Zamknij

Interesujesz się motoryzacją? Poznaj najpopularniejsze typy łożysk: łożyska kulkowe, stożkowe i walcowe!

08:45, 10.01.2018 Pismak
Skomentuj

Choć technologia cały czas idzie do przodu, niekiedy zaskakując rozmachem, jest pewien element, który niezmiennie wykorzystuje się w wielu urządzeniach i rozwiązaniach. W budowie maszyn coraz nowocześniejsze elementy podnoszą osiągi i usprawniają pracę. Zmienia się zatem wydajność, ale spada też awaryjność tych urządzeń, które mają najnowsze technologie.

Łożysko to jeden z najbardziej powszechnych elementów, obecny praktycznie w każdym urządzeniu mechanicznym. Dzięki jego obecności możliwy jest ruch obrotowy. Naturalnie łożyska występują w różnych typach – kulkowym, stożkowym i walcowym. Różni je nie tylko rozmiar, ale także zakres obciążenia, budowa. Zawsze trzeba łożysko dopasować idealnie do maszyny, by późniejsza współpraca miała pełny i wydajny charakter.

 

 

Łożyska kulkowe – dostępne pod adresem https://www.ebmia.pl/lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-kulkowe-c-196_140_1328.html

To najbardziej popularne łożyska toczne, gdzie samym elementem tocznym są kulki. Kształt bieżni wpływa na przenoszenie obciążeń. W zależności od wariantu, możemy wyróżnić obciążenia promieniowe oraz osiowe, z zachowaniem dużej prędkości obrotu. Ich budowa jest prosta, różne modele i rozmiary często znajdują zastosowanie w maszynach, gdzie liczy się niezawodne działanie i konkretne, mocne parametry techniczne. Wyróżnia je praca w temperaturze nawet do 100C, co jest warte podkreślenia. Nie tracą bowiem swojej funkcjonalności. To istotne tam gdzie w zakładach produkcyjnych ważny jest czas realizacji elementów. Łożyska kulkowe mają różne rozmiary i są też produkowane z blaszkami zabezpieczającymi oraz koszyczkami – specjalnie wyprofilowanymi elementami, których obecność pozwala na zwiększenie ich prędkości.

Łożyska stożkowe

Po pierwsze wyróżniają je świetne toczne właściwości. Stożkowe łożyska na swoich pierścieniach mają bieżnie, pomiędzy nimi zaś znajdują się specjalne stożkowe wałeczki. Wykorzystuje się je do przenoszenia złożonych obciążeń. Dlatego tak często stożkowe łożyska są stosowane w różnych urządzeniach i maszynach. Na parametry pracy oraz trwałość w tych łożyskach ma wpływ miedzy innymi powierzchnia styku czoła wałeczka z obrzeżem prowadzącym. A dodatkowo jeszcze – profile bieżni, dokładność ich wykonania i proces docierania. Podział łożysk na jednorzędowe, dwurzędowe i wielorzędowe. Dwa pierwsze wykorzystuje się w kolejowych przekładniach, a także w przekładniach przemysłowych. Wielorzędowe – użyteczne są w łożyskowaniu walców w walcarkach.

Łożyska walcowe

One także mają szerokie zastosowanie w kontekście przemysłowym. Rozłączne jak stożkowe, więc można łożysko rozdzielić na części. Przynajmniej jeden z elementów nie ma tu bieżni. Ten atut znajduje zastosowanie w montażu w trudnych miejscach. Są one obecne w różnych konstrukcjach, wielkościach i seriach wymiarowych. Przeważnie spotykamy jednorzędowe z koszykiem, co stanowi element toczny.

Na trwałość i pracę łożyska walcowego wpływa logarytmiczny profil wałeczków, a także zamienne stosowanie elementów oraz wykończenie powierzchni. Łożyska te mają taką budowę, że mogą przenosić o wiele większe promieniowe obciążenia niż dwa łożyska opisane wcześniej. Gdy użytkowanie jest prawidłowe, posłużą nawet kilkanaście lat. Spotykamy je w walcarkach oraz obrabiarkach do metali.

Ze względu na spore różnice w budowie i zastosowaniu łożysk, dobrze dokładnie poznać ich działanie oraz możliwe zastosowania. W firmie EBMiA.pl mamy do czynienia ze sporym wyborem łożysk i siłowników pneumatycznych - https://www.ebmia.pl/pneumatyka-hydraulika-silowniki-pneumatyczne-c-1452_1889.html Warto zajrzeć tam nie tylko ze względu na korzystne ceny. Wiedza specjalistów z tego sklepu pozwoli na dobranie idealnie dopasowanych do potrzeb rozwiązań. Warto sprawdzić i odwiedzić stronę internetową tej marki.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%