedsięwzięcia są:
- rozwijanie aktywności twórczej dzieci poprzez realizowanie się w małych formach teatralnych,
- rozładowanie nadmiaru energii i napięcia oraz negatywnych emocji poprzez twórczą działalność,
- naśladowanie pozytywnych wzorców literackich i przełożenie ich na codzienne życie,
- integracja zespołu klasowego,
- nauka przez zabawę,
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze.
Zajęcia prowadzone są na koniec dnia, poznajemy na nich arkana sztuki aktorskiej, a przede wszystkim dobrze się bawimy – prowadzone są zabawy integracyjne, dzieci uczą się prawidłowej wymowy, dykcji i artykulacji, wykonują pacynki, kukiełki, maski teatralne. Obecnie pracujemy nad inscenizacją wiersza Jana Brzechwy „Kwoka”.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz